بایگانی مطالب برچسب: بومگردی

میزبانی ایرانی از کاروانسرا تا بوم‌گردی

خانه، مفهومی که آن را گم کردیم |پیـام ما

گردشگری در ایران یک روز، بالاخره دیر یا زود، رونق دوباره خواهد گرفت و روزگارش خوش خواهد شد. این جمله حرفی برای امیدواری نیست. ظرفیت‌‌های گردشگری ایران فراوان است و عطش بازدید از ایران غیرقابل‌انکار. خلاصه آنکه روزگار همیشه تیره‌وتار نخواهد ماند. با این حال، چند سال گذشته برای گردشگری کشور همه سختی و اخبار بد و رکود و بیکاری بوده است؛ به‌طوری‌که بسیاری عطای این کار را به لقایش بخشیدند و آن‌ها هم که ماندند، معیشتشان را به درآمد گردشگری گره نزدند. کار دیگری کردند و گردشگری را چون یک عشق در خاطرشان حفظ کردند. شاید این تجربه زیسته برای اهالی گردشگری ایران نیاز بود تا از پس چالش‌ها، درک درستی از اقتصاد این حوزه به دست بیاورند. با این حال، هرچه جلو می‌رویم به نظر می‌رسد نوری که در انتهای دهلیزی تاریک است، درخشان و درخشان‌تر می‌شود. گفتن این حرف در روزهایی که کشور همچنان درگیر تنش‌های داخلی و خارجی است، البته شاید گزاف به نظر برسد؛ با این حال، همه می‌دانند که نور همیشه در نهایت تاریکی و ناامیدی خواهد تابید.

بوم‌گردی ایران در دوراهی کیفیــــت و تشریفات

| پیام ما | بخش بوم‌گردی در ایران، امروز در نقطه عطفی قرار گرفته است که عبور از آن نیازمند نگاهی نقادانه و اصلاح‌گر است. یاور عبیری، رئیس جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران، در تحلیل رویداد اخیر سمنان تأکید می‌کند که این حوزه با مجموعه‌ای از چالش‌های مدیریتی، اجرایی و آموزشی روبه‌روست و مسیر توسعه آن نه از دل تشریفات اداری، بلکه از تغییر نگاه جوامع محلی و ارتقای دانش تخصصی می‌گذرد.

تولد دوباره یک روستا در حاشیه «توران»

«قلعه‌بالا» در حاشیه توران، یکی از نمونه‌های کم‌سابقه تغییر مسیر یک روستاست؛ جایی که در کمتر از دو دهه، الگوی زندگی از شکار و فشار بر طبیعت به سمت بوم‌گردی و معیشت پایدار تغییر کرده است. این تحول نه یک طرح کوتاه‌مدت، بلکه نتیجه سال‌ها کار میدانی، تغییر تدریجی نگاه جامعه محلی و شکل‌گیری درآمدهای جایگزین است؛ تغییری که امروز هم در اقتصاد روستا دیده می‌شود و هم در آرام‌تر شدن رابطه انسان و زیستگاه یوزپلنگ ایرانی.

بوم‌گردی بدون پیوست پایداری |پیام ما

چه شد که بوم‌گردی از مکانی برای زیستن تبدیل به مکانی صرفاً برای اقامت شد؟ سؤالی که اندیشیدن به آن مهم به نظر می‌رسد. خانه به‌مثابه مکانی که در آن زندگی می‌کنیم و تجربه زیسته به دست می‌آوریم مفهومی است که نیاز به مطالعه دارد. در یک نگاه پدیدارشناسانه بیان تجربه‌های زیسته تنها راه تفکیک خانه خوب از بد است. بوم‌گردی‌های اولیه خانه‌هایی برای زیستن و پذیرایی از مهمان بودند و تفکیک خوب از بدشان تنها با بیان تجربه زیسته امکان‌پذیر بود. درواقع بوم‌گردی‌های اولیه تجربه‌ای را به مهمان عرضه می‌کردند که تا پیش‌ازاین کسی نچشیده بود و این تجربه بومی کالایی جدید بود که هم نیاز بازار گردشگری را تأمین می‌کرد و هم یک راه‌حل برای بومی که داشت متروکه می‌شد و از بین می‌رفت. درنتیجه تفکیک خوب و بد یک بوم‌گردی هم بستگی به تجربه‌ای داشت که می‌فروخت.

بوم‌گردی؛ بازخوانی یک راهبرد پایداری در تلاطم‌های عصر حاضر

بوم‌گردی؛ قصه‌ ما و غمِ زمین

بوم‌گردی بازگشت به هویت نه بازتولید هتل