پایه‌های «مسجد جامع عباسی» در حال نشست است

سخنگوی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان:

پایه‌های «مسجد جامع عباسی» در حال نشست است





پایه‌های «مسجد جامع عباسی» در حال نشست است

۱۱ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۰۸

سخنگوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان از نشست پایه‌های مسجد جامع عباسی به سبب فرسودگی سامانه فاضلاب خبر داد.

به گزارش پیام ما به نقل از ایرنا، شهرام امیری گفت: هرچقدر گنبد مسجد جامع عباسی را مرمت کنیم اما به پایه‌های آن که دچار فرسودگی، نم و رطوبت شده است، نپردازیم، عملا کار بیهوده‌ای است.

 

او اضافه کرد: این نشست بر اثر نم و رطوبت، جدایِ از بحث فرونشست است و به‌واسطه فرسودگی سیستم فاضلاب پایه های مسجد را درگیر کرده است.

 

سخنگوی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: یکی از مشکلات بزرگ مسجد جامع عباسی، نم و رطوبت است و به همین دلیل با اداره کل آب و فاضلاب وارد مذاکره شده‌ایم تا سیستم فاضلاب مسجد بررسی شود.

 

او با بیان اینکه بخشی از نم و رطوبت مسجد به دلیل فرسوده بودن سیستم فاضلاب پیرامون مسجد است، افزود: پیرامون مسجد، محلات مسکونی و بازار بزرگ اصفهان واقع شده است و سیستم فاضلاب آنها به هم متصل است.

 

او تاکید کرد: حساسیت ها و نگرانی‌های ما نسبت به سیستم فاضلاب پیرامون مسجد جامع عباسی از مسجد «جامع عتیق» هم فراتر است چرا که بخش قابل توجهی از شمار بیش از یک هزار فروشگاه میدان امام(ره)، اطراف مسجد قرار دارند.

 

امیری گفت: پرداختن به سیستم فاضلاب این بنای تاریخی یکی از مهم‌ترین مواردی است که از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان در حال پیگیری است.

 

به گفته امیری نم و رطوبت موجود در شبستان‌ شرقی بدلیل سرویس‌های بهداشتی جبهه شمال شرقی است: در راستای حل این مشکل، قصد داریم بخشی از سرویس‌های بهداشتی شمال شرق مسجد را از مدار خارج کنیم و به همین دلیل عملیات ساخت یک سرویس بهداشتی جدید در جانب شمال غرب و خارج از جدار مسجد با همکاری شهرداری، انجام و ۲ هفته پیش تکمیل شد تا با راه اندازی آن‌ها سرویس های بهداشتی شمال شرق از مدار خارج شود.

 

سال‌هاست که مسجد جامع عباسی به خصوص در جبهه جنوبی و شرقی درگیر نم و رطوبت است و به گفته کارشناسان، مرمت‌های غیراصولی، سیستم فاضلاب فرسوده و همچنین سرویس‌های بهداشتی غیراستاندارد از دلایل آن محسوب می‌شوند.

 

پیشتر در سال ۹۷ برای کنترل نم و رطوبت، سرویس‌های بهداشتی شمال شرق مسجد مرمت و بهسازی شد و در مجاورت همین ضلع و خارج از مسجد یک مجموعه سرویس بهداشتی ویژه مردم و گردشگران داخلی و خارجی بنا شد.

 

همچنین جهت دفع رطوبت جانب جنوب مسجد، گذرعمومی واقع شده در جنوب غربی و پشت مسجد که پیشتر به صورت غیر اصولی کف‌سازی شده بود، بازسازی و اصلاح و کف جنوب غربی مسجد پایین آورده شد تا به این واسطه بخش‌هایی از جدار مسجد که در زیر کف‌سازی محبوس شده بود خارج و با ایجاد کانال ناکش و دفع آب‌های سطحی، رطوبت کنترل شود.

 

از سال ۹۶ تا ۹۷ نیز به گفته مدیرکل فقید میراث فرهنگی استان اصفهان، فریدون اللهیاری، تمامی راه آبه‌های قدیم و جدید این مسجد تاریخی پاکسازی و بهسازی شد.

 

با این وجود به گفته کارشناسان هنوز نم و رطوبت از بزرگترین مشکلات این بنای تاریخی است و با وجود مطالعات مختلف در این رابطه، هنوز نسخه و راهکاری قطعی برای حل آن پیچیده نشده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر