بایگانی مطالب برچسب: اقتصاد

مسئولیت درکِ «مسئولیت اجتماعی شرکتی»

نوروز بی‌مسافر

|پیام ما| کمتر از دو هفته تا شروع تعطیلات نوروزی باقی مانده و سایه مشکلات معیشتی آنقدر سنگین است که مثل سال‌های دور خبری از شور و حال رسیدن بهار بین مردم نیست. آنها که با فشارهای اقتصادی هر روز شاهد کوچک شدن سفره‌هایشان هستند، حالا دیگر تعطیلات سالانه را هم به گرانی باخته‌اند و باید قید سفر نوروزی را بزنند. اظهارات اخیر رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی نشان از گستردگی ابعاد این ماجرا دارد. در وضعیت نابسامان اقتصادی تنها مسافران نیستند که از میدان کناره گرفته‌اند، بلکه فعالان این حوزه هم هزینه سنگینی بابت این شرایط می‌پردازند. در میان مسافران هرساله نوروز، هستند کسانی که به ترفند سفرهای اقساطی متوسل می‌شوند تا شاید بتوانند چندروزی از سختی زندگی فاصله بگیرند و به سفر پناه ببرند، اما بسیارند آنها که حتی توسل به این ترفند هم در توانشان نیست. هرچند ارگان‌های مختلف پیش‌بینی می‌کنند سفرهای نوروزی بین ۱.۵ تا ۷ درصد رشد داشته باشند، در جامعه و بخش‌های مرتبط با مسافران در حوزه گردشگری اما خبرهای دیگری است.

قطار توسعه از انزلی می‌گذرد

گام‌های بزرگتر از برنامه برای انرژی

«فاطمه مهاجرانی»، سخنگوی دولت، با تأکید بر برنامه‌ریزی دولت برای توسعه ۱۴ ابرپروژه در بخش انرژی به‌منظور رفع ناترازی انرژی روز گذشته اعلام کرد بخشی از این پرژوه‌ها در سمت تولید و عرضه دارد. براساس آنچه مهاجرانی در نشست خبری هفتگی خود توضیح داده است، این ۳۰ هزار مگاوات در طول چهار سال انجام می‌شود. برنامه هفتم ۱۲ هزار مگاوات در نظر دارد، اما دولت قصد دارد آن را به ۳۰ هزار مگاوات برساند: «در سمت تولید، انتقال و مصرف برنامه‌هایی وجود دارد که به کاهش ناترازی بی‌انجامد. سیاستگذاری‌ها به‌گونه‌ای بوده که با مشکل مواجه هستیم.»

وفاق ترک خورد، همتی افتاد

|پیام ما| مسعود پزشکیان که چندماه پیش با رأی مجلس کابینه‌اش را تشکیل داد، در کمتر از ۲۰ روز به پایان سال، با اولین استیضاح از سوی همین مجلس روبه‌رو شد. قرعه اولین استیضاح دولت چهاردهم به‌نام وزیر اقتصاد افتاد. استیضاحی که بسیاری آن را تسویه‌حساب با دولت مسعود پزشکیان می‌خوانند. حالا با رأی آوردن استیضاح، مجلس از دولت عبور کرده و وفاق میان دولت و مجلس مخدوش شده است.

رؤیای سفر، کابوس اقساط

|پیام ما| سال‌هاست که سفرهای نوروزی بخش مهمی از فرهنگ ایرانی‌ها محسوب می‌شود و بسیاری از مردم به‌دنبال فرصتی برای استراحت و تفریح در این ایام هستند. اما در شرایط اقتصادی سخت کنونی، این سفرها به آرزویی تبدیل شده‌اند که تنها برای عده‌ای خاص دست‌یافتنی شده است. از سوی دیگر، گردشگری داخلی در سال‌های اخیر به گواه آمارها و نتایج پژوهش‌های انجام‌شده به‌میزان قابل‌توجهی متأثر از وضعیت معیشتی مردم بوده است. فروردین امسال مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی که منتشر کرد، بر تأثیر تورم و مشکلات معیشتی بر سفرهای داخلی به‌ویژه نوروز تأکید کرد، در بخشی از این گزارش به‌طور ویژه اشاره شده است: «در سال‌های اخیر، سهم هزینه‌های تفریح و سرگرمی در سبد مصرفی خانوارهای شهری به‌شدت کاهش یافته است. این کاهش سهم، تأثیر مستقیم بر کیفیت سفرها و کاهش هزینه‌های اقامت، حمل‌ونقل، خرید سوغاتی و سایر هزینه‌های مرتبط با سفر دارد. این موضوع به‌وضوح کاهش کیفیت گردشگری داخلی را نشان می‌دهد.» نرخ تورم در سال‌های اخیر در ایران به‌شدت افزایش یافته است و طبق گزارش مرکز آمار ایران تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور، در بهمن‌ماه ۱۴۰۳ به رقم ۳۵.۳ درصد رسیده، یعنی ایرانی‌ها به‌طور میانگین، ۳۵.۳ درصد بیشتر از بهمن‌ماه ۱۴۰۲ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌­اند. براساس همین گزارش تورم نقطه به نقطه بهمن‌ماه ۱۴۰۳ در مقایسه با ماه قبل، ۳.۵ درصد افزایش داشته است. این تورم بالا، باعث کاهش شدید قدرت خرید مردم شده و سفرهای نوروزی را برای بسیاری از خانوارها به امری دست‌نیافتنی تبدیل کرده است. در این شرایط، بخش گردشگری با ارائه طرح‌ سفر قسطی تلاش کرده است راه‌حلی برای حل مشکل تأمین هزینه سفر ارائه کند. اما این طرح‌ها آیا واقعاً می‌توانند کمکی به مردم کنند یا فقط به‌نوعی مشکلات موجود را پنهان می‌کنند؟

تورم اقتصاد، سقوط اخلاق

مازوت جان یزد را می‌سوزاند

از حدود ۳۰۰ کوره آجرپزی در محدوده شهر یزد، قرار است ۱۵ کوره، مازوت‌سوزی را از سر بگیرند. سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری در جلسه‌ای مجوز مصرف ۵۰۰ هزار لیتر نفت‌کوره را صادر کرده است. این اتفاق درحالی‌است که طی دو دهه اخیر تلاش‌های بسیاری برای رهایی کوره‌های آجرپزی از مازوت‌سوزی انجام گرفته بود. در اواخر دهه ۸۰ ایستادگی و درخواست فعالان محیط‌زیست باعث شد این کوره‌ها گازسوز شوند و براساس تحقیقات سال‌های گذشته، از ابتدای گازسوز شدن کوره‌های آجرپزی استان یزد -از سال ۸۷ تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۱- انتشار گاز CO2 به‌میزان (۲۹/۲۷ درصد)، انتشار سایر آلاینده‌ها شامل NOX به‌میزان (۲۶/۶۵ درصد)، SO2 به‌میزان (۹۸/۹۹ درصد) و SPM به‌میزان (۷۶/۷۰ درصد) کاسته شد. با‌این‌حال، برخی از کوره‌داران مخزن سوخت دوم برای خود گذاشتند و حالا بی‌توجه به درخواست اداره محیط‌زیست یزد و با وجود مخالفت این اداره، «ستاد تسهیل و رفع موانع تولید» به آنها مازوت رسانده است.