پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | وضعیت مطلوب گوزن‌های زرد ایرانی سایت فندقلوی نمین

وضعیت مطلوب گوزن‌های زرد ایرانی سایت فندقلوی نمین





وضعیت مطلوب گوزن‌های زرد ایرانی سایت فندقلوی نمین

۳۰ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۰۶

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: وضعیت گوزن‌های زرد ایرانی انتقال داده شده از سایر زیستگاه‌های کشور به سایت فندقلوی نمین مطلوب است.

به گزارش پیام ما به نقل از ایرنا در حاشیه بازدید مدیرکل بازرسی استان، رئیس دادگستری شهرستان نمین، دادستان نمین و مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل از سایت فندقلو نمین در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ، وضعیت سایت و جایگزینی گونه گوزن زرد ایرانی با گونه مارال را مناسب دانست.

او اظهار کرد: سال گذشته ۱۰ راس گوزن زرد ایرانی از سایت‌ها و زیستگاه‌های مختلف کشور به سایت فندقلوی نمین انتقال داده شد که در حال حاضر در وضعیت خوبی به سرمی‌برند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با بیان اینکه سایت فندقلوی نمین به مساحت ۷.۵ هکتار سال ۱۳۸۸ راه‌اندازی و ایجاد شد، افزود: امسال در این سایت اقدامات حفاظتی و زمستان گذرانی مانند احداث سرپناه و تجهیز سایت انجام شد.

وضعیت گوزن‌های زرد ایرانی سایت فندقلوی نمین مطلوب است

قاسم‌پور همچنین با اشاره به انتخاب سایت فندقلوی نمین به عنوان یکی از زیستگاه‌های منتخب سازمان حفاظت محیط زیست کشور جهت تکثیر و احیای نسل گوزن زرد ایرانی، بیان کرد: طی بررسی‌های بعمل آمده تا به امروز شرایط عمومی گوزن‌های انتقال داده شده به سایت فندقلو نمین از لحاظ وضعیت جسمانی و سازگاری یافتن با محیط بسیار مناسب می‌باشد.

او با اشاره به اجرای طرح احیا و پیشگیری از انقراض این گونه ارزشمند، خواستار همکاری بیش از پیش و عقد قرار داد جدید با دستگاه‌های مرتبط از جمله منابع طبیعی برای رسیدن به اهداف مورد نظر شد.

 

او اظهار امیدواری کرد با توجه به سازگاری این گونه با ارزش با شرایط محیطی و اکولوژیکی منطقه و در سایه تلاش شبانه‌روزی همکاران محیط زیست استان با اجرای موفق طرح تکثیر و نیمه‌طبیعی گونه حفاظت و حمایت شده گوزن زرد ایرانی در محل سایت فندقلوی نمین شاهد ازدیاد تدریجی جمعیت آن در چند سال آینده باشیم.

با اجرای موفق طرح تکثیر و نیمه‌طبیعی گونه حفاظت و حمایت شده مرال در محل سایت فندقلوی نمین، تاکنون در ۲ نوبت و در مجموع ۳۵ راس از مرال های (گوزن قرمز) این سایت برای رها سازی در دیگر زیستگاه‌های کشور از جمله به جنگل ارسباران آذربایجان شرقی (سایت نگهداری مرال آینالو) و دیگر مراکز نگهداری مرال جهت احیای این گونه و اختلاط ژنتیکی با سایر جمعیت مرال‌ها و جلوگیری از رانش ژنتیکی در جمعیت های موجود انتقال یافته است.

مرال بزرگترین گوزن و بزرگ‌ترین گیاه ‌خوار سم‌دار ایران است. جفت‌گیری مرال‌ها از اواسط شهریور شروع شده و تا اواسط مهرماه ادامه می‌یابد. دوره بارداری مرال حدود ۲۴۰ روز است و در هر زایمان یک گوساله متولد می‌شود.

شهرستان نمین در ۳۰ کیلومتری شرق اردبیل و در مسیر جاده ترانزیتی استان‌های اردبیل و گیلان قرار دارد، منطقه فندقلو در ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان نمین از توابع استان اردبیل و ۳۰ کیلومتری شهر اردبیل قرار گرفته و ۱۶ هزار هکتار مساحت دارد.

 

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر