پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بدون عنوان

بایگانی مطالب : گزارش روز

برداشت نمک از دریاچهٔ ارومیه جدید نیست

درخواست یک شرکت چینی برای برداشت لیتیوم از بستر خشک دریاچهٔ ارومیه خبر داغ این روزهای شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌هاست. اگرچه سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده که تاکنون مجوزی برای برداشت نمک خشک بستر دریاچه برای چینی‌ها صادر نکرده است، اما هنوز برخی به این اخبار با دیدهٔ نگرانی و البته بدبینی نگاه می‌کنند. ساکنان روستاهای اطراف دریاچهٔ ارومیه می‌گویند که برداشت نمک از بستر دریاچه اتفاق جدیدی نیست و علاوه بر مردم اهلی، برخی شرکت‌های داخلی نیز این برداشت را انجام می‌دهند. با این‌حال یک کارشناس معدن می‌گوید که هر چند نمک دریاچهٔ ارومیه دارای عناصر ارزشمندی است اما بهره‌برداری از آن اقتصادی نیست.
برداشت نمک از دریاچهٔ ارومیه جدید نیست

۶۹ درصد علت خشکی دریاچه ارومیه تقصیر وزارت نیرو است

کارشناس محیط زیست گفت: تنها ۳۰ درصد از تغییرات اقلیم بر خشکی دریاچه ارومیه تأثیر گذاشته و ۶۹ درصد علت این خشکی، تقصیر وزارت نیرو است.
۶۹ درصد علت خشکی دریاچه ارومیه تقصیر وزارت نیرو است

پاسخ علمی به عبارت نادرست «محو شدن ابرها از روی دریاچهٔ ارومیه»

خشکی دریاچهٔ ارومیه و ناپدید شدن ابرهای باران زا

خشکی دریاچهٔ ارومیه و ناپدید شدن ابرهای باران زا

علت محو شدن ابرها در بالای دریاچه ارومیه در دست بررسی است

رئیس سازمان محیط زیست کشور از مأموریت مرجع ملی تغییرات اقلیمی و پژوهشکده محیط زیست برای بررسی علمی علت محو شدن ابرهای باران زا در بالای دریاچه ارومیه خبر داد.
علت محو شدن ابرها در بالای دریاچه ارومیه در دست بررسی است

رهاسازی آب سد سیلوه به سمت دریاچه ارومیه آغاز شد

استاندار آذربایجان غربی گفت: امروز اولین رهاسازی آب از سد سیلوه به سمت کانی سیب و سپس دریاچه ارومیه آغاز شده که رهاسازی آب از سدها برای اولین بار در این فصل انجام می گیرد.
رهاسازی آب سد سیلوه به سمت دریاچه ارومیه آغاز شد

عده‌ای به قلب دریاچه خنجر زده‌اند

|پیام ما| دریاچهٔ ارومیه جانی برایش باقی نمانده است. در سال‌های اخیر رسانه‌ها دربارهٔ احتمال مرگ دریاچهٔ ارومیه بارها تیترهایی زده‌اند و هر بار مسئولی پا پیش گذاشته و با عدد و رقم و وعده اوضاع را آرام کرده است. در برخی از سال‌ها بخشی از این وعده‌ها عملی شده و برخی سال‌های دیگر دریاچه به‌کلی به حال خودش رها شده. درست مثل یک سال اخیر که به‌رغم ذخایر خوب سدهای بالادست، حقابهٔ دریاچه رهاسازی نشد یا خیلی دیر و خارج از زمان مناسب رهاسازی شد. اکنون دیگر می‌توان با قطعیت بیشتری گفت جانی برای دریاچهٔ ارومیه باقی نمانده است. تصاویر ماهواره‌ای گواهی می‌دهند که ۹۶ درصد دریاچه خشک شده و فقط ۱۷۰ کیلومتر مربع از دریاچه باقی مانده است؛ یعنی چیزی حدود چهار درصد. در این شرایط دو اتفاق رخ داده که بغرنج‌بودن شرایط نظام تصمیم‌گیری دربارهٔ دریاچه را بیش از پیش هویدا می‌کند. دیروز ۴۳ نماینده استان‌های غربی کشور در مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهوری نامه نوشته‌اند و از او خواسته‌اند که طرح انتقال آب خلیج فارس به دریاچهٔ ارومیه اجرا شود. پیشنهادی عجیب که مبنای علمی و فنی آن روشن نیست. در روزی که این نامه منتشر شده، نامهٔ دیگری به دست روزنامهٔ «پیام ما» رسیده که پرده از واقعیت‌های بیشتری برمی‌دارد. نامهٔ یک سال پیش «عیسی کلانتری» دبیر وقت کارگروه ملی احیای دریاچهٔ ارومیه به رئیس جمهوری هشدار داده که شماری «ظاهر‌الصلاح» به اسم «احیای دریاچه» طرح‌هایی را دنبال می‌کنند که به سدسازی بیشتر و توسعه اراضی کشاورزی منجر می‌شود. مرور نامهٔ کلانتری به‌خوبی نشان می‌دهد که چرا نمایندگان مجلس چند ماه مانده به انتخابات چنین پیشنهاد گران‌قیمتی را پیش روی دولت گذاشته‌اند.
عده‌ای به قلب دریاچه خنجر زده‌اند

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مدیر کسب و کار راهکار گفت: اکوسیستم فناوری که پایه و اساس آن تکنولوژی است، طی ۱۰ سال گذشته بسیار تغییر کرده و آنچه که مردم در سطح کاربردپذیری با آن ارتباط نزدیکی گرفتند و از مشتاقان فناوری تبدیل به مصرف‌کنندگان فناوری و محصولات آنها شدند، حوزه اقتصاد دیجیتال است. حوزه اکوسیستم استارتاپی طی ۱۲ سال گذشته آشتی کسب‌وکاری را میان مردم و نوآوران این فضا ایجاد کرد.
اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

محیط‌ زیست در هزارتوی اخلاق

می‌خواهیم یک دریاچهٔ کوچک را نجات دهیم و برای این اقدام ناچاریم جنگل بزرگی را خراب کنیم، چه تصمیمی باید بگیریم و کدام را باید انتخاب کنیم؟ «گرگوری بسم»، استاد فلسفه در کالج کینگ پنسیلوانیا، تلاش کرده در کتاب خود به‌نام «اخلاق محیط زیست» به این پرسش‌ها پاسخ دهد.
محیط‌ زیست در هزارتوی اخلاق

مسافران قطار مرگ

سالانه نزدیک به نیم میلیون مهاجر از کشورهای آمریکای مرکزی مخفیانه سوار قطارهای باربری در حال حرکت می‌شوند تا به رغم تمامی خطرهای ممکن خود را برای زندگی بهتر به ایالات متحده آمریکا برسانند. گروهی از زنان مکزیک که داوطلبانه جان خود را برای رساندن آب و غذا به این کارگران به خطر می‌انداختند، حالا گردانندگان یکی از نهادهای مدنی الگوبخش هستند که موضوع فیلم‌های مستند و برنده جوایز زیادی شده است.
مسافران قطار مرگ