پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | شرق کشور در گردوغبار

بنا به اعلام سازمان هواشناسی، با شدت‌گرفتن بادهای ۱۲۰روزه، شرق کشور در غبار فرو رفته است

شرق کشور در گردوغبار

علاوه‌بر ۱۴ شهرستان استان سیستان‌وبلوچستان، ۷ شهر در خراسان‌های رضوی و جنوبی هم پدیدۀ گردوغبار را ثبت کردند





شرق کشور در گردوغبار

۹ مرداد ۱۴۰۳، ۲۳:۳۱

مطابق آنچه سازمان هواشناسی هشدار داده بود، شرق کشور با شدت‌گرفتن بادهای ۱۲۰روزه، در غبار فرو رفت؛ نه فقط پدیدۀ گردوغبار در ۱۴ شهرستان استان سیستان‌وبلوچستان را درگیر کرده است، بلکه حداقل ۷ ایستگاه هواشناسی در ۷ شهر خراسان جنوبی و رضوی هم گردوغبار غلیظ را ثبت کرده‌اند. کاهش دید حتی در فرودگاه بیرجند نیز محسوس بوده است. بنا به اعلام این سازمان و آنچه درحال‌وقوع است، پدیدۀ گردوغبار غلیظ تا روزهای نخست هفتۀ دیگر به‌ویژه در استان سیستان‌وبلوچستان تشدید خواهد شد. این پدیده با گرم‌ترین روزهای سال همراه شده است، اما خوشبختانه تاکنون آماری از بستری شهروندان مناطق درگیر در بیمارستان‌ها گزارش نشده است.

براساس اعلام سازمان هواشناسی کشور، با شدت‌گرفتن سرعت وزش بادهای ۱۲۰روزه در شرق کشور، برخی مناطق استان‌های خراسان جنوبی، سیستان‌وبلوچستان و خراسان رضوی، در غبار ناشی از وزش بادهای ۱۲۰روزه فرو رفتند.

تا زمان تنظیم این گزارش (عصر سه‌شنبه) و براساس اعلام این سازمان، بیشینۀ سرعت وزش بادهای ۱۲۰روزه در زابل، به ۱۰۸ کیلومتر بر ساعت رسید و گردوخاک ناشی از آن، میدان دید افقی در بسیاری از مناطق نیمۀ شمالی سیستان‌وبلوچستان را به‌شدت کاهش داد.

در شبانه‌روز گذشته، گردوخاک ناشی از وزش این بادها، شعاع دید افقی در حداقل ۸ شهرستان سیستان‌وبلوچستان را به‌شدت کاهش داد. میزان دید افقی در زهک، به ۱ هزار، زابل ۱ هزار و ۲۰۰، نصرت‌آباد ۲ هزار و زاهدان به ۲ هزار و ۵۰۰ متر کاهش یافت.

 

«محسن حیدری» مدیرکل هواشناسی استان سیستان‌وبلوچستان، در مورد شدت گردوغبار در این استان روز گذشته به «پیام‌ ما» گفت: «وزش باد شدید تا بیشینۀ ۱۰۸ کیلومتر در ساعت، بامداد امروز زابل را درنوردید و گردوغبار حاصل از آن، شعاع دید افقی را به ۱۲۰۰ متر کاهش داد و در شهرستان زهک، بیشینۀ سرعت باد به ۷۳ کیلومتر در ساعت رسید و دید افقی را در ایستگاه هواشناسی، تا ۱ هزار متر کاهش داد. همچنین غبار حاصل از توفان منطقۀ سیستان، دید افقی را در ایستگاه فرودگاهی زاهدان به ۲۵۰۰ متر، نصرت‌آباد  ۲ هزار متر و میرجاوه ۳ هزار متر کاهش داد.»

 

به‌گفتۀ او، در شمال این استان وزش بادهای ۱۲۰روزه تا پایان هفته تداوم دارد و طی این مدت در نواحی مرکزی، نوار غربی و مرز شرقی استان، وزش باد با شدت کمتر نسبت به نواحی شمالی و افزایش غبار پیش‌بینی می‌شود: «از صبح پنجشنبه تا صبح شنبه ۱۱ تا ۱۳ مرداد، وزش باد شدید و گردوخاک و در نقاط مستعد توفان، گردوخاک برای مناطق شمالی استان شامل پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز پیش‌بینی می‌شود. طی این مدت احتمال افزایش غبار و وزش باد شدید برای زاهدان و مناطق مرکزی و جنوبی استان و اختلال در ترددهای جاده‌ای به‌ویژه مسیرهای زابل ـ زاهدان، زاهدان ـ نهبندان، زابل ـ نهبندان، زاهدان‌ـ بم و ایرانشهر ـ بم و احتمال اختلال در تردد ریلی زاهدان ـ بم وجود دارد. از بعدازظهر چهارشنبه تا اواخر وقت برای نیمۀ جنوبی استان به‌ویژه شهرستان‌های فنوج، قصرقند، نیکشهر، لاشار، سرباز، مهرستان، ایرانشهر، دلگان، بمپور، خاش و تفتان، رخداد رگبار و رعدوبرق به‌همراه باد شدید لحظه‌ای پیش‌بینی می‌شود. توصیه می‌شود به نکات بهداشتی و استفاده از ماسک در زمان غبارآلود‌شدن هوا توجه شود، از ترددهای غیرضروری در فضای باز خودداری و از کار در ارتفاع پرهیز و از گلخانه‌ها محافظت شود.»

بیشینۀ سرعت وزش بادهای ۱۲۰روزه در زابل، به ۱۰۸ کیلومتر بر ساعت رسید و گردوخاک، میدان دید افقی در بسیاری از مناطق نیمۀ شمالی سیستان‌وبلوچستان را به‌شدت کاهش داد

براساس اطلاعیۀ ستاد مدیریت بحران سیستان‌وبلوچستان نیز، ساعت فعالیت ادارات و دستگاه‌های اجرایی منطقۀ سیستان به‌جز مراکز خدمات‌رسان و مراکز بهداشتی و درمانی، در روز سه‌شنبه کاهش پیدا کرده بود که بنا به اعلام همین نهاد، ممکن است این کاهش ساعت کار در روزهای آتی نیز تمدید شود.

 

همچنین طبق اطلاعیۀ سازمان هواشناسی کشور، بادهای ۱۲۰روزه همچنین برخی مناطق خراسان جنوبی و خراسان رضوی را نیز تحت‌تأثیر قرار داد و شعاع دید افقی در محدودۀ فرودگاه بیرجند را به ۱ هزار متر کاهش داد. در ۲۴ ساعت اخیر از حداقل ۷ ایستگاه هواشناسی در ۷ شهرستان خراسان جنوبی، وزش باد و گردوخاک گزارش شده است که شعاع دید افقی را در ایستگاه های بیرجند و حاجی‌آباد به ۱ هزار، نهبندان ۳ هزار متر و طبس به ۴ هزار متر کاهش داد.

وزش باد و گردوخاک همچنین میزان دید افقی در ایستگاه هواشناسی سبزوار در خراسان رضوی را نیز به ۴ هزار متر کاهش داده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر