بایگانی مطالب برچسب: توسعه پایدار

اصطلاح توسعهٔ پایدار (Sustainable development) نخستین بار توسط باربارا وارد در اعلامیهٔ کوکویاک دربارهٔ محیط زیست و توسعه به‌ کار رفت.
بدنبال آن پس از گزارش‌های باشگاه رم و بنیاد هامرشولد به تدریج توسعهٔ پایدار در طی سال‌های دههٔ ۱۹۸۰ و از زمانی که اتحادیهٔ بین‌المللی برای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی (IUCN-82)، راهبردهای جهانی از محیط زیست و منابع طبیعی با هدف کلی دستیابی به توسعهٔ پایدار را از طریق حفاظت از منابع حیاتی (زنده) را ارائه کرد، مورد توجه جدی و اساسی اندیشمندان و متفکران توسعه قرار گرفت.

صنعت سبز در اولویت سفر محیط‌زیستی به زنجان

شینا انصاری، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، در سفری دو روزه به استان زنجان، با تأکید بر رویکرد «حکمرانی میدانی» دولت چهاردهم، مدیریت چالش‌های زیست‌محیطی و ایجاد توازن میان توسعه صنعتی و صیانت از مواهب طبیعی را از اولویت‌های اصلی این سازمان برشمرد. این سفر با هدف احصای بی‌واسطه چالش‌ها، بازدید از مناطق حفاظت‌شده و تقویت زیرساخت‌های «صنعت سبز» صورت گرفت.

محیط‌زیست در برابر توسعه ناپایدار ایستاده است

شینا انصاری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر اینکه این سازمان مانعی بر سر راه توسعه کشور نیست، اعلام کرد آنچه مورد مخالفت قرار می‌گیرد، توسعه ناپایداری است که پیامدهای آن امروزه در قالب بحران‌هایی همچون آلودگی هوا، کمبود منابع آب، فرونشست زمین و مدیریت نامناسب پسماندها بروز کرده است. او خواستار بهره‌مندی خردمندانه از منابع طبیعی بر اساس اصول علمی و قوانین بالادستی شد.

توافق دو استان برای توسعه کریدور گردشگری ریلی اردبیل–مشهد

در راستای تقویت تعاملات بین‌استانی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بالقوه در صنعت گردشگری، سند همکاری راهبردی برای توسعه کریدور گردشگری ریلی میان استان‌های اردبیل و خراسان رضوی به امضا رسید. این تفاهم‌نامه که با هدف تسهیل سفر و تبادل گردشگر میان دو استان تدوین شده است، افق‌های تازه‌ای را برای توسعه گردشگری زیارتی، سلامت، فرهنگی و طبیعت‌گردی میان این دو قطب مهم گردشگری می‌گشاید.

تدوین استانداردهای ESG و مسئولیت اجتماعی

نشست بررسی ظرفیت‌های همکاری مشترک میان دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت‌های اجتماعی سازمان حفاظت محیط‌زیست و دفتر تدوین استانداردهای ملی سازمان ملی استاندارد ایران با هدف تقویت همکاری‌های بین‌بخشی و توجه به ملاحظات محیط‌زیستی در فرآیند تدوین استانداردها برگزار شد.

صنایع‌دستی در بحران؛ مروری بر تیترهای پیام ما در ۲۰ خرداد ۱۴۰۵

شماره ۳۴۲۳ روزنامه «پیام ما» امروز چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۵ با مجموعه‌ای از گزارش‌ها و یادداشت‌ها درباره پیامدهای جنگ بر محیط‌زیست، بحران صنایع‌دستی و فرش ایران، چالش‌های سیاست‌گذاری فرهنگی و موضوعات اجتماعی و زیست‌محیطی منتشر شد. مهم‌ترین تیتر این شماره «جنگ تمام می‌شود، زخم طبیعت نه» است که به خسارت‌های ماندگار جنگ بر زیست‌بوم‌ها می‌پردازد.

«تابستانی گــرم‌تـر از هـمیشه» | پیـام ما

شماره ۳۴۲۱ روزنامه «پیام ما» با تیتر اصلی «تابستانی گرم‌تر از همیشه» منتشر شد؛ گزارشی که با استناد به هشدارهای تازه هواشناسی، از احتمال تجربه یکی از گرم‌ترین تابستان‌های سال‌های اخیر خبر می‌دهد و تأکید می‌کند پرشدگی نسبی سدها به معنای عبور آسان از فصل گرما نیست.
کاور افقی 18 خرداد

پیگیری شکایت بین‌المللی درباره خسارات زیست‌محیطی جنگ

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به خسارات وارد شده به عرصه‌های طبیعی و زیرساخت‌های محیط‌زیستی در جریان جنگ اخیر، از تشکیل کارگروه ویژه برای بررسی این آسیب‌ها خبر داد و اعلام کرد این سازمان در حال تهیه مستندات حقوقی برای طرح شکایت درباره جنایت زیست‌محیطی در مراجع بین‌المللی است.

گاز فلر؛ گنجی پنهان با پتانسیل ۳۶۰ میلیون دلار درآمد

فلرسوزی با پیامدهای چندگانه نه‌تنها به تخریب محیط‌زیست منجر می‌شود، بلکه سلامت جوامع محلی را نیز به خطر می‌اندازد و هزینه‌های سنگینی را بر اقتصاد کشور تحمیل می‌کند؛ ازاین‌رو، این مسئله یک بازی چند سر باخت به شمار می‌آید. «یدالله سبوحی»، استاد دانشگاه و کارشناس در حوزه اقتصاد انرژی، در گفت‌وگو با «پیام ما» درباره فلرسوزی می‌گوید: «به طور روزانه حدود ۴۵ میلیون مترمکعب گاز در ایران سوزانده می‌شود؛ مقداری که در صورت بازیافت، معادل ۸ تا ۱۰ درصد از مصرف سالانه گاز کشور خواهد بود. درحالی‌که صنایع برای هر مترمکعب گاز تا ۱۵ سنت هزینه می‌کنند.» او در این گفت‌وگو درباره پیامدهای اقتصادی فلرسوزی توضیح می‌دهد.