پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | انتظار ۸ ماهه معلولان برای بودجه

«پیام ما» از تجمع معلولان در مقابل سازمان برنامه‌ و بودجه گزارش می‌دهد

انتظار ۸ ماهه معلولان برای بودجه

حذف ردیف بودجه معلولان در کنار 8 ماه پرداخت معوقه در شرایط تورمی، معیشت را برای این شهروندان دشوارتر از گذشته کرده است





انتظار ۸ ماهه معلولان برای بودجه

۱۵ اسفند ۱۴۰۱، ۹:۲۴

تیغ آفتاب. مردی که با عصا هم تعادلش را به سختی حفظ کرده، پلاکاردی را دستش گرفته و جلوی پنجره ماشین‌های در حال گذر از حوالی میدان شلوغ بهارستان می‌گیرد. دانه‌های عرق بر چهره‌‌اش نشسته و همزمان با مرد دیگری و جمعی حدود 200 نفره روبه‌روی سازمان برنامه و بودجه کشور فریاد می‌زند: «معیشت شایسته، حق مسلم ماست!» از 8 صبح یکشنبه 14 اسفندماه تا ساعت 4 بعد‌ از ‌ظهر مطابق ساعت اداری سازمان‌های دولتی، اعضای کمپین معلولان مقابل سازمان برنامه و بودجه برای دومین بار تجمعی اعتراضی ترتیب دادند. آنها نسبت به پرداخت نشدن 8 ماهه معوقات و حقوق خود شکایت داشتند و می‌گفتند که سازمان برنامه و بودجه تاکنون هیچ گامی برای رفع مشکلات آنها برنداشته است. پیش از این هم آنها در روز 24 بهمن‌ماه در مقابل این سازمان، گرد هم آمده بودند تا بتوانند حقوق خود را محقق کنند. در حالی که انتظار می‌رود اولویت بودجه‌ریزی و حمایت‌های اجتماعی به نفع معلولان باشد اما بهروز مروتی، مدیر کمپین معلولان در این تجمع می‌گوید: «سازمان برنامه و بودجه حدود ۴۹ درصد از بودجه‌های سازمان بهزیستی را در حوزه‌های اجتماعی، پیشگیری و توانبخشی، تاکنون پرداخت نکرده و اراده‌ای را برای پرداخت معوقات تا پایان سال جاری از خود نشان نمی‌دهد. همچنین سال آینده نیز تعهدی برای پرداخت بودجه‌های سال قبل ندارد.»

 

صدایش گرفته است. خودش می‌گوید از صبح دارد زیر هرم گرمای آفتابی تیز فریاد می‌زند بلکه مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه یا بالاخره یکی از مسئولان این سازمان، صدای این جمع معلولان را بشنود. بهروز مروتی، مدیر کمپین معلولان که خودش هم از جمعیت معلولان است به‌عنوان نماینده آنها روی صندلی چرخ‌دارش نشسته و در بلندگویی می‌گوید: «ما طلبکاریم و حقمان را مطابق قانون می‌خواهیم. نه چیزی بیشتر و نه چیزی کمتر. این بی‌عدالتی است که تا امروز هیچ اراده‌ای برای تخصیص بودجه برای معلولان ندیده‌ایم.» بعد از اینکه جمله‌اش را به پایان می‌رساند، حاضران را دعوت می‌کند تا با او بگویند: «نه صدقه، نه منت، حقو می‌خوایم با عزت.»
سفره خالی معلولان
تورم و گرانی روزافزون در کنار مستمری‌های ناچیز، گذران زندگی معلولان را دشوار کرده است. این در حالی است که دولت سیزدهم در لایحه بودجه ۱۴۰۲، در اقدامی عجیب، ردیف بودجه مستقل «قانون حمایت از حقوق معلولان» را حذف و مبلغی نامشخص به سرجمع بودجه بهزیستی اضافه کرده است. معلولانی که هم از مشکلات چون بیکاری در زندگی روزمره رنج می‌برند حالا زیر بار سنگین هزینه‎‌های تامین تجهیزات اولیه زندگی مثل ویلچر و دارو و غیره نیز هستند.

بهروز مروتی، مدیر کمپین معلولان: قرار بود نیمی از پرداخت‌های معوقه تا میانه اسفندماه واریز شود و باقی آن نیز تا پایان فروردین‌ماه به ما پرداخت شود. اما این اتفاق نیفتاده و رویکرد منفی دولت به ما و بی‌توجهی به احقاق حقوق معلولان، پای ما را دوباره به اینجا باز کرده است

طبق گزارشی از مرکز پژوهش‌های مجلس، 18 هزار میلیارد تومان اعتبار برای معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی به هیچ عنوان توان پوشش هزینه‌های زندگی آنها را ندارد. با این وجود همین بودجه محدود هم به گفته مروتی حالا تبدیل به معوقه شده و به جامعه هدف بهزیستی، اختصاص داده نشده و سفره معلولان خالی و خالی‌تر از قبل شده است. مروتی پیش از این به «فراز دیلی» گفته بود: «برخلاف ماده ۶۷ قانون تنظیم، بخشی از مقررات مالی دولت این بودجه‌ها صد درصد محقق نمی‌شود. حتی ۵ درصد، عدم احقاق بودجه به اندازه چند برابر کل بودجه یک ماده مثل تجهیزات توانبخشی است‌. در حال حاضر ۲۲۰ هزار نفر کلیه افرادی هستند که آن کمک هزینه معیشتی ماده ۲۷ به مبلغ ۲۰۰ هزار تومان را دریافت می‌کنند اما بیش از شش ماه است که همین مبلغ ناچیز را دریافت نکرده‌اند. همچنین ۶۰۰ هزار معلولان واجد شرایط داریم که مطابق ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان باید به آنها کمک هزینه معیشتی مطابق حداقل دستمزد سالانه پرداخت شود اما نمی‌شود.» مرکز پژوهش‌های مجلس نیز پیش‌تر هشدار داده بود که رشد 34 درصدی بودجه سازمان بهزیستی در شرایط تورم بالای 40 درصد، مشکلی را حل نمی‌کند و احتمال دارد به دلیل فاصله مبالغ ناچیز مستمری با قیمت تمام شده بسیار از مراکز نگهداری به تعطیلی کشیده شوند و اوضاع زندگی برای افراد دارای معلولیت از گذشته هم سخت‌تر شود.
وعده‌های سازمان برنامه و بودجه
وقتی 20 روز پیش این شهروندان برای احقاق خود در برابر سازمان برنامه و بودجه جمع شدند، از مسئولان این سازمان قول گرفتند که سازمان با ابلاغی رسمی، بودجه‌ای را برای معلولان تخصیص دهد. با وجود این وعده، تجمع دوباره اعتراضی شهروندان معلول، نشان می‌دهد که این وعده عملی نشده است. مروتی، مدیر کمپین معلولان در این تجمع می‌گوید: «قرار بود که نیمی از پرداخت‌های معوقه تا میانه اسفندماه واریز شود و باقی آن نیز تا پایان فروردین‌ماه به ما پرداخت شود اما این اتفاق نیفتاده و رویکرد منفی دولت به ما و بی‌توجهی به احقاق حقوق معلولان، پای ما را دوباره به اینجا باز کرده است.» او بارها در حرف‌هایش می‌گوید که دریافت مستمری حق معلولان و حمایت وظیفه دولت است. سرانجام پس از 8 ساعت تجمع در مقابل سازمان برنامه و بودجه، معاونان و مسئولان این سازمان صورت‌جلسه‎ای را به امضا رساندند و وعده داده‌اند که تا 25 اسفندماه تمام معوقات معلولان پرداخت شود. مروتی نماینده کمپین معلولان با ابراز امیدواری نسبت به این نتیجه می‌گوید: «امیدواریم این وعده عملی شود، در غیر این صورت ما باز هم تجمع خواهیم کرد تا زمانی که حقمان را بگیریم.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

م

حق مسکن معلولان بدون خونه #یارانه_معلولان🙏 #ماده_۲۷_معلولان_شدید_و_خیلی_شدید🙏 #سهام_عدالت_جاماندگان_بهزیستی_واریز_کنید🙏 #معشیت_معلولان_🙏 #وضعیت_بد_خانواده_های_مددجویان🙏 #همیشه_شرمنده_زنو_بچه_هامون_هستیم_با_اندک_حقوق_ماهیانه_😢 #حق_مسکن_مددجویان_بدون_خونه_اجاره_نشین سلام لطفا عیدی معلولان تا به امسال ۱۴۰۱سابقه نداشت عیدی معلولان واریز نکنند هنوز ۱۳روز از عید گذشته خبری از عیدی معلولان نیست پیگیری کنید لطفا واریز بشه همچنین سهام جاماندگان بهزیستی زودتر بحساب سرپرستشان واریز کنید ممنون حتی با ۳ معلولیت شدید خونه هم نداریم اجاره نشین هستیم سپاسگزارم زودتر واریز کنید🙏🙏🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر