پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | توقف تکه شدن «دنا»

واکنش‌ها به مصوبهٔ سپردن مدیریت بخش شمال‌شرقی دنا به استان اصفهان ادامه دارد

توقف تکه شدن «دنا»

نمایندۀ بویراحمد، دنا و مارگون: این مصوبه خارج از قوانین فنی بوده و در صحبت با کارشناسان و مسئولان به این نتیجه رسیدیم که باید متوقف شود





توقف تکه شدن «دنا»

۲۰ مرداد ۱۴۰۳، ۲۱:۱۰

|پیام ما| ماجرای تکه‌کردن رشته ‎کوه دنا و سپردن مدیریت شمال شرق آن به استان اصفهان، به‌گفتۀ «محمد بهرامی» نمایندۀ بویراحمد، دنا و مارگون، از سال ۹۶ مطرح شد و تعدادی از مدیران استان اصفهان در تلاش بودند تا این بخشی از منطقۀ حفاظت‌شدۀ دنا به استان اصفهان بپیوندد. این رشته‌کوه دیواری مرزی بین اصفهان در شمال شرق و کهگیلویه‌وبویراحمد در جنوب غرب است و فعالان می‌گویند، جداکردن مدیریت بخشی از آن، باعث تخریب و آسیب‌رسیدن به منطقه خواهد شد؛ هرچند بهرامی می‌گوید: «فعلاً این طرح مسکوت مانده و امیدوارم این مصوبه به‌صورت کامل ملغی شود.»

هفتم بهمن سال ۱۳۶۹، رشته‌کوه «دنا» به‌عنوان منطقۀ استحفاظی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست درآمد. از همان زمان تا امروز، این منطقه به‌واسطۀ شرایط ژئومورفولوژی خاص خود، تحت مدیریت یکپارچۀ ادارۀ کل حفاظت محیط‌زیست استان کهگیلویه‌وبویراحمد بوده است. در ماه‌های اخیر، ادارۀ کل حفاظت محیط‌زیست اصفهان، چراغ‌ خاموش درحال رایزنی است تا مدیریت بخش شمال شرقی این منطقه که در استان اصفهان قرار دارد را به دست گیرد‌؛ اقدامی‌ که به‌گفتۀ «بهمن ایزدی» پیشکسوت محیط‌زیست، با انگیزۀ دراختیارگرفتن منابع صورت می‌‌گیرد و تبعاتی زیان‌بار نه‌تنها برای تنوع‌زیستی «دنا»، بلکه برای ساکنان استان‌های خوزستان، کهگیلویه‌وبویراحمد و چهارمحال‌وبختیاری خواهد داشت. 

محمد بهرامی: سال ۹۶ یکی از مدیران استان اصفهان چنین درخواستی را مطرح کرد اما این درخواست در سازمان حفاظت محیط زیست با مخالفت روبرو شد و کنار گذاشته شد اما در ماه‌های اخیر مجددا توسط برخی در استان این مساله مطرح شد و شنیده‌ها می‌گوید استاندار و تعدادی دیگر از مسئولان پیگیر این مسئله هستند

رشته‌کوه دنا با طول هوایی مستقیم ۷۶ کیلومتر بین استان‌های فارس،‌ چهارمحال‌ و بختیاری، کهگیلویه‌وبویراحمد و اصفهان استقرار یافته و یک دیوار مرزی به‌ویژه بین اصفهان در شمال شرق و کهگیلویه‌وبویراحمد در جنوب غرب کشیده است. این قله براساس تحقیقات انجام‌شده، ۵۱ چکاد بالای ۴ هزار متر دارد و یخچال‌ها،‌ چشمه‌ها و رودهایش، تأمین‌کنندۀ ۴۵ درصد ذخیرۀ آب تجدیدپذیر ایران در ناحیۀ زاگرس است. در این شرایط، جداکردن بخشی از دنا، مورد مخالفت عدۀ بسیاری است و فعالان می‌گویند این جداسازی به ضرر منطقه تمام خواهد شد. «محمد بهرامی» نمایندۀ بویراحمد، دنا و مارگون، به «پیام ما» می‌گوید: ماجرای تکه‌کردن دنا به سال ۱۳۹۶ برمی‌گردد و آن زمان مدیران استانی اصفهان در تلاش برای این امر بودند. «آن سال یکی از مدیران استان اصفهان چنین درخواستی را مطرح کرد، اما این درخواست در سازمان حفاظت محیط‌زیست با مخالفت روبه‌رو شد و کنار گذاشته شد، اما در ماه‌های اخیر، مجدداً توسط برخی در استان این مسئله مطرح شد و شنیده‌ها می‌گوید استاندار و تعدادی دیگر از مسئولان، پیگیر این مسئله هستند.» 

 

او می‌گوید اتفاقی که رخ داده، از دو بعد قابل بررسی است؛ نخست آنکه وحدت و انسجام منطقه و مدیریت یکپارچۀ آن از بین می‌رود و این اتفاق می‌تواند آسیب غیرقابل‌جبرانی به منطقه وارد کند و بعد دیگر هم جریحه‌دارشدن احساسات مردمی است که در دامنۀ دنا زیست می‌کنند و حالا احساس جداشدن از منطقه دارند. «این تغییر می‌تواند آسیب‌های بسیاری به منطقه وارد کند. با تکه‌شدن منطقه، آسیب‌های غیرقابل‌ جبرانی وارد خواهد شد. این درحالی‌است که این مصوبه خارج از قوانین فنی بوده. ما هم در صحبت با کارشناسان و مسئولان، به این نتیجه رسیدیم که باید متوقف شود و امیدوارم این مصوبه به صورت کامل ملغی شود.»

