بایگانی مطالب: جنگ
مردم نگران باران اسیدی نباشند
معاون مرکز تحقیقات کیفیت هوا در دانشگاه علومپزشکی شهیدبهشتی:
در شرایط جنگی چطور خانه را به یک «لنگرگاه» امن تبدیل کنیم؟
جریان زندگی در قلب بحران
در یکی از گروههای پیامرسان داخلی درباره کتاب و فیلم صحبت میکنند. چند نفری به یکدیگر میگویند که برای عبور از این روزها باید کتاب خواند و دوام آورد. در تهران هم چند کتابفروشی در خیابان کریمخان و میرزای شیرازی، فعالیتشان را از سر گرفتهاند. پایتخت حالا نه آنقدر پر از ترافیک و شلوغی است و نه آنقدر خالی و خلوت مانند روزهای جنگ دوازدهروزه. مردم در زیر سایه انفجار و موشک ناچارند زندگی کنند؛ هرچند دیگر نه با روانی سالم بلکه با اضطرابی مداوم و تمامنشدنی و منتظر برای شنیدن انفجار در گوشهای از شهر. آیا در این روزها میتوان از تابآوری و دوامآوردن سخن گفت و اینها نشانهای از تداوم زندگی است؟ «امیرحسین جلالینوشن»، روانپزشک، در گفتوگو با «پیام ما» این موضوع را بررسی میکند.
ناگهان آسمان نارنجی شد
تهران و کرج در هشتمین شب حمله آمریکا و اسرائیل به ایران سیاه شدند. انبار نفت در شهرری، شهران، اقدسیه و کرج ساعت ۱۱ شب شنبه، ۱۶ اسفند، هدف حمله قرار گرفت و حالا یک روز بعد از آن شب، باران سیاه هم شهر را فرا گرفته. همهچیز سیاه است؛ خیابانها، خانهها، ماشینها. نفت خام در جویهای شهر آتش به پا کرده، هوا بوی سوختگی میدهد. نفسها تنگ است و سیاهی ممتد. صحبت از احتمال باران اسیدی هم در میان است. هلالاحمر در اطلاعیهاش بر این مورد تأکید کرده و یک منبع آگاه به «پیام ما» میگوید انبارهای نفت خام، سولفورزدایی نشده و مواد آراماتیک فراوانی دارد و بسیار سمی هستند. این مواد بهصورت پایدار در هوا باقی خواهد ماند. هرچند «محمدصادق حسنوند»، رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوا در دانشگاه علومپزشکی تهران، به «پیامما» میگوید پایشهای لحظهای تاکنون خطر باران اسیدی را نشان نمیدهند، اما ستون دودسیاه و گسترده است و مردم در خانه بمانند. نگرانی از آلودگی آبهای زیرزمینی و سدها هم بالاست؛ نکتهای که نه در اطلاعیه سازمان حفاظت محیطزیست و نه هلالاحمر به آن اشارهای نشده است.
بهار گنجشکها شاد میخوانند
چگونه به پرندگان شهری در بحران کمک کنیم؟
ریزش کاشیهای مسجد امام بر اثر حمله دشمن
معاون میراثفرهنگی اصفهان خبر داد:
این جزایر حنوبی از مسافر خالی شدند
دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور گفت: جزایر قشم، کیش، هرمز و هنگام از مسافر خالی شدهاند اما بومیها و ساکنان آنها همچنان در این مناطق حضور دارند.
وضعیت بنزین در جایگاهها بعد از حمله به انبار نفت
بنا بر اعلام سخنگوی جایگاه داران بنزین کشور سوخت به اندازه کافی در جایگاهها موجود است .
سهمیه سوخت با کارت شخصی کاهش یافت + جزئیات
استاندار تهران گفت:سهمیه سوخت با کارت شخصی از ۳۰ لیتر به ۲۰ لیتر کاهش پیدا کرد.
انتقال گونههای حیاتوحش از کلینیک و مرکز بازپروری پردیسان برای جلوگیری از آسیب
به گزارش پیام ما له نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه صفایی معاون دفتر حفاظت و مدیریت حیاتوحش سازمان از اتمام موفقیتآمیز عملیات انتقال برخی گونههای حساس مستقر در کلینیک و مرکز بازپروری پردیسان خبر داد و گفت: این انتقال با هدف حفظ سلامت و امنیت جانوران و کاهش ریسکهای احتمالی در شرایط فعلی شهر تهران انجام شده است.
