بایگانی مطالب: میراث
کمیته طبیعتگردی در برزخ انحلال
|پیام ما| نوزدهم آذرماه خبر مربوط به ساماندهی و بازنگری در ساختار نهادها و کمیتههای شورایی دولت -که در آن بر ضرورت تعیینتکلیف کمیتههای غیرفعال تأکید شده بود- منتشر و اعلام شد ۵۵ شورای غیرضروری براساس مصوبه شورایعالی اداری منحل و ۱۱۳ شورای دیگر در صف ساماندهی هستند. یکی از مواردی که در فهرست اعلامشده قرار داشت و واکنش فعالان گردشگری و محیطزیست را برانگیخت، این بود: «کارگروه توسعه گردشگری و کمیته ملی طبیعتگردی و اکوتوریسم ذیل شورایعالی گردشگری مصوب ۲۳ دی ۱۳۸۲ مجلس شورای اسلامی ساماندهی میشوند.» در واکنش به این تصمیم، تعدادی از متخصصان و کنشگران محیطزیست، در نامهای خطاب به رئیسجمهور با تأکید بر ماهیت فرابخشی طبیعتگردی، نسبت به تبعات تضعیف یا حذف این کمیته هشدار دادند و حفظ و فعالسازی آن را برای تصمیمگیری در عرصههای طبیعی کشور ضروری دانستند.
ثبت ملی شد، اما شکسته ماند و درش قفل
تکلیف خانه طالقانی چه خواهد شد؟
ما دچار مسمومیت خبری شدهایم
رونمایی از پنج هزار متر تونل عجیب، بدون مجوز و غیرقانونی و پنهانی ساختهشده زیر سه سرای بازار تهران، برگ جدید و جدیای در حوزههای مختلف رو کرد؛ در گام اول در عرصه مدیریت شهری و در گام دوم در حوزه اطلاعرسانی و رسانه.
انتصاب مدیران جدید پایگاههای جهانی اصفهان
امیر کرمزاده، مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان در گفت و گو با روزنامه پیام ما از انتصاب مدیران جدید پایگاههای جهانی میدان نقش جهان، مسجد جامع عتیق و کاخ موزه چهلستون خبر داد و گفت: «این تغییرات مدیریتی با هدف تقویت حفاظت از بناهای تاریخی و ارتقای برنامههای گردشگری انجام شده است.»
نامه کنشگران محیطزیست به رئیسجمهور و درخواست برای بازنگری در انحلال «کمیته ملی طبیعتگردی»
در پی انتشار فهرست نهادهای شورایی مشمول ساماندهی و ادغام بر اساس مصوبه شورای عالی اداری، جمعی از کنشگران، کارشناسان و فعالان حوزه محیطزیست و طبیعتگردی با ارسال نامهای به مسعود پزشکیان، رئیسجمهور، خواستار بازنگری در تصمیم مربوط به ادغام و انحلال عملی کمیته ملی طبیعتگردی (اکوتوریسم) شدند؛ تصمیمی که به باور آنان، جایگاه فرابخشی و نقش راهبردی این کمیته را تضعیف میکند.
گردشگری کدام خاورمیانه آقای وزیر؟
|پیام ما| هفته گذشته وزیر گردشگری در حاشیه جلسه هیئت دولت از عادی شدن وضعیت گردشگری ورودی به کشور گفت و اعلام کرد آمار ورود گردشگران از منفی ۵۲ به مثبت ۱۰ رسیده است. درعینحال، وزیر امور خارجه در اظهارات اخیر خود عنوان کرده است نهفقط ایران که کل منطقه خاورمیانه در شرایط فعلی «گردشگرپسند» نیست. هرچند شرایط ایران در سالهای اخیر و وارد شدن نام این سرزمین تمدنی کهن به لیست قرمز بسیاری از کشورها، گردشگری را به رکود کشانده، اما کشورهای منطقه در همین شرایط و با سیاستگذاریهای خلاقانه و بلندمدت رشد و رکوردشکنی صنعت گردشگری را تجربه کردهاند. مهرماه امسال عربستان اعلام کرد در تابستان ۲۰۲۵ میزبان بیش از ۳۲ میلیون گردشگر داخلی و بینالمللی بوده و رشدی ۲۶ درصدی نسبت به تابستان گذشته را در آمارهایش داشته، شهرهای بزرگ خاورمیانه هم آمارهای قابلتوجهی را ثبت کردهاند. دبی در هشت ماه نخست ۲۰۲۵ میزبان نزدیک به ۱۲.۵ میلیون گردشگر بوده و استانبول در همین بازه زمانی آماری ۱۳ میلیونی را ثبت کرده است. این آمارها نشان میدهد بهجز ایران، دیگر شهرها و کشورهای خاورمیانه «گردشگرپسند» است.
مسئولیت شهرداری در قبال حفظ خانههای مشاهیر
زمین سوخته
ساعتِ روی میز هنوز روی ۱۰:۲۰ ایستاده است؛ همان لحظهای که «احمد محمود»، خالق رمانهای «زمین سوخته» و «همسایهها» صبح روز دوازدهم دی ۱۳۸۱، از دنیا رفت. مدادها کنار هم چیده شدهاند، عینک روی میز است، عصا تکیه داده به دیوار و دمپاییها جفتوجور شدهاند؛ انگار نویسنده فقط برای چند دقیقه از اتاق بیرون رفته باشد. خانهای که سالها محل نوشتن مهمترین آثار احمد محمود بوده است، امروز در میدان ۲۲ نارمک تهران در میان فروختن و فروریختن معلق مانده است؛ نه از سوی نهادی خریداری و ثبت ملی میشود و نه توان نگهداریاش برای خانواده مانده است. «بابک اعطا»، فرزند او، به «پیام ما» میگوید: «خیلی سعی کردم دفتر بابا را به همان شکل نگه دارم. مثل یک عکس. اما این عکس تا کی میتواند ماندگار بماند؟» و حالا ممکن است این خانه به سرنوشت خانه پدری نویسنده در اهواز دچار شود؛ فروش، تخریب و پاکشدن یکی از نمادهای ادبیات معاصر ایران.
طرحی برای بازگشایی دبیرخانه نوروز
حراج دیوار صفوی
چیزی حدود ۲۱ سال از زمان کشف رسمی باقیمانده حصار ۵۰۰ساله طهماسبی در دل بازار تهران و درست چند قدمی دروازه محمدیه یا همان اعدام سابق میگذرد؛ سازهای تاریخی که مغازهدارهای قلب بافت تاریخی تهران، نهتنها به آن رحم نکردهاند، بلکه بهمرور در حال حذف تدریجی این بخش از تهران قدیم هستند. حالا نهتنها از دیوار کاهگلی صفویها فقط چند وجب باقی مانده، بلکه منارههای دروازه محمدیه که بدنه پایینی آنها روزی جزو جدارههای این مغازهها بودند، اکنون باعث افزایش مساحت آنها شده و مغازهداران تا آخرین آجرهای منارهها را سوراخ کرده و به عمق دیوارها نفوذ کردهاند.
