احداث پارک آبخیز تهران در انتظار همکاری شهرداری

احداث پارک آبخیز تهران در انتظار همکاری شهرداری





احداث پارک آبخیز تهران در انتظار همکاری شهرداری

۸ مرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۳۲

اقدامات آبخیزداری متفاوتی شامل احداث یا مرمت بند سنگ‌ها در استان تهران در حال انجام است. این اقدامات ممکن است تا 35 درصد در کنترل سیلاب‌ها موثر باشند. احداث پارک آبخیز در شهر تهران نیز یکی از این اقدامات است که به دلیل عدم همکاری شهرداری به تعویق افتاده است.

به گزارش پیام ما به نقل از ایسنا، «ضیا نصرتی»، معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، درباره آخرین وضعیت انجام اقدامات آبخیزداری در استان تهران گفت: از محل اعتبارات استانی و ملی  ۱۴۰۲ در قسمت «مرمت» حدود ۳۴۸۰ متر مکعب شامل ۱۲ بند سنگی ملاتی و حدود ۳۰۹۲ متر مکعب بند سنگی گابیونی در دستور کار است که بخشی از آن انجام شده و تا ۳۰ شهریورماه به پایان می‌رسد.

او درباره پروژه‌های آبخیزداری در دست «احداث» اضافه کرد: احداث دو بند سنگی ملاتی به حجم ۷۰۰ مترمکعب، هشت بند سنگی گابیونی به حجم ۱۱۶۰ مترمکعب و دو بند خاکی به حجم ۷۴۵۰ مترمکعب انجام شده است. روکش بتن مسلح نیز روی برخی از آن‌ها برای افزایش استحکام بندها می‌کشیم. این کار را برای سه بند با حجم ۱۷۰ مترمکعب انجام داده‌ایم و برای سایر بندها در حال انجام است.

به گفته «نصرتی» اقدامات آبخیزداری در شهرستان‌های پاکدشت، ری، فیروزکوه، تهران، شمیرانات، دماوند و پردیس در حال انجام است.

او درباره معیارهای موثر بر انتخاب نوع بند برای احداث عنوان کرد: این کار بستگی به نتایج مطالعات دارد چراکه ابتدا یک حوزه آبخیز مطالعه می‌شود. در مرحله بعد بر اساس وضعیت هیدرولوژیک، شیب منطقه، وضعیت سازندها و … نوع سازه مشخص می‌شود سپس اجرا می‌شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران درباره نتیجه ساخت این سازه‌های آبخیزداری گفت: این سازه‌ها حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد بر کنترل سیلاب موثر هستند و از فرسایش خاک جلوگیری می‌کنند و موجب ذخیره‌سازی آب‌های زیرزمینی می‌شود.

او در ادامه درباره آخرین وضعیت ساخت پارک آبخیز در تهران گفت: قرار است این کار با همکاری شهرداری انجام شود ولی شهرداری تاکنون هیچ اقدامی انجام نداده است و طی یک سال و نیم اخیر به مکاتبات ما با معاونت فنی و عمرانی شهرداری پاسخ نداده است. در این شرایط قرار است این موضوع را از مهر ماه دوباره در اولویت قرار دهیم.

نصرتی گفت: بر اساس مطالعات آبخیزداری پیش‌بینی‌های لازم را انجام و به سازمان برنامه و بودجه و سازمان منابع طبیعی اعلام کردیم، وقتی مصوب شد، از مهرماه هر زمان به ما اعتبارات ابلاغ شود، را آغاز می‌کنیم.

آبخیزداری (Watershed Management)، علم و هنر برنامه‌ریزی مستمر و اجرای اقدامات لازم برای مدیریت منابع حوزه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک است. به عبارت دیگر آبخیزداری طراحی و مدیریت حوزه به منظور حفاظت و استفاده صحیح و پایدار از منابع طبیعی با توجه ویژه به منابع آب و خاک است. در شرایطی که در مناطقی مانند تهران پس از بارندگی امکان جاری شدن رواناب و حتی سیل در مناطق شمالی وجود دارد، انجام آبخیزداری می‌تواند روش موثری در مدیریت سیل و کاهش اثرات مخرب آن باشد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر