بایگانی مطالب: انرژی
انقلاب انرژی در دل خرابیها
ژاپنیها صبح یازدهم ماه مارس ۲۰۱۱ را بهعنوان یکی از تاریکترین روزهای تاریخ معاصر میشناسند. زمانی که زلزلهای ۹ ریشتری سواحل شمال شرقی این کشور را لرزاند و ساعتی بعد، سونامی عظیمی به خشکی هجوم آورد. در پی این دو رویداد، خسارتهای گستردهای به بار آمد؛ هزاران خانه و زیرساخت حیاتی از میان رفت و بیش از ۱۶۰ هزار نفر ناچار به ترک محل زندگی خود شدند. در میان همه این ویرانیها، نیروگاه هستهای «فوکوشیما دایچی» به مهمترین کانون بحران بدل شد؛ جایی که انفجار در چند رآکتور و نشت گسترده مواد رادیواکتیو، آلودگی وسیعی ایجاد کرد و موجی از تردید نسبت به انرژی هستهای را در ژاپن و جهان برانگیخت. این حادثه که پس از چرنوبیل بهعنوان بزرگترین فاجعه هستهای شناخته میشود، پیامدهایی عمیق در حوزههای زیستمحیطی، اجتماعی و اقتصادی به همراه داشت. یکی از مهمترین واکنشها، تصمیم دولت ژاپن برای توقف موقت فعالیت همه ۴۸ رآکتور هستهای کشور بود؛ تصمیمی که اگرچه با هدف کنترل بحران اتخاذ شد، اما فشار زیادی بر تأمین برق وارد کرد. در نتیجه، ضرورت بازنگری اساسی در سیاستهای انرژی بیشازپیش آشکار شد و این پرسش کلیدی را پیش روی سیاستگذاران قرار داد: چگونه میتوان هم امنیت انرژی را حفظ کرد، هم به تعهدات زیستمحیطی پایبند ماند و هم ثبات اقتصادی را تضمین کرد؟
چالشهای دسترسی به فناوریهای پاک
حقوق بینالملل و مالکیت فناوری انرژی تجدیدپذیر
سهم ۴۰ درصدی تجدیدپذیرها نسخه پدافندی برای نجات شبکه برق
«اگر امروز دو نیروگاه بزرگ کشور هدف قرار بگیرند، در تابستان با خاموشیهای گسترده روبهرو خواهیم شد.» این هشدار سید هاشم اورعی، استاد تمام دانشکده برق شریف و رئیس اتحادیه انجمنهای انرژی ایران، در واکنش به تهدیدهای اخیر آمریکا علیه زیرساختهای برق کشور است. به باور او، تمرکز تولید برق در چند نقطه محدود، پاشنه آشیل امنیت انرژی ایران است؛ چرا که نیروگاههای بزرگ نزدیک کلانشهرها و کانونهای صنعتی، با هرگونه حمله، هم شهرها را تاریک میکنند و هم صنایع استراتژیک را فلج میسازند. اورعی با انتقاد از وابستگی ۹۰ درصدی سبد برق ایران به نیروگاههای حرارتیِ آببر و گازبر، تأکید میکند: «مشکل اصلی ما ناترازی برق نیست، ناترازی عقل است.» راهکار این متخصص برای تابآوری شبکه، بازطراحی سبد انرژی با سهم ۳۰ تا ۴۰ درصدی برای تجدیدپذیرها (خورشیدی و بادی) است؛ ترکیبی هوشمند که هم پایداری برق را در ساعات مختلف شبانهروز تضمین میکند و هم با کاهش تمرکز جغرافیایی تولید، آسیبپذیری کشور را در برابر تهدیدات خارجی به حداقل میرساند.
جهان ساکت ماند
پیام ما: صبح روز شنبه ۱۵ فروردین سایت نیروگاه اتمی بوشهر بمباران و یک عضو تیم حفاظت فیزیکی آن کشته شد، بهعلاوه یک ساختمان کمکی هم آسیب دید. این چهارمین حمله به این نیروگاه است. نیروگاهی که هر گونه صدمه به آن میتواند حیات را در یک محدوده گسترده دچار اختلال کند و فاجعهای بزرگ را رقم بزند.
حمله به پتروشیمیها، حمله به درآمد مردم است/ صادرات نفت ایران افزایش یافت
یک کارشناس ارشد انرژی گفت: حمله به زیرساختها از فولاد شروع شده و اکنون به پتروشیمیها رسیده است. در حالی که بخش قابل توجهی از درآمد کشور از همین دو صنعت در حوزه فولاد و محصولات و فرآوردههای پتروشیمی است.
سندیکای صنعت برق حمله به زیرساختهای انرژی را محکوم کرد
به گزارش پیام ما از پایگاه اطلاعرسانی وزارت نیرو(پاون)، متن این بیانیه به شرح زیر است: سندیکای صنعت برق ایران به عنوان بزرگترین نهاد صنفی صنعت برق و به نمایندگی از مجموعه شرکتهای فعال بخش خصوصی صنعت برق در زنجیره تأمین، ساخت و خدمات پیمانکاری و مشاوره صنعت برق، بر خود لازم میداند ضمن محکومیت قاطع تجاوز آشکار آمریکا و رژیم صهیونی به ایران اعلام کند که هر نوع حمله متجاوزان به تاسیسات زیرساختی برق نقض اصول بنیادین حقوق بینالملل بوده و طبق کنوانسیونهای ژنو و قطعنامه ۲۵۷۳ شورای امنیت، کلیه تأسیسات غیرنظامی از جمله زیرساختهای حیاتی برق، باید مصون از هرگونه حمله نظامی باشند.
صیانت حقوقی از امنیت انرژی
مأموریت روی خط باریک زندگی
در جنوب ایران جنگ همیشه با استرس بیشتری همراه است؛ اینجا حملات به شهرها و تأسیساتی میرسد که قلب صنعت نفت کشور در آنها میتپد. جایی که دکلها، خطوط لوله و مخازن نفت بخشی از چشمانداز روزمره زندگی مردماند و همین نزدیکی خطر را ملموستر میکند. کارکنان صنعت نفت سالها است این خط باریک میان کار و خطر را تجربه کردهاند؛ از روزهایی که بمبها در جنگ هشتساله زمین و آسمان را میلرزاند تا امروز که با بالاگرفتن تنشها، دوباره نام زیرساختهای انرژی در میان اهداف احتمالی جنگ شنیده میشود. در این میان، حمله به انبارهای نفت تهران هم زنگ خطر را دوباره به صدا درآورده است. بااینحال، کسانی هستند که در همین شرایط دور از خانواده و در دل میدانهای نفتی کار میکنند؛ با این آگاهی که یک اشتباه، یک لحظه غفلت یا یک حمله میتواند آخرین روز زندگیشان باشد.
سازمان بهداشت جهانی، مسببان بمباران مخازن نفتی ایران را تحت پیگرد قرار دهد
اتحادیه انجمنهای علوم زیستی ایران از مجامع بینالمللی به ویژه سازمان ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی درخواست کردند که ضمن حقیقتیابی مستقل و فوری در مورد ابعاد فاجعه زیستمحیطی ناشی از بمباران مخازن نفتی، مسببان آن را به دلیل به خطر انداختن عمدی سلامت جمعیت غیر نظامی تحت پیگرد قانونی قرار دهند.
حمله به مخازن سوخت مصداق جنایت جنگی است/ کوچکترین اختلالی در روند تأمین سوخت ایجاد نشده است
استاندار تهران با اشاره به حملات اخیر رژیم صهیونیستی به برخی مخازن سوخت در اطراف پایتخت گفت: با وجود اینکه مصرف روزانه بنزین در استان طی نخستین روز جنگ به ۲۴ میلیون لیتر رسیده بود، با اطلاع رسانی درخصوص مدیریت مصرف و همراهی بینظیر مردم، اجازه ندادیم خللی در سوخت رسانی ایجاد و مصرف به هفت تا هشت میلیون لیتر با کاهش قابل توجه به یک سوم رسید.
