امکان بازدید و دسترسی تصویری نابینایان به اطلاعات موزه‌ها

با رونمایی از سامانه «سروش۲» محقق شد

امکان بازدید و دسترسی تصویری نابینایان به اطلاعات موزه‌ها





امکان بازدید و دسترسی تصویری نابینایان به اطلاعات موزه‌ها

۲۳ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۳۲

مجموعه تاریخی و فرهنگی نیاوران امکان انتقال مفاهیم تصویری، بریل و صوتی به نابینایان را فراهم کرده است.

به گزارش پیام ما به نقل از ایسنا، طراحی و تولید سامانه «سروش ۲» (سیستم انتقال مفاهیم تصویری به نابینایان) با هدف دسترسی نابینایان به تصویر برجسته آثار موزه‌ها و اماکن تاریخی به صورت لمسی و همچنین بهره‌برداری از اطلاعات و شناسنامه اشیاء و اماکن تاریخی به صورت بریل و صوتی عرضه شده است.

اجزای این سامانه شامل نرم‌افزار اطلاع رسانی موزه‌ها و اماکن فرهنگی و تاریخی، صفحه نمایش و صفحه کلید بریل (برجسته نگار) و دستگاه تولید اشکال برجسته همراه با کاغذ مخصوص است. نرم‌افزار این سامانه دارای یک بانک اطلاعاتی از تصاویر و توضیحات متنی اشیاء، آثار و اماکن فرهنگی تاریخی بوده که اطلاعات آن توسط مسئولان موزه‌ها بارگذاری می‌شود.

این سامانه قابل نصب روی ویندوز ۷ و بالاتر، دارای خروجی صوتی و بریل، ورودی صفحه کلید عادی و صفحه کلید بریل، امکان ورود اطلاعات شناسنامه آثار در دو سطح مقدماتی و پیشرفته و قابلیت بارگذاری تصاویر است.

دسترس‌پذیری کامل برای استفاده نابینایان و کم بینایان از دیگر مزایای این سامانه به شمار می‌رود.

امیر سرمدی یکی از کارشناسان این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به بازدید ۴۰ نفر از اعضای نابینایان ایران از مجموعه فرهنگی-تاریخی نیاوران از رونمایی از سامانه «سروش ۲؛ سیستم انتقال مفاهیم تصویری به نابینایان برای جامعه هدف» خبر داد.

او افزود: این سامانه دارای یک کاغذ برجسته است که بر روی دستگاه سروش قرار می‌گیرد و فرد با لمس آن موقعیت موزه‌ها را نسبت به یکدیگر متوجه می‌شود. این اطلاعات از طریق علائمی به فرد منتقل خواهد شد.

سرمدی اضافه کرد: بر اساس این علائم، مثلت نشان دهنده موزه‌ها، مربع نشان‌دهنده ساختمان اداری و دایره آب‌نماهای موزه است و اگر فرد نابینا بخواهد بداند که در چه بخشی از موزه قرار دارد، بر روی این سامانه با سرانگشت ضربه‌ای به صفحه وارد می‌کند و سامانه سروش به صورت بریل و صوتی به وی اعلام می‌کند که محل انتخابی کجاست.

این کارشناس شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه موزه‌ها دارای ورودی‌های متعددی هستند، عنوان کرد: سامانه سروش به صورت بریل و صوتی به فرد عناوین ساختمان‌های موجود در هر ورودی را اعلام می‌کند.

او با تاکید بر اینکه مجموعه کاخ نیاوران به سامانه «سروش ۲» مجهز شده است، گفت: این سامانه اطلاعات کاملی درباره هر بخش از مجموعه تاریخی فرهنگی نیاوران ارائه می‌دهد.

سرمدی به بخش صفحه نمایش و صفحه کلید این سامانه اشاره کرد و گفت: نابینایان با استفاده از صفحه کلید بریل برجسته نگار امکان تایپ بریل و جستجو برای یافتن مشخصات و شناسنامه آثار و اشیاء مورد نظر در موزه را دارند. نمایشگر بریل برجسته‌نگار نیز امکان مطالعه بریل اطلاعات موجود در نرم‌افزار اطلاع‌رسانی موزه‌ها را برای نابینایان فراهم می‌کند.

به گفته او این سامانه دارای نمایشگر ۴۰ کاراکتری بریل، دارای صفحه کلید بریل و کلیدهای جهت نما، درگاه ورودی USB و دارای ۴۰ کلید عملیاتی در بالای کاراکترهای بریل است، ضمن آنکه این سامانه نیاز به درایور ویندوز (HID) ندارد.

سرمدی با بیان اینکه برای تولی تصاویر برجسته در این سامانه ابتدا باید تصویر مورد نظر روی کاغذهای مخصوص (ZY-Tex۲) پرینت شود، ادامه داد: پس از آن، این کاغذها از دستگاه عبور کرده و حرارت ایجاد شده در دستگاه اشکال چاپ شده به رنگ مشکی روی کاغذ مخصوص را برجسته می‌کند.

او اضافه کرد: نابینایان با لمس این اشکال برجسته، تصویر آثار و اشیاء مورد نظر در موزه‌ها و اماکن تاریخی را تجسم می‌کنند.

 

بهره‌برداری از سامانه بازدید نابینایان از موزه‌ها

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر