پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بدون عنوان

بایگانی مطالب : شهر

اصرار بر تطهیر بنزین پتروشیمی

بنزین‌های آلاینده‌ای که در «طرح ضربتی تولید بنزین» تولید شده بودند و به «بنزین پتروشیمی» مشهور شدند یک دهه پس از حذفشان از چرخهٔ سوخت کشور بار دیگر راه به رسانه‌ها یافتند و این بار هم روزنامه «وطن امروز» در دفاع از این مواد شیمیایی که به عنوان بنزین توزیع می‌شدند، گزارش نوشت. این روزنامه که ۹ سال قبل و پس از حذف این بنزنی‌ها از چرخهٔ سوخت کشور در گزارشی انتقادی با انتشار عکسی از آلودگی هوای تهران «معصومه ابتکار»، رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست را با تیتر «سلام خانم ابتکار!» مورد خطاب قرار داده بود، روز پنج‌شنبه بار دیگر با نام‌بردن از ابتکار، به دفاع از مواضع خود دربارهٔ بنزین پتروشیمی پرداخت.
اصرار بر تطهیر بنزین پتروشیمی

پیگیری قانونی در رفع آلودگی پالایشگاه نفت تهران

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: اقدامات حقوقی و قانونی درخصوص رفع آلودگی برخی از واحدها همچون پالایشگاه نفت تهران انجام شده و در حال پیگیری است.
پیگیری قانونی در رفع آلودگی پالایشگاه نفت تهران

رئیس قوه قضائیه: به مسئولان گفته‌ایم که اگر برای آلودگی هوا کاری نکنید ترک فعل کرده‌اید

فراموشی «پایداری محیط زیست» در مکان یابی واحدهای صنعتی اصفهان  

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: در چهار دهه اخیر صیانت از محیط زیست و پایداری آن در مکان یابی واحدهای صنعتی اصفهان مغفول مانده است.
فراموشی «پایداری محیط زیست» در مکان یابی واحدهای صنعتی اصفهان  

احتراق سوخت؛ مهم‌ترین عامل آلودگی هوا

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: مهم‌ترین نقش بنزین در آلایندگی، مرحله‌ احتراق است که کمتر به آن توجه می‌شود و عامل اصلی آلودگی هواست.
احتراق سوخت؛ مهم‌ترین عامل آلودگی هوا

از قانون هوای پاک در برنامه هفتم اثری نیست

همزمان با وخیم‌تر شدن آلودگی هوای کلانشهرهای کشور معاون تولیدی سازمان بازرسی در نامه‌ای به سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دستگاه ناظر بر اجرای قانون هوای پاک، دربارهٔ مغفول ماندن اقدامات زیربنایی در اجرای قانون هوای پاک هشدار داد.
از قانون هوای پاک در برنامه هفتم اثری نیست

نقص معاینهٔ فنی

با وجود تعداد بالای خودروهای در مرز فرسودگی در کشور، استعلام‌های صورت‌گرفته از دستگاه‌های مربوطه نشان می‌دهد تاکنون وسیله نقلیه‌ای که در دو دوره متوالی نتواند معاینه فنی خود را اخذ کند گزارش نشده است و عملا وسایل نقلیه مشمول فرسودگی در کشور صفر شده است. درحالی‌است که طبق اطلاعات موجود بین ۱۵ تا ۸۰ درصد وسایل نقلیه مختلف در شهر تهران اعم از خودروی سواری، مینی‌بوس، اتوبوس و... از سن مرز فرسودگی عبور کرده‌اند.مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان آنچه در بالا آورده شد، تأکید می‌کند که طی سالیان اخیر معافیت خودروسازان داخلی از گواهی اسقاط از یک‌سو و ممنوعیت واردات خودرو از سوی دیگر به کاهش چشمگیر اسقاط خودرو منجر شده است. طبق ماده ۵ آیین‌نامهٔ اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک، وزارت کشور موظف به تشدید نظارت بر عملکرد مراکز معاینه فنی کلانشهرها با افزایش بازرسی سرزده و حضور نیروی ناظر مقیم از طریق شهرداری‌ها بوده است. همچنین، وزارت کشور با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست به تدوین و ابلاغ دستورالعمل نحوهٔ تشدید نظارت، ظرف سه ماه موظف شده بودند. مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید: «دستورالعمل فوق در سال ۱۴۰۱ در کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت در حال بررسی نهایی بود، اما سازمان حفاظت محیط زیست در اقدامی ناصواب طی مکاتبه‌ای با دفتر حمل‌ونقل و دبیرخانهٔ شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور آن را از دستورکار خارج کرد و در حال حاضر دستورالعمل مصوب برای نظارت بر این مراکز وجود ندارد. توجیه سازمان حفاظت محیط زیست برای این اقدام ابلاغ قانون ساماندهی صنعت خودرو بود، درحالی‌که نیازی به چنین اقدامی وجود نداشت و می‌توانست این دستورالعمل با استناد به آیین‌نامهٔ اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک اجرایی شود.
نقص معاینهٔ فنی

برخورد قضایی با متولیان آلودگی هوا ضروری است

رئیس کمیسیون اصل نودم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این کمیسیون ترک فعل‌های دستگاه‌های متولی مقابله با آلودگی هوا را به دستگاه قضایی ارائه می‌کند، گفت: باید با اشخاص حقیقی و حقوقی و متولیان آلودگی هوا برخورد قضایی شود.
برخورد قضایی با متولیان آلودگی هوا ضروری است

ناکارآمدی حمل و نقل عمومی علت آلودگی هوا است

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم گفت: ناکارآمدی حمل و نقل عمومی سبب مشکل آلوده شدن هوا است و شهروندان مجبور به استفاده از خودروهای شخصی‌اند.
ناکارآمدی حمل و نقل عمومی علت آلودگی هوا است

تکذیب ادعای مازوت‌سوزی در نیروگاه بعثت تهران