نشت نفت از لولههای فرسوده، بخشی از دریا و ساحل استان بوشهر را آلوده کرد
رنج سیاه «گناوه»
رئیس اداره محیط زیست گناوه: این آلودگی هر سال چندبار تکرار میشود. نامهنگاری کردیم و قرار شده خطوط نفت را جابهجا کنند
![رنج سیاه «گناوه»](https://payamema.ir/pubfiles/2023/08/3-25-1-jpg.webp)
۶ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۳۷
هر ساعت بر سیاهی ساحل گناوه افزوده میشود. سه روز است که نفت، راه ساحل را گرفته، وسعت بزرگی از سیاهی روی آبیِ دریای جنوب شناور است و با هر جذر و مد جلو میآید، به ماسههای ساحل میرسد و هرچه بر سر راه است را میآلاید. ظهر شنبه یک شناور مسافربری لکهٔ نفت را دید و ادارهٔ بندر و دریانوردی را خبر کرد. آنها کارشناسان پایش را به دریا فرستادند و روز و شب نفت را از آب گرفتند اما بیفایده بود. محیط زیست گناوه از چند ماه پیش به شرکت نفت نامه فرستاده بود که به داد دریا برسد و فکری به حال آلودگیها کند؛ سالی چند مرتبه آلودگی مشتقات نفتی دریا و ساحل را فرامیگیرد و معمولاً شرکت نفت آخرین کسی است که سر میرسد. مثل دیروز که بالاخره غواص شرکت نفت به دریا پرید و در اعماق دریا، رد نشتی را در لولههای انتقال نفت به خارگ گرفت.
خط انتقال نفت از گناوه به جزیره خارگ، زیر گلولای مدفون است و تا لحظهٔ نگارش این گزارش معلوم نیست که این گسترهٔ بزرگ سیاه دقیقاً از کدام نقطهٔ لولهٔ فرسوده، به بیرون جهیده است. لکه نفتی که فقط دو مایل تا ساحل فاصله دارد، جان زیستمندان دریا و ساحل را تهدید میکند. جز اینها، شناگاهها هم آلوده شده و محیط زیست هشدار داده که مردم برای شنا به دریا نروند.
متولی دریا کیست؟
مثل هر باری که نفتکشها، سکوها و چاهها و خطوط فرسوده انتقال، دریا و خشکی را نفتآلود میکنند، فعالان محیط زیست به تکاپو افتادهاند. «غلامرضا نعمتی»، عضو انجمن یاوران سبزاندیش طبیعت از صیادی شنیده که روزها پیش در خلیج فارس لکهای نفتی دیده و لابد همان لکه بزرگ است که راهی گناوه شده. او به ساحل سر زده و سیاهی را در طول ساحل سهکیلومتری دیده است. میگوید: «مشکل اینجاست که کسی زیر بار نمیرود»، میپرسد: «متولی دریا کیست؟» و جواب میدهد: «کسی نمیداند.» در دریا هم سازمان بنادر و دریانوردی فعالیت میکند، هم سازمانهای شیلات و محیط زیست و هم وزارت نفت. پیگیری فعالان محیط زیست تا ظهر دیروز نشان میداد کسی زیر بار آلودگی نفتی نرفته است، نه شرکت نفت فلات قاره، نه پایانههای نفتی و نه سکوها.
یک کارشناس ایمنی و بهداشت: غواصها میگویند احتمالاً لاین سوراخ شده، اما معلوم نیست دقیقاً از کجا. لاین مربوط به قبل از انقلاب است و دیگر خیلی فرسوده شده
«سطح آلودگی گسترده است. نشتی مربوط به لاین (خط) انتقال نفت به خارگ است. باید شرکتهای نفتی متولی برای رفع نشتی اقدام کنند. ما از چند جبهه وارد شدیم. یکسو اداره بندر، یکسو محیط زیست. از ساعت ۱۱ ظهر شنبه مشغول پایش دریا بودیم تا ۸ شب. محیط زیست هم بود. رئیس اداره بندر از همان لحظه اول با حساسیت زیادی موضوع را بررسی کرده و درگیر این موضوع است تا متولی را پیدا کند. فرمانداران گناوه و دیلم و محیط زیست گناوه و خارگ هم در حال رایزنیاند. تاکنون (ظهر یکشنبه) هم شرکتهای نفتی زیر بار مسئولیت نرفتهاند.» یکی از نیروهای اداره بندر و دریانوردی گناوه اینها را میگوید.
بحران سطح یک؛ اداره بندر تنهاست
اداره بندر و دریانوردی دو، سه هفته پیش گزارشی درباره لکه نفتی از یک صیاد دریافت کرد. کارشناسان به دریا زدند و در پایشها ردی از آلودگی ندیدند. «محمدرضا حاجیانی»، کارشناس ایمنی و بهداشت این اداره میگوید اینکه آلودگی مربوط به چهارماه پیش است صحت ندارد. «آلودگی ساعت ۱۱ ظهر شنبه اتفاق افتاد. اولین گزارش از شناور مسافربری مهبد به برج کنترل اداره رسید. سریع به محل اعزام شدیم و دیدیم که سطح آلودگی گسترده است. بعد محیط زیست را در جریان گذاشتیم و الان اداره محیط زیست خارگ و گناوه و فرمانداری دیلم برای مشکل بسیج شدهاند اما شرکت نفت نتوانسته کاری از پیش ببرد.» از نگاه او این «بحران سطح یک» است و باید فرمانده صحنهای هم حضور داشته باشد و نفت پای کار باشد، که نیست. «همه نیروها هستند اما اداره بندر تنهاست. آلودگی هر لحظه بیشتر میشود. شرکت نفت باید قبل از تکرار آلودگی به فکر باشد و پیشگیری کند.»
یک فعال محیط زیست میگوید مشکل اینجاست که کسی زیر بار نمیرود و معلوم نیست که چه کسی متولی دریاست
او با تیم مقابله با آلودگی همراه شده و اکنون در حال بازگشت از دریاست. «غواصها میگویند احتمالاً لاین سوراخ شده، اما معلوم نیست دقیقاً از کجا. لاین مربوط به قبل از انقلاب است و دیگر خیلی فرسوده شده.» آنها شنبهشب برای جمعآوری آلودگی نفتی «بومگذاری» کردهاند اما تا وقتی لولهها نشتی دارند، بیفایده است. «بوم را در سطح دریا پهن میکنند و نفت و آلودگیهای روغنی را جذب میکنند. با این روش جلوی آلودگی بیشتر ساحل را میشود گرفت، منتها به شرطی که آلودگی ادامه نداشته باشد. باز هم نفت تکهتکه به ساحل میرسد.» ظهر دیروز غواص شرکت نفت هم به دریا پریده اما «چون لاین زیر گلولای بوده» نتوانسته محل نشتی را پیدا کند. دست آخر معلوم نشد که نشتی از یک نقطه است، یا چند نقطه و برای بررسی بیشتر آلودگی، فقط فیلمبرداری و نمونهبرداری انجام شد.
*خطوط نفت را جابهجا میکنند
بعد از نامهنگاریهای اداره محیط زیست با نفتیها «قرار شده خطوط فرسوده نفت را جابهجا کنند». ۱۲سال پیش هم چنین وعدهای داده بودند. در آن زمان رئیس وقت پایانههای نفتی خارگ گفته بود که «خطوط لوله انتقال نفت با چهل سال قدمت، نفت خام را برای صادرات و ذخیرهسازی به پایانههای نفتی خارگ منتقل میکنند» و تعمیر خطوط لوله جزو «پروژههای خوب در حال اجرا» است. (۱۷ مهر ۱۳۹۰، خبرگزاری شانا) شرکتهای بهرهبردار نفتی ملزم به نوسازی و تعویض خطوط فرسوده هستند؛ سازمان محیط زیست دو سال پیش این موضوع را گوشزد کرده بود. مدیرکل وقت دفتر بررسی و مقابله با آلودگیهای دریایی در جلسهای با موضوع آلودگیهای خلیج فارس گفته بود که شرکتهای بهرهبردار باید در اسرع وقت درباره زمانبندی اجرای پروژه برنامه بدهند و تا اجرای کامل بهسازی و تعویض خطوط فرسوده، که در منطقه خلیج فارس «شرکت نفت فلاتقاره» متولی آن است، هرگونه نشت نفت را به سازمانهای محیط زیست و بنادر گزارش بدهند و برای پاکسازی اقدام کنند. یک سال پیش، بعد از تعویض خطوط انتقال نفت خام از سکوی ابوذر به جزیره خارگ، معاون سازمان محیط زیست گفت که بزرگترین عامل آلودگی نفتی خلیج فارس رفع شده است اما کار بازسازی لولههای قدیمی هنوز تمام نشده است.
«کامبیز عبدالهی»، رئیس اداره محیط زیست شهرستان گناوه میگوید: «مسیر فعلی که قدیمی و فرسوده است، از میدان نفتی امامعلی با چهار لوله انتقال به خارگ میرود. نامهنگاری کردیم و ظاهراً قرار شده خطوط نفت را جابهجا کنند. به ما اینطور گفتهاند. این آلودگی که هر سال چند بار تکرار میشود، هم برای محیط زیست انسانی خطر دارد، هم بر اکوسیستم دریا تأثیرات منفی میگذارد. آبزیان ما و آبزیپروریهایی که در ساحل است، تهدید میشود. باید هر طور شده، پیش از هر کاری منشأ آلودگی را شناسایی کرد.» پاکسازی دریا و ساحل چند روزی طول میکشد و رد سیاه نفت بالاخره از دریا پاک میشود اما صیادان هم میدانند که دیر یا زود نفت از لولههای فرسوده بیرون میزند.
برچسب ها:
مطالب مرتبط
![پایان امداد و نجات در کاشمر](https://payamema.ir/pubfiles/2024/06/دیجیتال-9.jpg)
زلزلهٔ روز سهشنبه ۴ کشته و ۱۱۶ مصدوم برجا گذاشت
پایان امداد و نجات در کاشمر
![ریزش بخشهایی از بناهای تاریخی بعد از زلزله](https://payamema.ir/pubfiles/2024/06/بنای-تاریخی-کاشمر.jpg)
رئیس اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی شهرستان کاشمر خبر داد
ریزش بخشهایی از بناهای تاریخی بعد از زلزله
![بحث موشهای تهران بعد از وقوع زلزله جدی است](https://payamema.ir/pubfiles/2024/05/موش.jpg)
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران:
بحث موشهای تهران بعد از وقوع زلزله جدی است
![سرنوشت نامعلوم شهر باستانی جیرفت](https://payamema.ir/pubfiles/2024/04/شهر-دقیانوس.jpg)
ساخت یک شهرک جدید در عرصۀ شهر باستانی «دقیانوس» آغاز شده است
سرنوشت نامعلوم شهر باستانی جیرفت
![مرمت پیکره نیمتنه گِلی محوطه تاریخی کنار صندل جیرفت](https://payamema.ir/pubfiles/2024/04/جیرفت.jpg)
مرمت پیکره نیمتنه گِلی محوطه تاریخی کنار صندل جیرفت
![پایان فصل دوم کاوش باستانشناسی در «تُم گاوان» جیرفت](https://payamema.ir/pubfiles/2024/04/تم-گاوان-jpg.webp)
سرپرست پایگاه ملی محوطههای تاریخی جیرفت خبر داد
پایان فصل دوم کاوش باستانشناسی در «تُم گاوان» جیرفت
![گردهمایی سالانه باستانشناسان ایران در جیرفت](https://payamema.ir/pubfiles/2024/02/668348_975-750x430-1-jpg.webp)
رئیس پژوهشگاه میراثفرهنگی کشور مطرح وعده داد:
گردهمایی سالانه باستانشناسان ایران در جیرفت
![حریم کنارصندل با توجه به زیست مردم تصویب میشود](https://payamema.ir/pubfiles/2024/02/61988687-jpg.webp)
رئیس پژوهشگاه میراثفرهنگی خبر داد:
حریم کنارصندل با توجه به زیست مردم تصویب میشود
![سیبزمینی نوبرانه جنوب کرمان روی دست کشاورزان ماند](https://payamema.ir/pubfiles/2024/02/1401082921575434926470254-jpg.webp)
اعظمی عضو کمیسیون کشاورزی مطرح کرد
سیبزمینی نوبرانه جنوب کرمان روی دست کشاورزان ماند
![تعداد قربانیان زلزله ژاپن به ۲۳۶ نفر افزایش یافت](https://payamema.ir/pubfiles/2024/02/62875016-jpg.webp)
تعداد قربانیان زلزله ژاپن به ۲۳۶ نفر افزایش یافت
نظر کاربران
نظری برای این پست ثبت نشده است.
تبلیغات
وب گردی
- کدام شاخص اقتصادی بیشترین تاثیر را روی پیشبینی قیمت انس طلا دارد؟
- محبوبترین تورهای ترکیه کدامند؟
- حداقل سرمایه برای واردات از دبی: آنچه باید بدانید
- چطور زودتر از همه از پیش فروش قطارها مطلع شویم؟
- چه کسانی نمی توانند مهاجرت کنند؟
- تفاوت رهگیری مالیاتی و کد مالیاتی چیست؟
- نوآوریهای جدید تتر در ارائه خدمات مالی دیجیتال
- عمر باتری آیفون 15 پرو مکس در مقابل سامسونگ اس 24 اولترا
- دوره mba و dba مرکز آموزش های آزاد دانشگاه تهران
- آینده واردات عروسک و اسباب بازی از چین به ایران، پیشبینی و ترندها بیشتر
بیشترین نظر کاربران
![«آفاق آزادی در سپهر تاریخ» در غیاب زیباکلام](https://payamema.ir/pubfiles/2024/06/کتاب-چرا-شما-را-نمیگیرن.jpg)
«آفاق آزادی در سپهر تاریخ» در غیاب زیباکلام
بیشترین بازنشر
پربازدیدها
1
به نام حیوانات به کام باغوحشداران
2
«بمو» را تکهتکه کردند
3
سوداگران گنج پل تاریخی ۳۰۰ ساله در بابل را تخریب کردند
4
محیطبانها با رد زنی چرخهای موتورسیکلت به شکارچیان رسیدند
5
کبوتر نماد مناسبی برای صلح است؟
دیدگاهتان را بنویسید