پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | فصل جدید سریال مسمومیت‌ها

کارگروه ویژه‌ای متشکل از وزرای کشور، آموزش و پرورش و... برای بررسی مسمومیت دانش‌آموزان تشکیل جلسه داد

فصل جدید سریال مسمومیت‌ها

مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان سر باز ایستادن ندارد





فصل جدید سریال مسمومیت‌ها

۱۴ اسفند ۱۴۰۱، ۹:۴۲

|پیام ما| مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان سر باز ایستادن ندارد. دیروز شنبه 13 اسفندماه باز هم از مدارسی در شهرهای مختلف کشور خبر مسمومیت دانش‌آموزان گزارش شد. از همدان و سمیرم و کاشان گرفته تا «کوار» در استان فارس و شهرهای دیگر. همین پراکندگی جغرافیایی مسمومیت‌های دانش‌آموزان بر معمای این حوادث افزوده است. این معما زمانی پیچیده‌تر می‌شود که بدانیم هنوز هیچ متهمی از سوی دستگاه‌های انتظامی و امنیتی در این ارتباط دستگیر نشده است. در همین حال عصر دیروز (شنبه 13 اسفندماه) کارگروه ویژه بررسی مسمومیت‌های دانش‌آموزان با حضور وزرای کشور، آموزش و پرورش، رئیس سازمان پدافند غیرعامل و دیگر اعضای کارگروه برگزار شد. «ایسنا» در خبری کوتاه از این جلسه گزارش داد که «پس از اشتراک گزارش‌ها درباره موارد متعددی تصمیم‌گیری‌ صورت گرفته است.» بنا بر این گزارش قرار بود وزارت کشور درباره این حوادت بیانیه‌ای صادر کند اما تا زمان تنظیم این گزارش بیانیه وزارت کشور منتشر نشد.
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم دیروز وعده داد که یکشنبه، 14 اسفندماه، نخستین جلسه کارگروه ویژه رسیدگی به موضوع مسمومیت دانش آموزان تشکیل ‌شود. به گفته مرتضی خاتمی این جلسه به دنبال دستور رئیس مجلس تشکیل می‌شود: «این جلسه با حضور روسای کمیسیون‌های آموزش، بهداشت، امنیت ملی و شوراها و سایر اعضای این کمیسیون‌ها و همچنین نمایندگانی از وزارتخانه‌های بهداشت، آموزش و پرورش، اطلاعات و دستگاه‌های امنیتی تشکیل می‌شود.» روشن نیست که ماموریت این کارگروه با کارگروهی که در وزارت کشور تشکیل شده چه تفاوتی دارد اما آنچه روشن است شیوه اعلام برگزاری این جلسات نشان از نبود هماهنگی میان دستگاه و قوای اجرایی و مقننه در این موضوع مهم حکایت دارد.
‌کار جریان داخلی با حمایت خارجی است
در شرایطی که وزیر کشور به عنوان سخنگوی اصلی پرونده مسمومیت‌ها هنوز درباره دلایل بروز این حوادث اظهار نظر صریحی نکرده، فداحسین مالکی، نماینده زاهدان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر این باور است که این اتفاقات حاصل کار «یک جریان داخلی با حمایت خارجی» است: «کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی جلساتی را با مقامات امنیتی در موضوع مسمومیت دانش‌آموزان برگزار کرده که بر اساس این گزارش‌ها و استنباط بنده می‌توان گفت که در داخل کشور مسائلی وجود دارد که باید شناسایی شود و هم اینکه این موضوع از خارج از کشور مدیریت و هدایت می‌شود. لذا باید نیروهای امنیتی عوامل را شناسایی کرده و به مردم معرفی کنند تا این ذهنیت از جامعه برطرف شود.»
بنا به گزارش ایسنا، مالکی درباره انگیزه عوامل بروز این اتفاقات در کشور می‌گوید: «هدف‌شان این است که این ذهنیت را در جامعه ایجاد کرده که مدارس را به تعطیلی کشانده و جامعه را ملتهب کنند؛ باید نتایج بررسی‌ها توسط مسئولان ذیربط به مردم اعلام شود.»
از سوی دیگر طرح این ادعا که جریانی در داخل کشور نمی‌خواهد دختران به مدرسه بروند واکنش رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها را در پی داشت. حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی درباره مسمومیت‌های دختران در مدارس، گفت: «هیچ آدم عاقلی تصور نمی‌کند این جریان کار نظام باشد؛ نظامی که افتخار می‌کند زنان را از قید جهالت پهلوی نجات داد.»
تکذیب درگذشت یک دانش‌آموز در پاکدشت
اطلاع‌رسانی ضعیف درباره عوامل و جزییات مسمومیت های سریالی دانش آموزان موجب شده تا برخی شایعات هم در شبکه های اجتماعی قوت بگیرد. یکی از این شایعات به موضوع درگذشت یک دانش آموز در پاکدشت ورامین مربوط بود که از سوی آموزش و پرورش تکذیب شد. روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «پیرو انتشار اخبار در برخی رسانه‌های معاند مبنی بر فوت دانش‌آموز دختری در پاکدشت؛ به اطلاع می‌رساند این اخبار از اساس دروغ و شایعه‌پراکنی و با هدف برهم زدن آرامش و ایجاد دلهره و اضطراب در جامعه منتشر شده است.» مجموع اتفاقات روزهای گذشته نشان می‌دهد که مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان پیچیده‌تر از چیزی است که بتوان به قول وزیر کشور آن را «ناشی از احساس روانی» بدانیم. اکنون وقت اطلاع‌رسانی جامع‌تر و اقدام روشن‌تر برای پایان دادن به این سریال ترسناک است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر