پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مرمت آینه کاری مقرنس عمارت شمس العماره کاخ گلستان

مرمت آینه کاری مقرنس عمارت شمس العماره کاخ گلستان





مرمت آینه کاری مقرنس عمارت شمس العماره کاخ گلستان

۴ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۳۹

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از مرمت آینه کاری مقرنس ورودی جنوبی عمارت شمس العماره و اتاق مجاور آن خبر داد.

به گزارش پیام ما به نقل از مهر، آفرین امامی مدیر کاخ گلستان گفت: آینه کاری و گچبری‌های عمارت شمس العماره از فاخرترین و ظریف‌ترین تزئینات موجود در کاخ گلستان است که سراسر دیوارها و سقف ایوان، شاه نشین بزرگ، ورودی و اتاق جنوبی را دربرگرفته است.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان ادامه داد: در آینه کاری عمارت شمس العماره از انواع طرح‌های گره چینی، جام آینه‌های تخت در شکل‌های مستطیل، بیضی و دایره و گچبری‌های برجسته و برهشته در طرح‌های گیاهی استفاده شده است.

وی تصریح کرد: آینه کاری‌های مقرنس ورودی جنوبی عمارت شمس العماره و اتاق مجاور آن به مساحت حدود ۱۹۰ مترمربع در ادامه مرمت آینه کاری و گچبری‌های ایوان شمس العماره که سال گذشته با متراژ حدود ۲۰۰ مترمربع انجام شده بود در حال مرمت است.

امامی ادامه داد: آخرین مرمت‌های انجام شده بر آینه کاری و گچبری‌های عمارت شمس العماره حدود ۱۲ سال پیش و در زمان ثبت جهانی مجموعه انجام شده بود، در فاز بعدی این پروژه گچبری‌های این بخش و آینه کاری و گچبری‌های شاه نشین این عمارت به متراژ حدود ۳۰۰ مترمربع انجام خواهد شد.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان بیان کرد: آینه کاری‌ها به علت گرد و غبار دچار چرکی و آلودگی سطحی شده و آینه‌ها در برخی بخش‌ها فاقد اتصال مناسب بوده و یا در محل‌هایی آینه‌ها شکسته و فروریخته است، بنابراین مرمت آینه کاری‌های این بخش از سوی گروهی از مرمت‌کاران سنتی و فارغ التحصیلان رشته مرمت اشیای فرهنگی- تاریخی در حال انجام است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر