پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بدون عنوان

بایگانی مطالب : شهر

گسترش فقرِ شهرنشینی

|پیام ما| بخش قابل‌توجهی از جمعیت شهرهای کشور در بافت‌های ناکارآمد شهری به مساحت بالغ بر یکصد و ۶۰ هزار هکتار در شهرهای کشور زندگی می‌کنند که از این جمعیت حدود هفت میلیون نفر در سکونتگاه‌های غیررسمی به مساحت ۶۰ هزار هکتار ساکن هستند و با توجه به تراکم جمعیتی بالای این بافت‌ها و بهره‌مندی اندک از سرانهٔ خدماتی، پایداری و تاب‌آوری در این بافت‌ها در حداقل ممکن است. اینها نکاتی است که عضو هیئت‌مدیرهٔ شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز بر آن تأکید دارد و می‌گوید این ویژگی و تاب‌آوری پایین در زمان تغییرات پیش‌بینی‌نشده، بیشترین آسیب را به شهرها وارد می‌کند. «سیدمحسن سیدالحسینی» همچنین گسترش فقر شهری را یکی از پیامدهای تغییراقلیم در کشور اعلام کرده است و می‌گوید: «استان‌های جنوبی کشور و به‌ویژه جنوب شرق کشور به‌شدت در معرض پدیدهٔ خشکسالی، سیلاب و سایر اشکال تغییراقلیم هستند. از پرخطرترین استان‌هایی که در معرض تغییراقلیم قرار دارند، می‌توان به استان سیستان‌وبلوچستان و خوزستان اشاره کرد.» به‌گفتهٔ او، سیستان‌وبلوچستان از جمله استان‌هایی است که به‌شدت در معرض پدیدهٔ خشکسالی قرار دارد و این پدیده خود سبب جابه‌جایی جمعیت و حرکت این جمعیت به‌سمت حاشیهٔ شهرهای استان‌های شمالی و استان‌های شمال‌شرقی کشور شده است. تغییراقلیم بر گسترش ناموزون شهری اثرگذار است و پیامدهای این رشد ناموزون در عرصهٔ شهرها مشهود است.
گسترش فقرِ شهرنشینی

موتورسیکلت‌های برقی آماده حضور در خیابان‌های پایتخت

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانه‌های مسافری شهر تهران گفت: متقاضیان موتورهای برقی حمل بار بعد از ثبت نام، نسبت به اسقاط موتورسیکلت فرسوده خود اقدام کرده و با پرداخت مبلغی به عنوان پیش پرداخت و در اقساط ۶۰ ماهه، صاحب موتورسیکلت برقی شوند.
موتورسیکلت‌های برقی آماده حضور در خیابان‌های پایتخت

اولویت کاهش آلودگی هوا با طرح‌‌های زودبازده

مدتی است که مسئولان از سر تا ذیل از برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل به‌عنوان راهی برای مقابله با آلودگی هوا سخن می‌گویند و شهرداری‌ها مداوم قول فعالیت اتوبوس‌ها و موتورسیکلت‌ها برقی به‌جای ناوگان فرسودهٔ فعلی را می‌دهند. «علیرضا زاکانی»، شهردار تهران، حدود ۲۰ روز پیش در حاشیهٔ جلسهٔ هیئت دولت به رسانه‌ها گفته بود دو هزار و ۶۹۴ اتوبوس برقی از طریق کمک دولت، تضامین شهرداری و تأمین مالی چینی‌ها به ناوگان حمل‌ونقل اضافه خواهد شد. این درحالی‌است که براساس آخرین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس دربارهٔ تجربیات جهانی در برقی‌سازی ناوگان اتوبوسرانی شهری، هرچند برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل یکی از راه‌های کاهش آلودگی هواست، اما مقرون‌به‌صرفه نیست و لازم است اقدامات مدیریتی دیگری کنار آن انجام شود.
اولویت کاهش آلودگی هوا با طرح‌‌های زودبازده

تهران برای کنترل حاشیه‌نشینی برنامه‌ای ندارد

دو سال از وعدهٔ دولت سیزدهم برای ساخت یک میلیون مسکن می‌گذرد، اما هنوز اوضاع این بخش وخیم است. از طرف دیگر بیش از ۱۵ سال از زمان تصویب طرح جامع تهران گذشته و حالا متولیان شهری به‌دنبال بازنگری و تهیهٔ برنامهٔ دوم شهر تهران هستند. پیرو این تصمیم تازه، کارشناسان حوزهٔ معماری و شهرسازی در نشست «موانع سیاستی تولید مسکن» در پژوهشکدهٔ «نظر» نسبت به وضعیت بحرانی شهر تهران هشدار دادند و یکی از علل اصلی شکست طرح جامع تهران را بی‌توجهی سیاستگذاران و برنامه‌ریزان شهری نسبت به افزایش تعداد شهر‌های اقماری و نبود سیاستی عملیاتی در برابر شکل‌گیری بافت فرسوده معرفی کردند.
تهران برای کنترل حاشیه‌نشینی برنامه‌ای ندارد

