بایگانی مطالب برچسب: جنگ
وقتی «کود» استراتژیکتر از «نفت» میشود
| پیام ما | درحالیکه افکار عمومی جهان با اضطراب نوسانات قیمت نفت خام را در پی انسداد تنگه هرمز دنبال میکنند، بحرانی موازی و بهمراتب ریشهدارتر در لایههای زیرین اقتصاد ایالات متحده در حال شکلگیری است. بر اساس گزارشهای واصله از منابعی همچون نشریه «فورچون»، این آبراه کلیدی اکنون به گلوگاه فشار بر زنجیره تأمین کودهای شیمیایی تبدیل شده است. این فشار فراتر از محاسبات انرژی رفته و مستقیماً قلب تپنده تولیدات کشاورزی آمریکا را هدف قرار داده است. در واقع، آنچه امروز در حال وقوع است، اختلالی جدی در شریانی است که پیش از بحران، حدود یکسوم تجارت جهانی کود و نیمی از عرضه جهانی اوره را مدیریت میکرد. این انسداد در بدترین زمان ممکن یعنی در آستانه فصل کشت بهاره رخ داده و کشاورزان آمریکایی را در برابر شکافی در عرضه قرار داده است که برخلاف بحرانهای انرژی، با ذخایر راهبردی بهسادگی قابلترمیم نیست.
شرایط استفاده از اینترنت بینالمللی در اتاق تعاون
بر اساس اعلام اتاق تعاون ایران، در راستای استمرار فعالیتهای اقتصادی و تجاری بخش تعاون در شرایط تجاوز آمریکایی - صهیونیستی به کشورمان، با مساعدت مسئولان ذیربط و هماهنگیهای انجامشده، دسترسی به اینترنت بینالمللی در اتاق تعاون ایران برقرار است.
واکنش موافقان و مخالفان به طرح ظریف برای پایان جنگ
پیشنهاد وزیر خارجه پیشین ایران برای آتشبس و پایان دادن به جنگ میان ایران و آمریکا با واکنشهای داخلی و منطقهای مواجه شده است. برخی این طرح را قابل نقد دانسته و برخی دیگر آن را شجاعانه و راهکاری واقعبینانه برای خروج از چرخه جنگ و مذاکره دانستهاند. اما این طرح با مخالفتهای صریح و تند و تیز میان اصولگرایان و تریبونهای آنها مواجه شده است. محمدجواد ظریف در این طرح که بهصورت مقاله در نشریه فارنافرز منتشر شد، پیشنهاد داد که برای پایان جنگ از جمله محدودیتهایی بر برنامه هستهای در ازای پایان همه تحریمها، بازگشایی تنگه هرمز، انعقاد یک پیمان عدم تجاوز متقابل و تعاملات اقتصادی بین دو کشور در دستور کار قرار گیرد.
خاورمیانه بدون گردشگر
|پیام ما| خاورمیانه این روزها در میان آتش و خون و درحالیکه زیرساختهای اقتصادیاش زیر آماج موشکهاست، به فرصتهای ازدسترفته اقتصادی فکر میکند و پیشبینیهایی که برای رونق اقتصادی داشت و حالا همه زیر سایه جنگ بیاعتبار شده است. مدتهاست که آسمان خاورمیانه بهجای هواپیماهای مسافربری، محل تردد جنگندهها و پهپادهاست و خبری از مسافران و گردشگران در فرودگاههای غرب آسیا نیست. در این میانه، ایران هم در روزهای گذشته، روزهای ابتدایی بهار را در حالی سپری کرد که الگوی سفر در پرتقاضاترین فصل سفر برای ایرانیها، تغییری اجباری را تجربه کرد و مسافران بهاجبار به دنبال مقصدی امن بودند تا مقصدی نو برای سفر و تفریح در کنار خانواده. کسی نمیداند پروازها به خاورمیانه تا چه زمانی معلق خواهند ماند و این منطقه تا کی قرار است از فهرست مقاصد مسافران غایب باشد، اما آنچه مسلم است، سفر در خاورمیانه تا اطلاع ثانوی متأثر از آتش دامنگیر جنگ است.
جهان ساکت ماند
پیام ما: صبح روز شنبه ۱۵ فروردین سایت نیروگاه اتمی بوشهر بمباران و یک عضو تیم حفاظت فیزیکی آن کشته شد، بهعلاوه یک ساختمان کمکی هم آسیب دید. این چهارمین حمله به این نیروگاه است. نیروگاهی که هر گونه صدمه به آن میتواند حیات را در یک محدوده گسترده دچار اختلال کند و فاجعهای بزرگ را رقم بزند.
جنگ تحمیلی، محیطزیست و جنایت علیه بشریت
بازسازی امید؛ پیششرط بازسازی ایران پس از جنگ
بیماران خاص زیر آتش تخریب زیرساختهای درمان
پیامما - از آغاز جنگ تا ظهر ۱۵ فروردین به ۲۵ واحد تولیدی، توزیعی و داروسازی حمله نظامی شده است. صددرصد انستیتو پاستور در حمله نظامی ۱۳ فروردین، تحتالشعاع قرار گرفته است. در دل این تخریب، نامهایی از بین رفتهاند که برای جامعه علمی معنا دارند از جمله آزمایشگاههای مرجع، بخشهای بیوتکنولوژی، بانکهای سلولی و واحدهای تحقیقاتی که سالها داده، تجربه و زیرساخت را در خود انباشته بودند. حسینعلی شهریاری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در همین ارتباط اعلام کرد که تخریب به حدی است که باید ۱۰۰درصد انستیتو پاستور بازسازی شود. آمار شهدای سلامت ۲۴ نفر است؛ اما در پی هدف قراردادن قطبهای داروسازی ایران، هزاران بیمار صعبالعلاج در مرز بین مرگ و زندگی قرار دارند. آخرین حمله نظامی مربوط به پژوهشکده لیزر و پلاسما در ۱۴ فروردین بود. ساختمان و آزمایشگاهی که در دانشگاه بهشتی بمباران شد، یکی از مهمترین آزمایشگاههای فوتونیک ایران نیز بهشمار میرفت. چند سال اخیر داشتند روی روشهای جدید تصویربرداری از مغز با روشهای اپتیکی و فوتونیکی کار میکردند. طبق اعلام میعادفر رئیس سازمان اورژانس کشور، در دوران جنگ تحمیلی، ۳۶۰ مورد آسیب به زیرساختهای حوزه سلامت و ۴۶ دستگاه آمبولانس ثبت شده است. تبعات حمله نظامی به انستیتو پاستور و واحدهای تولیدی، توزیعی و داروسازی اما در اعداد و ارقام نمیگنجد. فاجعه انستیتو پاستور ایران را باید در قاب یک حمله به یک مرکز صدساله علمی و بهداشتی دید. روایت رسمی از آن چه رخداده، تصویری از یک تخریب گسترده را ترسیم میکند. به گفته حسین کرمانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، حمله به این مرکز «تجاوز به ستون صدساله بهداشت جهانی» بوده؛ تعبیری که نشان میدهد ابعاد ماجرا فراتر از یک خسارت موضعی است. آن چه هدف قرار گرفت، مجموعهای از آزمایشگاهها، بانکهای زیستی و بخشهای تحقیقاتی بود که هرکدام بخشی از زنجیره کنترل بیماری در ایران و حتی منطقه را تشکیل میدادند.