 

فعلا طرح مسکوت است

«اسلام جاودان‌خرد» مدیرکل محیط‌زیست کهگیلویه‌وبویراحمد، چند روز قبل به صحبت‌های «حسن اکبری» معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، دربارۀ حاضرنشدن او در جلسه‌ای برای تعیین تکلیف این وضعیت واکنش نشان داد و گفت: «برای امضاء و تحویل دنا، ما را به جلسه دعوت کردند که در اعتراض به مصوبه و حضور در آتش‌سوزی‌های خاییز و خامین، در جلسه نرفتیم. قرار نبوده و نیست در جلسۀ تحویل دنا به اصفهان شرکت کنم و به این حضور نیافتن هم افتخار کنم.» روز گذشته اما بالاخره معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، به ماجرای دنا واکنش نشان داد؛ حسن اکبری به «مهر» گفت: «اصل مصوبه این‌طور نبوده است که مدیریت ارتفاعات اصلی و پارک ملی دنا به ادارۀ کل محیط‌زیست استان اصفهان واگذار شود، بلکه در آخرین جلسۀ شورای‌عالی محیط‌زیست، برای ۳۵ هزار هکتار از ارتفاعات پادنای سمیرم، مصوبۀ ارتقاء سطح گرفته شد که این برای ما بسیار اهمیت داشت و تلاش سازمان به‌طور کلی روی این مسئله متمرکز بود. زیرا منطقۀ پادنا بخشی مهم بوده و پشتوانۀ محکمی برای ارتفاعات دنا است. طبق مصوبۀ شورا، قرار بود با ارتقاء ۳۵ هزار هکتار منطقۀ پادنا در کنار حدود کمتر از ۳۰ هزار هکتار از عرصۀ مناطق حفاظت‌شدۀ دنا، یک مجموعۀ یکپارچه تشکیل شود که اجرای بخش دوم که یکپارچه‌شدن این منطقه بود، فعلاً باتوجه‌به مسائلی که نمایندگان مجلس مطرح کردند، مسکوت گذاشته شد.»

حسن اکبری: اصل مصوبه این‌طور نبوده است که مدیریت ارتفاعات اصلی و پارک ملی دنا به اداره کل محیط‌زیست استان اصفهان واگذار شود بلکه در آخرین جلسه شورای عالی محیط‌زیست برای ۳۵ هزار هکتار از ارتفاعات پادنای سمیرم مصوبه ارتقای سطح گرفته شد که این برای ما بسیار اهمیت داشت و تلاش سازمان به طور کلی روی این مساله متمرکز بود زیرا منطقه پادنا بخشی مهم بوده و پشتوانه محکمی برای ارتفاعات دنا است

او گفته، تصمیم‌گیری پیرامون این مهم، در جلسات فنی سازمان اتفاق خواهد افتاد و حتماً در آن جلسات از نمایندگان استان کهگیلویه‌وبویراحمد نیز دعوت خواهد شد تا هم مطالبه‌گری مردم و هم‌ مسائلی را که مدنظر دارند، مطرح کنند. «حتی اگر لازم باشد این موضوع در شورای‌عالی محیط‌زیست مطرح شود، مباحث فنی نیز دنبال می‌شود. به‌هر‌حال، ضوابط و قوانین این‌طور نیست که یک منطقه تحت مدیریت سازمان محیط‌زیست با تغییر مدیریت آن از یک استانی به استان دیگر، از محیط‌زیست حذف شود و جابه‌جایی مدیریت این دو استان، در مسائلی مانند طرح‌های انتقال آب و یا واگذاری معدن و … تأثیری ندارد.»

 

یکی از مواردی که برای این انتقال از آن صحبت می‌شد، تسهیل اجرای طرح‌های انتقال آب به اصفهان است. حالا اکبری می‌گوید که تصمیم‌گیری دربارۀ این مسائل از جمله طرح‌های انتقال آب و سدسازی و…، تابع ضوابطی در سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور است و بخش تخصصی در معاونت انسانی سازمان، دربارۀ همۀ این طرح‌ها تصمیم گیری می‌کند. زیرا طرح‌های این‌چنینی، مشمول ارزیابی محیط‌زیستی است و معاونت محیط‌زیست انسانی، طی فرآیندی تصمیم‌گیری می‌کند. «تلاش می‌کنیم ۳۵ هزار هکتاری که در پادنا ارتقاء پیدا کرده است پابرجا باشد، اما بخش انتهایی مصوبه که در رابطه با مدیریت منطقه بوده، فعلاً مسکوت می‌ماند.‌ باید توجه داشت که پارک ملی دنا، اصلاً موضوع این مصوبه نبوده و مدیریت آن با استان کهگیلویه‌وبویراحمد است و حتی بخشی از این منطقه که در استان اصفهان قرار دارد، هم‌اینک به‌طور یکپارچه تحت مدیریت استان کهگیلویه است و این مصوبه هیچ ربطی به پارک ملی دنا ندارد.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر