بایگانی مطالب : جامعه
تهران تابآور نیست
مـوضوع تابآوری شـهری اکـنون بـه حوزههای مختلفی بسط داده شده است. اگر در گذشته این مفهوم تنها به مباحث محیطزیست شهری یا تغییر اقلیم وابسته بود، اکنون این مبحث به حوزههای کالبدی شهر، سوخت و ترافیک، اسکان غیررسمی، سازههای ناپایدار و… نیز بسط داده شده است. اما بررسی هرکدام از این بخشها، گواه این است که در شهری مانند تهران هنوز تابآوری شهری چندان که باید جدی گرفته نشده است. درحالیکه مخاطرات طبیـعی و غیرطبیعی، هر لحظه زیست شهری را تهدید میکند.
راهنمایان گردشگری بیکار شدهاند
|پیام ما| اوضاع نابهسامان اقتصادی در حوزۀ گردشگری از چند سال پیش شروع شد؛ سیل سال ۱۳۹۸ بسیاری از زیرساختهای گردشگری را از بین برد، گرانی بنزین در پاییز ۱۳۹۸ آمار سفر را کاهش داد، تورم و گرانی رشد اقامتگاههای غیرمجاز و تعطیلی اقامتگاههای مجاز را رقم زد، کرونا نفس نیمهجان این صنعت را گرفت و سال گذشته هم پلمپ مراکز بهدلیل رعایت نکردن حجاب، خنجر دیگری بر پیکر صنعت گردشگری زد. آمارها نشان میدهد آسیبهای گرانی بنزین و سیل در سال ۱۳۹۸، حدود ۳۰۴ میلیارد ریال خسارت به صنعت گردشگری کشور وارد کرد. مرداد ۱۴۰۰ رئیس وقت کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران، از بیکاری ۱۳هزار راهنمای گردشگری در ایران و خسارت ۱۲ هزار میلیارد تومان صنعت گردشگری خبر داد. در پاییز ۱۴۰۱ و با فروکش کردن پاندمی کرونا، مرکز پژوهشهای مجلس، خسارتهای کرونا به صنعت گردشگری را به این شرح اعلام کرد: ۲۰۷ هزار و ۱۴۳ میلیارد ریال خسارت اقتصادی و ۸۷ هزار و ۵۲۵ بیکاری و با چالش پلمپ بهدلیل «رعایت نکردن شئونات و حجاب»، حداقل شغل بیش از ۷۰۰ نفر تحتتأثیر قرار گرفت. حالا وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، بدون اشاره به همۀ این خسارتها، از ایجاد اشتغال ۴۰ هزار نفری در دولت سیزدهم میگوید.
۶۰ دقیقه، سهم روزانۀ اهالی «خیج» از آب آشامیدنی
مگر ما ایرانی نیستیم؟ آب خوردن نداریم و کسی به فکرمان نیست،؛ نه دهیار و نه شورا و نه دیگران! زنهای روستا مشکل پزشکی پیدا کردهاند؛ ما درد میکشیم و کسی سراغمان را نمیگیرد. اینها را «خدیجه غنچه» از اهالی روستای «خیج» در شهرستان شاهرود میگوید. او از جمله زنان فعال در دو حوزۀ گردشگری و صنایعدستی است که این روزها به واسطۀ نداشتن آب شرب، بارها و بارها به مسئولان روستا و شهر گله کرده، اما هر بار به در بسته خورده است.
گام آخر انتخابات چهاردهم
|پیام ما| جمعه ۱۵ تیرماه، دومین دور انتخابات ریاستجمهوری در ایران برگزار شد. رأیگیری از ساعت ۸ صبح با دستور وزیر کشور و با رقابت میان «مسعود پزشکیان» و «سعید جلیلی» آغاز شد. براساس اعلام وزارت کشور، رأیگیری در دور دوم انتخابات، در بیش از ۵۶ هزار شعبه انجام شد. گزارشهای رسمی و غیررسمی تا ساعت ۱۸ و لحظۀ تنظیم این گزارش، از افزایش مشارکت مردم در دور دوم حکایت داشت.
ایران در پیوند عضو سرآمد است
رییس مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت:
با تمهیدات در نظر گرفته شده امکان رای گیری از صاحبان شناسنامه های قدیمی تسهیل شد
فرماندار تهران:
امکان بهرهمندی دانشآموزان از مصوبه «تک ماده» برای ۴ درس «نهایی»
تردید را چاشنی نگاهمان کنیم
آیا وقتی با یک پیام مواجه میشویم، آن را باور میکنیم؟ یا منبع و درستی پیام را جـویـا مـیشـویـم و سپـس دربـارۀ قابلاعتمادبودن آن تصمیم میگیریم؟ واقعیت این است که تعداد پیامهایی که روزانه با آنها مواجه میشویم فراوان است و نمیتوان درستی هریک را پایش کرد. بنابراین به نظر میرسد تنها راه معقول ، حفظ تردید دربارۀ فرستههای رسانههای اجتماعی و تحقیق در مورد برخی و نادیده گرفتن شمار بسیاری از پیامهاست. اما آیا همه این کار را انجام میدهند؟ اینها پرسشهایی است که برای نویسندگان مقالۀ «مدیریت دانش در عصر پیامهای غیرقابلاعتماد» مسئلهساز شده است. در ادامره بـا مـرور ایرن پـژوهـش، بـه ایـن پرـسشها پاسخ میدهیم.
آیین تعزیه، تنها مخاطب هنر زرهبافی
تا چند روز دیگر با آغاز ماه محرم، آیین تعزیه دوباره رونق میگیرد و میهمان مراسم تعزیه میشویم. هنر «زرهبافی» هم با مراسم تعزیه پیوند دیرینه دارد و یکی از بازارهای اصلی زرهبافی همین لباسهای تعزیه است. زره، تنپوشی از مفتولهای فلزی است که در زمان قدیم از سوی سربازان استفاده میشد و بعدها برای اجرای آیین تعزیه راه خودش را ادامه داد.
تجهیز تئوریک ایدۀ «مدرسۀ طبیعت»
«عبدالحسین وهابزاده» خالق ایده و مؤسس نهاد «مدرسۀ طبیعت» در ایران است. ایدهای که در گسترش فراگیر در مدتزمانی کوتاه، توفیقی چشمگیر داشت؛ گرچه موانعی بر سر راه گسترش نهاد مدرسۀ طبیعت قرار گرفته است، اما ترویج ایده متوقف نمانده و با تجهیز تئوریک در حوزۀ اندیشه و ایجاد بحثهای پرشور در سطح جامعه، راه خود را از میانۀ معابر پرپیچوخم و سنگلاخی، عمیقتر و جدیتر گشوده است. بسیاری از مکاتب و اندیشههای تربیتی یا مبتنی بر شاخهای از فلسفه هستند، (ایدهالیسم، رئالیسم، طبیعتگرایی، اگزیستانسیالیسم و ...) و یا مبتنی بر نوعی ایدئولوژی (ملیگرایی، لیبرالیسم، محافظهکاری، آرمانشهرگرایی و ...)؛ اما ایدۀ مدرسۀ طبیعت که در آن پرورش مقدم بر آموزش است و طبیعت نخستین مدرسه به حساب میآید، هرچند ممکن است قرابتی در ظاهر با فلسفۀ تربیتی طبیعتگرایانه «روسو» و نزدیکیهایی با ایدئولوژی تربیتی لیبرالیستی «جان لاک» داشته باشد، اما نگاه به کودک و شیوۀ یادگیری و محیط مساعد برای پرورش و شکوفا شدن او از تاریخ زیستی گونۀ انسان و زیستگاه و شیوههای قدیمی و آزموده شده در بستر طبیعت و تاریخ تکامل انسان سرچشمه میگیرد.