بایگانی مطالب : محیط زیست انسانی
دیپلماسی برای مهار غبار
این نخستینبار نیست که ایران میزبان رویدادی بینالمللی دربارۀ مدیریت پدیدۀ گردوغبار است. اما در اجلاس پیش رو که امروز و فردا در جریان است، بنا بر اعلام سازمان حفاظت محیطزیست نمایندگانی از ۵۰ کشور، ۱۵ نهاد بینالمللی و ۲۵۰ صاحبنظر، استاد دانشگاه و نمایندگان دستگاههای اجرایی، تحقیقاتی و آموزشی حاضر خواهند بود که کشورهایشان درگیر این پدیده هستند. ایران پیش از این هم میزبان نشستهایی برای مدیریت این پدیده در سطح محدودتر بوده است. نمونهاش نشستی است که در سال ۱۳۸۹ به میزبانی ایران برگزار شد و وزرا و مسئولان محیطزیست کشورهای ایران، عراق، ترکیه، سوریه و قطر با امضای تفاهمنامهای در اجلاس منطقهای مدیریت بحران پدیدۀ گردوغبار متعهد شدند ظرف پنج سال این پدیده را رفع کنند. وضعیت در سال ۹۴، یعنی پایان تعهد، قابل قبول نبود. با افزایش خشکسالی و گسترش کانونهای گردوغبار، در سالهای بعد هم نشستهای منطقهای دیگری برگزار شد و نمونۀ آخرش هم نشست سال گذشته بود که ایران میزبان عراق و سوریه شد. حالا انتظارات از اجلاس «مقابله با توفانهای ماسه و گردوغبار» بیشتر از همیشه است و توقع میرود بعد از سالها بالاخره چارهای برای مقابله با گردوغبار تعیین شود؛ دیپلماسی بدون تعارف بهکار گرفته شود و کانونهای غبار که مدام بر میزانشان افزوده میشود، مدیریت شوند.
غبار «قره قوم» در آسمان شمال و شرق ایران
خیزش گردوغبار متراکم از صحرای «قره قوم» ترکمنستان با عبور از خزر، نهفقط شهرهای استان گلستان و شرق مازندران را در ریزگرد فروبرد، بلکه با فرارسیدن عصر این تودهٔ متراکم خاکی خودش را به خراسان و مشهد نیز رساند. این در حالی است که همزمان برخی از شهرهای دو استان گلستان و خراسان رضوی مانند «مراوه تپه»، «بروجرد» و «آشخانه» درگیر با بارشهای سیل آسا و آبگرفتگی معابر نیز شدهاند.
غبار «قره قوم» در آسمان شمال و شرق ایران
کمبود پزشک هزینه سلامت کارگران را افزایش میدهد
با وجود اینکه تقریباً ۵۰ درصد جامعه تحت پوشش بیمهٔ تأمین اجتماعی است، اما فقط هفت درصد تختهای بستری کشور به سازمان تأمین اجتماعی تعلق دارد. یکی از مشکلات مهم بیمهشدگان این صندوق، محرومیت استفاده از خدمات سرپایی است که علت آن کمبود پزشک و عدم اختصاص پزشکان طرحی از سوی وزارت بهداشت به مراکز تأمین اجتماعی است. بیشترین بار این کمبود روی دوش کارگران و حداقلبگیران است. در برنامهٔ هفتم توسعه هم مانند گذشته همچنان نگاه بخشی به بخش سلامت وجود دارد که نمایندگان مجلس میتوانند این ضعفها را جبران کنند. در همین زمینه با «محمدسعید کارآموز»، کارشناس بیمه و مدیرعامل اسبق سازمان بیمهٔ خدمات درمانی ایران به گفتوگو نشستیم.
حملونقل برقی و آلودگی هوا
آیندهای که دانشمندان از آن خبر میدهند آیندهای از رباتها و خودروهای برقی و در کل، استفاده از تجهیزات الکترونیکی است که به کمک بشر میآیند. خودروها و موتورسیکلتها جزء محبوبترین این ابزارها هستند که طی سالهای اخیر استقبال خوبی نیز از سوی کشورهای مختلف و سرمایهگذاران شده است. چراکه خیلی از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلایندهها و گازهای گلخانهای و حفظ بهتر محیط زیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند.
بوی «کُک» در هوای زرینشهر
شبها در «زرینشهر» بوی «کُک» میآید. کک، سوخت ذوب آهن است و مردم میگویند بویی که بیشتر از یک هفته است، همهجا را گرفته، از بوی فاضلاب بدتر است. آنها در اعتراض به آلایندگی کارخانه ذوب آهن اصفهان نامهای خطاب به مسئولان کشوری و استانی نوشتهاند و گفتهاند: «لطفاً، عاجزانه، ملتمسانه رسیدگی کنید.» صنایع دورتادور زرینشهر را گرفتهاند؛ یک طرف صنایع نظامی و مجتمع فولاد مبارکه، طرف دیگر پلیاکریل و شهرک صنعتی اشترجان و صنایع کوچک و بزرگ دیگر. کارخانه ذوبآهن اصفهان هم یکی از آنهاست و محیط زیست نامش را در فهرست صنایع آلاینده قرار داده.
دورخیز برای حملونقل برقی بدون زیرساخت
بوی «کُک» در هوای زرینشهر
شبها در «زرینشهر» بوی «کُک» میآید. کک، سوخت ذوبآهن است و مردم میگویند بویی که بیشتر از یک هفته است، همهجا را گرفته، از بوی فاضلاب بدتر است. آنها در اعتراض به آلایندگی کارخانه ذوب آهن اصفهان نامهای خطاب به مسئولان کشوری و استانی نوشتهاند و گفتهاند
حملونقل برقی و آلودگی هوا
طرح «برج باغ» چه بر سر باغات شهر آورد
برخلاف آنچه که شهرداری تهران در سالهای ادعا میکرد، مصوبه برجباغها که با هدف «حفظ باغات تهران» در دست اجرا بود، به نوعی باعث تخریب بخش زیادی از باغات باقیمانده در شهر تهران شد؛ آنهم با ابزاری قانونی! بر اساس این مصوبه قرار بود در ۳۰ درصد از مساحت باغها ساختوساز انجام شود و ۷۰ درصد مساحت باغ باقی بماند.