۵۰ درصد ساختمان‌های دولتی ناایمن هستند

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، گفت: ۵۰ درصد ساختمان‌های دولتی پایتخت ناایمن هستند اما هیچ اهمیتی در بودجه برای ایمنی ساختمان‌ها داده نشده است.
۵۰ درصد ساختمان‌های دولتی ناایمن هستند

بی‌خبری شهرداری از نشتی آب

|پیام ما| پنجشنبه‌شب که چاله‌ای به عمق دو تا سه متر و در برخی مقاطع تا ۱۵ متر به پهنای کل عرض خیابان در ضلع شرقی میدان قزوین در خیابان کارگر جنوبی در تهران ایجاد شد، پلیس راهور در ابتدا علت آن را نشست آسفالت ناشی از جابه‌جایی بستر زمین عنوان کرد. کمی بعد اما مدیرکل مدیریت بحران استان تهران، عامل این فرونشست را نشتی آب اعلام کرد و مدعی شد که طی بررسی‌ها و حفاری‌ها، حمام عمومی از بافت قدیمی آن محله نمایان شده است. مدیر روابط‌عمومی شهرداری منطقه ۱۱ تهران اما روز گذشته این ادعا را تکذیب کرد و با اشاره به اینکه این گود پر شده، اما به‌دلیل باران آسفالت‌ریزی نشده است، گفت: «شایعاتی مبنی‌بر کشف حمام تاریخی و ملک میراثی زیر خیابان کارگر مطرح شده است که واقعیت ندارد و طبق شواهد و تصاویر یک سرویس بهداشتی عمومی با سه الی چهار چشمه در مسیر فرونشست دیده شده است که با کارشناسی اولیه فاقد قدمت میراثی است.» او همچنین عامل این حادثه را سه روز نشتی آب و عملیات عمرانی در آن محدوده بیان کرد.
بی‌خبری شهرداری از نشتی آب

آخرین اخطار به بیمارستان گاندی ۲ روز قبل از آتش‌سوزی

بیمارستان گاندی تهران عصر روز پنجشنبه در آتش گرفتار شد. آن‌طورکه از خبر‌ها برمی‌آید آتش از ضلع شرقی این بیمارستان که خدمات هتلینگ ارائه می‌داد، شروع شده بعد به نمای ساختمان و تعدادی از طبقات بالایی آن سرایت پیدا کرده است. به‌گفتهٔ «مهدی خسروانی»، رئیس ستاد مدیریت بحران منطقه ۶ شهرداری تهران، منشأ آتش‌سوزی طبقهٔ شانزدهم هتل‌بیمارستان گاندی بود، اما علت آن هنوز مشخص نیست. همچنین «جلال ملکی»، سخنگوی آتش‌نشانی، دربارهٔ علت این حادثه می‌گوید با توجه به ابعاد حادثه باید منتظر نظر کارشناسان ماند و نمی‌توان پیشاپیش ریشهٔ آتش‌سوزی را اعلام کرد. باوجوداین، رئیس ستاد مدیریت بحران منطقه ۶ شهرداری تهران دربارهٔ مفاد پنج اخطاریه‌ٔ ایمنی که به این بیمارستان داده شده بود، می‌گوید: «براساس دستورالعمل‌های آتش‌نشانی، این بیمارستان دربارهٔ نصب نشدن سیستم اطفای حریق هوشمند و وجود ضایعات بیمارستانی در مسیر تردد و سایر مسائل ایمنی اخطاریه دریافت کرده بود.»
آخرین اخطار به بیمارستان گاندی ۲ روز قبل از آتش‌سوزی

۱۶ هزار ساختمان ناایمن در تهران

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از اتمام ارزیابی یک‌هزار و ۲۰۰ ساختمان نا ایمن و ارسال نتایج ارزیابی‌ها به سازمان مدیریت بحران و دادستانی تهران خبر داد.
۱۶ هزار ساختمان ناایمن در تهران

وزیران گردشگری ۳۵ کشور آسیایی در راه یزد

استاندار یزد گفت: ۳۵ وزیر گردشگری کشورهای آسیایی به همراه اعضای اتاق‌های بازرگانی این کشورها اردیبهشت ماه سال آینده به یزد سفر می‌کنند.
وزیران گردشگری ۳۵ کشور آسیایی در راه یزد

قاطعانه خواستار توقف مازوت‌سوزی هستیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: آثار حاد و مزمنی که این مازوت سوزی بر سلامت مردم می‌گذارد بسیار زیاد است و باید هرچه زودتر متوقف شود.
قاطعانه خواستار توقف مازوت‌سوزی هستیم