پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کربن پنهان در بهسازی ساختمان‌ها در برابر آب و هوا

 کربن پنهان در بهسازی ساختمان‌ها در برابر آب و هوا





 کربن پنهان در بهسازی ساختمان‌ها در برابر آب و هوا

۲۶ تیر ۱۴۰۳، ۱۶:۳۸

|پیام ما| زمانی که یک شهر در حال تکامل است نیاز به ساختمان‌های در حال تکامل هم دارد. در اینجا مقاوم‌سازی مکانیزمی کلیدی است که به ساختمان‌ها اجازه انطباق و پاسخگویی به نیازهای جدید را می‌دهد.

به گزارش پیام ما، در میان نگرانی‌های جهانی برای محیط‌زیست، مقاوم‌سازی و بهسازی ساختمان‌ها براساس آب‌وهوا به یک استراتژی مهم برای ارتقاء ساختمان‌ها تبدیل شده است. طرح‌های کربن‌زدایی جهانی حتی برای دستیابی به اهداف مدنی، بازسازی‌های سطح شهر (مانند مورد لندن) را خواستار شده‌اند. در حالی که چنین ارتقایی به طور قابل توجهی مصرف انرژی را کاهش می‌دهد اما اغلب با هزینه پنهان – یعنی انتشار کربن – همراه هستند.

ساختمان‌ها در آب و هوای معتدل ممکن است برای کاهش اتلاف گرما از بهبود عایق‌ها، شیشه‌های دو یا سه جداره و درهای عایق‌بندی‌شده استفاده کنند. چنین اقداماتی می‌تواند به طور چشمگیری مصرف انرژی ساختمان را کاهش دهد و منجر به کاهش انتشار کربن شود. در اینجا اغلب ردپای کربن مواد مورد استفاده در مقاوم‌سازی ساختمان در برابر آب و هوا، مانند عایق و لعاب نادیده گرفته می‌شوند. در واقع کربن تولیدشده در بخش تولید، حمل‌ونقل و استفاده از این مواد در مقابل افزایش بهره‌وری انرژی فراموش می‌شود. در برخی از موارد هم به دنبال حفظ بهره‌وری انرژی، ساختمان‌ها ممکن است به ارتقاء یا تعویض مکرر اجزای مقاوم‌سازی نیاز داشته باشند که این موضوع باعث انتشار کربن می‌شود.

برای مقابله با این چالش، کارشناسان خواستار ادغام اصول اقتصاد دایره‌ای در شیوه‌های مقاوم‌سازی ساختمان‌ها هستند. هدف اقتصاد دایره‌ای این است که با حفظ ارزش مواد تا بالاترین حد ممکن، در استفاده و ساخت مجدد به کار برده شوند. چنین رویه‌هایی به کاهش ضایعات کمک می‌کنند و در عین حال کربن به وجود آمده ناشی از مقاوم‌سازی‌های مکرر را به حداقل می‌رسانند.

در نظر گرفتن کل چرخه عمر ساختمان در قلب یک رویکرد دایره‌ای برای مقاوم‌سازی ساختمان قرار دارد. معماران باید به سمت راه‌حل‌هایی که به راحتی برچیده و دوباره سرهم می‌شوند و همچنین استفاده از مواد بادوام یا قابل بازیافت حرکت کنند.

در حالی که مقاوم‌سازی‌های دایره‌ای نویدبخش یک محیط ساخته‌شده پایدارتر است، مواردی مانع از گسترش آن می‌شوند. این تحول باید فراتر از سایت‌های ساخت و ساز گسترش پیدا کند. در واقع این موضوع ممکن است مستلزم ایجاد نقش‌های تخصصی کاملاً جدید در بخش ساخت‌وساز باشد و رویکردی دایره‌ای‌تر را در کل چرخه عمر ساختمان تقویت کند.

آموزش به مالکان خانه و مدیران ساختمان به عملیاتی شدن هرگونه سیاست و مقررات دولت‌ها برای رعایت اصول مقاوم سازی دایره ای کمک می کند. در حالی که مقاوم‌سازی‌های دایره‌ای ممکن است هزینه‌های اولیه بالاتری داشته باشند، اما ارزشی بلندمدت دارد.

حرکت به سوی مقاوم‌سازی دایره‌ای مستلزم همکاری در کل صنعت ساخت‌وساز، از معماران و مهندسان تا تولیدکنندگان و نصاب‌ها است. همچنین نیازمند چارچوب‌های سیاست حمایتی و مدل‌های مالی نوآورانه است. مقاوم‌سازی دایره‌ای مسیری را برای کاهش انتشار کربن پنهان ارائه می‌دهد که ایجاد ساختمان‌های مقاوم برای دهه‌های آینده امکان‌پذیر می‌سازد.

 

*این مطلب خلاصه و ترجمه‌ای است از مقاله‌ای با عنوان «The Hidden Carbon Cost of Climate Retrofits» که ۱۵ جولای در وب‌سایت مجله «Archdaily» منتشر شده است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

اولویت ایجاد ایستگاه‌های شارژ برقی در پایانه‌های تاکسی و اتوبوس شهری

اولویت ایجاد ایستگاه‌های شارژ برقی در پایانه‌های تاکسی و اتوبوس شهری

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

تاکید دو فعال اجتماعی بر لزوم به رسمیت شناختن مهاجران و اجرای برنامهٔ غربالگری

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

مرگ‌های تکراری

ظرف دو ماه گذشته ۴ کارگر در ۴ حادثه در معادن زغال سنگ کرمان جان‌باخته‌اند

مرگ‌های تکراری

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

گفت‌وگوی «پیام ما» با بستگان کارگران مفقودشدۀ معدن شازند اراک

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

صدای جمهور آمد

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت ۴۰ درصدی برگزار شد

صدای جمهور آمد

شهروندان فضای پارک خودروها با اپلیکیشن شناسایی می‌کنند

آغاز ساماندهی پارک حاشیه‌ای در ۳ منطقه تهران

شهروندان فضای پارک خودروها با اپلیکیشن شناسایی می‌کنند

ورود۵۰۰۰ دستگاه خودروی جدید به ناوگان تاکسیرانی کشور

ورود۵۰۰۰ دستگاه خودروی جدید به ناوگان تاکسیرانی کشور

۵ اثر طبیعی استان کرمان ثبت ملی شد

۵ اثر طبیعی استان کرمان ثبت ملی شد

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

در نشست علمی «خودکشی درمانگران: نگاهی بین‌رشته‌ای» صورت گرفت

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

معمای آتشفشان «تفتان»

کارشناسان و مسئولان در مورد احتمال همیشگی فوران تفتان اتفاق‌نظر دارند

معمای آتشفشان «تفتان»

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر