بایگانی مطالب : جامعه
زندگی زیر ذرهبین دولت
طرح صیانت آخرین گام مجلس برای تحتکنترل گرفتن دسترسی کاربران به اینترنت نبود. شانزدهم آبانماه امسال مجلس شورای اسلامی در جلسهٔ علنی خود یکی از جنجالیترین بندهای لایحهٔ برنامهٔ هفتم توسعه را تصویب کرد. این بند وزارت فرهنگ و ارشاد را موظف به راهاندازی سامانهای بهنام «رصد سبک زندگی مردم» میکند که به اعتقاد بسیاری، میتواند حریم خصوصی کاربران را بهطور گسترده تهدید کند. سامانهای که حدود و ثغور آن و نوع دسترسی به اطلاعات کاربران مشخص نیست و احتمال آن میرود که یک موج بیاعتمادی در فضای مجازی در برابر سایتها و پلتفرمهای داخلی راه بیفتد. چیزی که «صالح نقرهکار»، حقوقدان و وکیل دادگستری، هم معتقد است این نوع از سیاستگذاری عمومی مترادف است با تجاوز از حدود اختیارات قانونی و بهنظر میآید اقدامی فراقانونی ولو بهنام قانون در حال شکل گرفتن است.
برنامهریزی روستایی مدیریت واحد میخواهد
سؤالاتی دربارهٔ سامانهٔ نظارت مردمی بر کتابها بعد از ممیزی
علت قطع شدن درختان خیابان ایتالیا در تهران چه بود؟
مداخلهٔ بینتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک
بحران کمبود شیرخشک در داروخانههای کشور ادامه دارد. بنا به اعلام مسئولان قرار بود این مشکل تا پایان آبانماه رفع شود اما کمتر از دو هفته مانده به پایان فرصت اعلام شده، نشانهای از رفع مشکل دیده نمیشود. در همین حال برخی فعالان صنعت دارو مدعی هستند که بخشنامههای سازمان غذا و دارو دو شرکت تولیدکننده شیرخشک را به مرز تعطیلی کشانده است. کشمکشها و اظهارات ضد و نقیض مسئولان دولتی و فعالان صنعت دارو در حالی مطرح میشود که خانوادهها همچنان برای پیدا کردن شیرخشک در داروخانههای در رفت و آمدند.
برگزاری جشنوارهٔ «علم برای همه» با شعار «تنوع زیستی-فرهنگی»
شیشهگری؛ دمیدنی که از نا افتاد
هنر شیشهگری سنتی از جمله فعالیتهایی است که با رشد صنعت، مانند بسیاری از هنرهای دستی از رونق افتاد. چنانکه کارگاههای شیشهگری یکی پس از دیگری تعطیل شدند. هر چند در گوشه و کنار برخی شهرها هنرمندانی هستند که دمی در کوزه میدمند، ولی چراغ شیشهگری دیگر جانی ندارد و هنر صنعت شیشهگری که در مسیر فراموشی است به ایدههایی برای احیا نیاز دارد.
شوی انتخاباتی با «متناسبسازی»
این روزها اگر کسی پخش زندهٔ مذاکرات مجلس شورای اسلامی برای بررسی و تصویب برنامهٔ هفتم توسعه را مشاهده کند، هر چندساعت یکبار یکی از نمایندگان در قالب تذکر و یا در ابتدای مخالفت یا موافقت خود با احکام دیگر، نقبی به موضوع متناسبسازی حقوق بازنشستگان میزند و متذکر میشود که چرا حکمی برای متناسبسازی حقوق و مستمری بازنشستگان کشوری و لشکری و تأمین اجتماعی در برنامهٔ هفتم نیامده است و بلافاصله رئیس و اعضای هیئترئیسهٔ مجلس و یا رئیس و سخنگوی کمیتهٔ تلفیق در پاسخ به این تذکرها، مکرراً ضمن یادآوری اینکه بازنشستگان برای مجلس در اولویت هستند، میگویند که جلساتی را با دولت داشتهاند و به نتایج خوبی رسیدهاند و بهزودی احکام مربوطه را به جلسه علنی جهت تصویب ارائه خواهند کرد. این شوی تبلیغاتی آنقدر زیاد و مکرر و متواتر شده است که نمایندهٔ قم در مصاحبهای به انتخاباتی بودن این تذکرها اشاره کرده است و جالب اینکه رئیس و نواب رئیس هم هیچ عکسالعمل و تذکری نمیدهند و ظاهراً هر نمایندهای قرار است این مطلب را در پشت تریبون بگوید و سپس کلیپی از آن تهیه و برای بازنشستگان حوزهٔ انتخابیه ارسال و بازنشر شود. گویی نمایندگان مجلس هم متوجه شدهاند که پایگاه رأی در انتخابات آتی به سالمندان و میانسالان کشور اختصاص دارد و به همین سبب افرادی که بازنشسته شدهاند و یا در شرف بازنشستگی قرار دارند، بهعنوان جامعهٔ هدف انتخاباتی این نمایندگان در نظر گرفته شدهاند و هر یک از نمایندگان به تناوب و تواتر زیاد و هرچند ساعت یکبار از فرصت تریبون صحن علنی برای پر کردن کلیپ تبلیغاتی متناسبسازی استفاده میکنند.
تهدید حریم خصوصی کاربران پلتفرمها
|پیام ما| برنامه هفتم توسعه اما و اگرهای بسیاری را به دنبال داشته که یکی از مناقشهبرانگیزترین آنها راهاندازی سامانهای برای «رصد سبک زندگی مردم» بوده است. سامانهای که بسیاری معتقدند مداخله در حریم خصوصی افراد محسوب میشود و حالا روز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد را مکلف کردند تا نسبت به راهاندازی آن اقدام کند.
مطالعات جامع منابع آب بلااستفاده ماند
موضوع مطالعات جامع منابع آب در کشور سابقهٔ طولانی دارد؛ هرچند بهنظر میرسد در هر دورهٔ مطالعه، تنها بخشهایی از موارد مربوطه مورد توجه قرار گرفته اســت و برخی بخشها در مطالعات و یا در اجرا مغفول ماندهاند. «طرح جامع آب کشور» با هدف تعیین چارچوبی اصلی و اساسی با هدف برنامهریزی منظم و کامل توسعهٔ منابع آب تدوین شد. آخرین بازنگری آن در سال ۱۳۸۶ و در قالب طرحی با عنوان «بههنگامسازی مطالعات جامع منابع آب کشور» انجام شد. سال ۱۳۴۹ مطالعات سازمان برنامهوبودجه، سال ۱۳۵۴ وزارت نیرو–مهندسین مشاور آمریکایی، سال ۱۳۷۰ وزارت نیرو–مهندسین مشاور جاماب، سال ۱۳۷۵ مهندسین مشاور جاماب (بههنگامسازی طرح قبلی با اطلاعات سال پایه ۱۳۷۲)، سال ۱۳۷۸ وزارت نیرو-مهندسین مشــاور جاماب (تجدیدنظر در طرح و تهیهٔ طرحهای جامع منطقهای)، سال ۱۳۸۶ ســازمان مدیریت و برنامهریزی وقت کشور-مهندسین مشاور جاماب) طرح سازگاری با اقلیم خشک و نیمهخشک (با اطلاعات پایهٔ ۱۳۸۰ سال ۱۳۹۰ وزارت نیرو- بههنگامسازی مطالعات جامع منابع آب در حوضههای آبریز کشور-مشاوران ششگانه و مشاور مادر با اطلاعات پایهٔ سال آبی ۱۳۸۵-۱۳۸۶ و با تغییر نام طرح سازگاری با اقلیم خشک و نیمهخشک مجموع این مطالعات هستند. حالا مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی کارشناسی میگوید: «اگرچه شرح خدمات طرح اخیر، بهنوعی کاملترین شرح خدمات در این زمینه بوده است، اما درنهایت خروجی آن نتوانسته تمامی شرح خدمات تعریفشده را پوشش دهد. علاوهبراین، بخش اعظمی از خروجیهای این مطالعات نیز بهدلیل برخی نواقص و کاستیها، هرگز مورد استفاده قرار نگرفتهاند. در کنار این چالشها، گذشت زمان طولانی برای اجرای طرح و ارائهٔ کامل گزارشها، باعث شده است گزارشهای خروجی درنهایت در سال ۱۳۹۴ به تأیید برسند. با توجه به سال آبی پایهٔ ۱۳۸۶-۱۳۸۵، گذشت نزدیک به ۱۰ سال از اطلاعات اولیه و همچنین سیر تغییرات منابع آب در کشور، عملاً موجب بلااستفاده ماندن نتایج طرح شده است.»