بایگانی مطالب: انرژی
پرونده پیچیده یک پالایشگاه
پالایشگاه بیدبلند خلیجفارس بهبهان که در سالهای اخیر یکی از متهمان آلودگی در استان خوزستان بوده، در هفته گذشته با انتشار خبری اعلام کرده است سازمان حفاظت محیطزیست مهر تأیید بر عملکرد این مجموعه زده و «این مجموعه عامل آلایندگی شهرستان بهبهان نیست». همین هم عاملی بود تا محیطزیست به این مورد واکنش نشان دهد و این خبر را نظر مدیریت این پالایشگاه بداند. «ادارهکل حفاظت محیطزیست استان خوزستان بهعنوان مرجع حاکمیتی محیطزیست استان دراینخصوص اظهارنظری نداشته و وضعیت آلایندگی این شرکت طی پایشها و بازدیدهای میدانی مهر، آبان، آذر و دی ماه امسال بررسی شده که آن نتایج در حال بررسی است.» این اتفاقات درحالیاست که شورای شهر بهبهان هم از این مجموعه شکایت کرده و البته بهگفته «محمد الموتی»، دبیر شبکه تشکلهای مردمنهاد محیطزیست و منابع طبیعی کشور، یکی از مطالبات آنها از نهادهای نظارتی و خود این مجموعه، مربوط به جمعآوری نکردن گازهای همراه ۵۲ مشعل در شرق کارون است. کاری که بهگفته الموتی برای آن حدود شش سال قبل معادل ۳۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پول پروژه دریافت شده و گازی جمعآوری نشده است. این موردی است که سال گذشته، مورد توجه و پیگیری شبکه تشکلهای محیطزیست و منابعطبیعی کشور از کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و دستگاههای نظارتی قرار گرفته و آنها همچنان در انتظار نتیجه هستند. این درحالیاست که مدیر پروژه جمعآوری گازها میگوید «پولی از جایی نگرفتهایم، خودمان باید هزینه این پروژه را میدادیم و تا پایان سال ۱۰ مشعل خاموش خواهند شد.» حالا اما آلایندگیهای این مجموعه هم به فهرست مطالبات این پرونده اضافه شده است، مواردی که مورد شکایت شورای شهر بهبهان قرار گرفت و در نهم دیماه توانستند حکمی برای آن از مراجع قضائی بگیرند.
چالشهای مالی ناترازیهای برق
رقم کل بودجه دولت در سال آینده ۶۴۰۷ همت است. اگر با ارز ۸۰ هزار تومانی حساب کنیم، این رقم معادل ۸۰ میلیارد دلار است. یک ماه قبل «مهرداد بائوج لاهوتی»، از اعضای کمیسیون برنامهوبودجه مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد برای رفع ناترازی برق صد میلیارد دلار سرمایهگذاری نیاز است، عددی که اعلام شده بیشتر از بودجه یک سال کشور است؛ قدر هزینه ساخت ۳۷۵ برج به بلندی برج میلاد (هزینه ساخت ۲۶۶ میلیون دلار). اما آیا برای رفع ناترازی واقعاً به این حجم از منابع مالی نیاز است؟ «پیام ما» در این گزارش بهدنبال بهترین راهحل برای رفع ناترازی برق است و کارشناسانی چون «یدالله سبوحی»، عضو هیئتعلمی دانشگاه صنعتی شریف، و «بهرام صادقی»، عضو باشگاه صاحبنظران انرژی، در پاسخ به این سؤال از راهکارهای سایر کشورها میگویند. از نگاه سبوحی اولویت اول ما در کشور باتوجهبه محدودیت منابعی که داریم بهینهسازی انرژی و بعد تجدیدپذیرهاست؛ اقدامی که اگر صورت پذیرد، معادل ۴۰ درصد از مصرف انرژی را آزاد میکند و برگشت سرمایهاش در حدود سه سال است. اینکه چرا سیاست بهینهسازی انرژی پی گرفته نمیشود؟ جوابش از دید این کارشناسان به هیئتمدیرههای لغزان هلدینگهای بزرگ خصولتی و قیمت پایین انرژی برمیگردد.
تعهد به توسعه پایدار
|پیامما|ایران به نقطهای از ناترازی و وضعیت شکننده محیطزیستی بهویژه آلودگی هوای ناشی از سوخت نیروگاهها و مازوتسوزی رسیده است که چارهای جز توسعه انرژیهای تجدیدپذیرها در کشور با همه اماواگرهایش ندارد. حقیقتی که نظر حضور نمایندگان ایران و نمایندگانش را در اجلاس انرژیهای تجدیدپذیر ۲۰۲۵ که در «ابوظبی» در حال برگزاری است، جدیتر کرده است؛ حضوری که با استقبال جامعه بینالملل نیز مواجه شده است. تسهیل همکاری انجمنها و سازمانهای مردمنهاد مستقر در ایران با آژانس بینالمللی انرژیهای تجدیدپذیر مهمترین توافقهای این اجلاس بود. همچنین، نمایندگان «آیرنا» ابراز امیدواری کردند این تعاملات گسترش پیدا میکند. «فرانچسکو لاکمرا»، دبیرکل آیرنا، نیز در این اجلاس با اشاره به عضویت ایران در شورای آژانس، بر توسعه همکاریها در راستای تسهیلگری اجرای پروژهها، تهیه گزارشات آمادگی گذار انرژی در ایران با مشارکت آژانس و سایر محورهای پیشنهادی طرفین تأکید کرد.
الزام احداث نیروگاه خورشیدی برای دریافت پروانه ساختمانهای بالای ۴ طبقه
در راستای ترویج استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر و کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی، تفاهمنامه جدیدی بین شرکت توانیر و سازمان نظام مهندسی ساختمان منعقد شده است. بر اساس این تفاهمنامه، ازاینپس، احداث نیروگاه خورشیدی برای ساختمانهای بالای ۴ طبقه یا با مساحت بیش از ۱۰۰۰ مترمربع، الزامی خواهد بود. این اقدام، گامی مهم در جهت حفظ محیطزیست و بهرهمندی از مزایای انرژی خورشیدی محسوب میشود.
شکایت قربانیان آتشسوزیهای کالیفرنیا از یک شرکت نیرو
در اولین شکایت مربوط به آتشسوزیهای کالیفرنیا، قربانیان این فاجعه مدعی شدند تجهیزات تامین کننده نیروی شرکت «ادیسون اینترنشنال» در جنوب کالیفرنیا، مقصر ایجاد آتشسوزیهای جنگلی است که هنوز در دومین کلان شهر بزرگ آمریکا ادامه دارد.
آیا استخراج رمزارز بر ناترازی برق اثرگذار است؟
درحالی که شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق بخشی از ناترازی برق را ناشی از فعالیت ماینرهای غیرمجاز عنوان میکند، فعالان صنعت استخراج رمزارز تاثیر این امر را ناچیز دانسته و عدم توسعه زیرساختها را عامل اصلی معرفی میکنند.
عامل اصلی آلودگی هوای کشور چیست؟
رئیس مرکز ملی هوا در سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد ۸۰ درصد از آلایندههای گازی ناشی از حمل و نقل عمومی است.
چالشهای استخراج رمزارز و برق کشور
شبکه برق کشورمان در چند سال اخیر با پدیدهای نوظهور به نام استخراج رمزارز روبرو شده است. استخراجکنندگان رمزارز برای فعالیت خود به برق پایدار نیاز دارند، اما وجود برق نسبتاً رایگان در کشور باعث سوءاستفاده عدهای از این منبع شده است. مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل توانیر، با اشاره به کشف بیش از ۲۳۴ هزار ماینر غیرمجاز، از امکان استخراج قانونی رمزارز در کشور خبر داد و تأکید کرد که مجوزهای لازم باید از وزارت صمت اخذ شود.
«جاده توسعه» عراق، ایران را دور میزند؟
|پیامما| درحالیکه ساخت بندر فاو در عراق بهعنوان تهدیدی برای حملونقل کانتینری بنادر جنوب ایران به حساب میآمد، حالا عراق طرحی قدیمی و فراموششده را از بایگانیهای دولت بیرون کشیده است تا بهعنوان مکلف این بندر در توسعه حملونقل چندوجهی، بتواند این کشور را به کریدوری مهم در منطقه تبدیل کند. مرکز پژوهشهای اتاق ایران در گزارشی از این طرح، موسوم به «جاده توسعه» میگوید این پروژه میتواند با اتصال راهآهن شلمچه-بصره، سهم ایران را در شبکه حملونقل منطقههای تقویت و فرصتهایی برای افزایش ترانزیت کالا ایجاد کند؛ هرچند برخی نگرانیها درباره کاهش سهم ایران در ترانزیت منطقهای وجود دارد.»
تولید 30 مگاوات برق پاک و کاهش چشمگیر انتشار گازهای گلخانهای در قلب کرمان
کرمان درخشید: نیروگاه خورشیدی 30 مگاواتی به شبکه سراسری برق پیوست
