پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | طالبان نگذارد روابط دیرینه خدشه‌دار شود

بیانیۀ نمایندگان مجلس دربارۀ حقابۀ هیرمند:

طالبان نگذارد روابط دیرینه خدشه‌دار شود

بیش از ۲۰۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با امضای بیانیه‌ای، از مواضع رئیس‌جمهوری دربارۀ حقابۀ ایران از رودخانه هیرمند حمایت کردند





طالبان نگذارد روابط دیرینه خدشه‌دار شود

۲۴ خرداد ۱۴۰۲، ۰:۰۰

بیش از ۲۰۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با امضای بیانیه‌ای، از مواضع رئیس‌جمهوری دربارۀ حقابۀ ایران از رودخانه هیرمند حمایت کردند و از طالبان، هیأت حاکمۀ فعلی افغانستان، خواستند که هرچه سریع‌تر نسبت به رهاسازی آب به‌سوی ایران اقدام کند و نگذارد «روابط دیرینۀ دو کشور برادر و همسایه» بیش از این خدشه‌دار شود.
در این بیانیه که روز گذشته توسط «محسن دهنوی»، عضو هیأت رئیسۀ مجلس در جلسۀ علنی قرائت شد آمده است: «حقابۀ بین‌المللی هیرمند که ریشه در تاریخ دو کشور ایران و افغانستان دارد و یک حق طبیعی و تاریخی و بین‌المللی است، مستقیماً با حیات و زندگی مردم ارتباط عمیق دارد. حقابۀ مردم شریف ایران و خاص مردم شریف و صبور سیستان‌وبلوچستان از رودخانۀ هیرمند و تالاب بین‌المللی هامون، صیانت از یک رسالت جهانی است و تبعات خشکی و اکولوژیک آن متوجه کل منطقه و به‌طور قطع کشور افغانستان خواهد شد. بنابراین، هرگونه ممانعت از اجرای این حقابه نقض حقوق ملت ایران و مخالف قوانین بین‌المللی است.»
در ادامۀ این بیانیه آمده است: «دو ملت ایران و افغانستان که دارای تمدن و فرهنگ مشترک هستند، همواره در طول تاریخ و فراز و نشیب و گذر زمان و فراوانی‌ها و کم‌آبی‌ها در کنار هم بوده‌اند. اکنون شرایط برای مردم نجیب سیستان به‌حدی دشوار است که اگر تا سه‌ماه دیگر آب به منطقۀ سیستان نرسد، باید منتظر فاجعۀ انسانی در شرق کشور باشیم.»
نمایندگان امضاکنندۀ بیانیه با حمایت از مواضع ابراهیم رئیسی در بیانیۀ خود نوشته‌اند: «مواضع به حق و قانونی رئیس‌جمهور محترم و سایر نهادها مبتنی‌بر همین واقعیت است و مورد تأیید و حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی است. لذا از حاکمان کشور برادر و مسلمان افغانستان که می‌دانند چند میلیون افغانستانی مهاجر مهمان جمهوری اسلامی ایران هستند، انتظار می‌رود به‌جای بکارگیری ادبیات نامناسب و غیردیپلماتیک، هر چه زودتر نسبت به رهاسازی آب به‌سوی کشور عزیزمان اقدام نمایند و نگذارند روابط دیرینه دو کشور برادر و همسایه بیش از این خدشه‌دار شود.»

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر