سایت خبری پیام ما آنلاین | حجت‌الاسلام علی اکبری: خواسته رهبری بازگشت آرامش به سیستان و بلوچستان است

نخستین گفت‌وگو میان مردم و حاکمیت برای آرامش‌بخشی به اعتراض‌ها در جنوب شرق کشور انجام شد

حجت‌الاسلام علی اکبری: خواسته رهبری بازگشت آرامش به سیستان و بلوچستان است





حجت‌الاسلام علی اکبری: خواسته رهبری بازگشت آرامش به سیستان و بلوچستان است

۲۴ آبان ۱۴۰۱، ۹:۳۶

|پیام ما | ۴۵ روز پس از جمعه‌ای که حوادث آن نه تنها حال مردم سیستان و بلوچستان که همه اذهان ایرانیان را دگرگون کرد، رئیس هیئت اعزامی مقام رهبری به این استان تاکید کرد بازگشت آرامش به زندگی مردم اولویت اول همه است. حال باید منتظر بود تا آنچه محمدجواد علی‌اکبری در گفت‌وگو با مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی مطرح کرده است در عمل خود را نشان دهد. به جز این شورای عالی امنیت ملی نیز مصوباتی در مورد چگونگی برقراری آرامش در سیستان و بلوچستان داشته که رهبر انقلاب نیز آن را تایید کرده است اما هنوز از چگونگی اجرای آن جزییاتی در دست نیست.

 

نخستین گفت‌وگو میان حاکمیت و مردمی که نسبت به رفتار مسئولان به ویژه متولیان امور انتظامی اعتراض داشتتند در مسجد مکی زاهدان انجام گرفته است. این گفت‌وگو و آثار آن می‌تواند الگویی برای چگونگی بازگرداندن آرامش و دوری از التهابات در همه نقاط کشور به ویژه منطقه‌ای چون استان کردستان نیز باشد. حالا همه نگاه‌های به سوی دورترین نقطه از پایتخت در مرکز استان سیستان و بلوچستان دوخته شده است.
روابط عمومی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان در گزارشی از ورود محمدجواد حاج علی اکبری رئیس هیئت اعزامی از سوی مقام معظم رهبری، مهدوی مهر دبیر شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب و لطفیان دبیر شورای برنامه‌ریزی مدارس دینی اهل سنت و تعدادی از علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان پیرامون حوادث اخیر سیستان و بلوچستان به زاهدان و انجام گفت‌وگو میان این افراد برای بررسی ماوقع آنچه از جمعه ۸ مهر ۱۴۰۱ پیرامون کلانتری ۱۶ این شهر روی داد، خبر داده است. آغاز این گفت‌وگوها و چگونگی ورود به حل و فصل این ماوقع می‌تواند بر سرنوشت بسیاری از اتفاقات ایران تاثیر بگذارد. براساس این گزارش در ابتدای این دیدار مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی امام جمعه مسجد مکی زاهدان به ارائه توضیحاتی در خصوص حوادث اخیر استان پرداخت و گفت: استان سیستان و بلوچستان در امنیت بود و مشکل خاصی وجود نداشت. در ماجرای چابهار التهاباتی به وجود آمد که تلاش کردیم تا جلوی آن را گرفته و دستگاه قضایی بی‌طرفانه رسیدگی کند و حاج آقای محامی هم توصیه کردند و ما هم به مردم توصیه کردیم تا مقامات قضایی در این خصوص نظر دهند.

مولوی عبدالحمید‌: در شاهچراغ حادثه‌ای اتفاق افتاد و خیلی‌ها تسلیت گفتند اما حادثه‌ای به این بزرگی در زاهدان و خاش صورت گرفت اما هیچ کدام از مسئولان بلندپایه تسلیت نگفتند و انتظار این بود رئیس جمهور برای تفقد می‌آمد اما هیچکس تسلیت نگفت و کسی از بزرگان به استان سفر نکرد و برای همین مردم مقداری ناامید هستند

امام جمعه مسجد مکی سپس به آنچه درباره واقعه 8 مهرماه زاهدان رخ داده پرداخت و افزود: هیچ کس از ما نمی‌دانست و آمادگی هم نداشت که حادثه و اتفاقی پیش می‌آید. ما نماز خواندیم و صحبت‌های ما هم در آرامش انجام شد و بعد از اتمام نماز معمولا اینجا اهل سنت نوافلی می‌خوانند و برخی در چهار رکعت اول بوده و برخی چهار رکعت را تمام کرده بودند که صدای تیراندازی به صورت مسلسل شنیده شد و ادامه پیدا کرد و مردم سراسیمه شده بودند.
مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی با اشاره به مستندات موجود بیان داشت: در مستند ما نشان داده می‌شود که هیچ کس کنار پاسگاه نیست و وقتی تیراندازی شروع می‌شود عده‌ای از جوانان به سمت پاسگاه رفته و سنگ پرتاب می‌کنند اما در مستندی که نیروی انتظامی دارد این است که عده‌ای به پاسگاه سنگ می‌زنند.
او افزود: آن چیزی که مورد یقین است این بوده که این مردم نه قصد تصرف پاسگاه را داشته و نه مسلح بوده‌اند و با دست خالی نمی‌توان پاسگاهی را که خود دارای مامور، سلاح و امکانات است تصرف کرد.
مولوی اسماعیل زهی با رد ادعای نقش گروهک‌های تروریستی در زاهدان، تاکید کرد: گفته شده اینها سلاح داشته‌اند و گروهک اینجا بوده اما اگر گروهک بود حداقل یک نفر را می‌کشتند و عنوان کردند که مردم سلاح داشته‌اند اما اگر مردم سلاح داشتند حداقل چند نفر از پاسگاه را می‌کشتند در حالی که یک نفر از مامورین به قتل نرسیده است.
این عالم اهل سنت ادامه داد: در شاهچراغ حادثه‌ای اتفاق افتاد و خیلی‌ها تسلیت گفتند اما حادثه‌ای به این بزرگی در زاهدان و خاش صورت گرفت اما هیچ کدام از مسئولان بلندپایه تسلیت نگفتند و انتظار این بود رئیس جمهور برای تفقد می‌آمد اما هیچکس تسلیت نگفت و کسی از بزرگان به استان سفر نکرد و برای همین مردم مقداری ناامید هستند و خدمت حاج آقای محامی گفتم که رسیدگی نمی‌شود اما ایشان گفتند شما بدبین هستید و رسیدگی می‌شود و حالا شما به استان آمدید و منتظر بیانات و پیام شما هستم.
همچنین آیت‌الله مصطفی محامی نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: مواردی در شورای عالی امنیت ملی در خصوص اتفاقات زاهدان تصویب شد و به محضر رهبر معظم انقلاب رسید که ایشان نیز تایید کردند.
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان تاکید کرد: دشمنان تلاش زیادی کردند تا امنیت سیستان و بلوچستان را برهم بزنند اما با هوشیاری مردم توطئه‌های آنان نقش بر آب خواهد شد.
بی‌گناهان به قتل رسیده شهید محسوب می‌شوند
محمدجواد حاج علی اکبری رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور نیز گفت: در ماجراهای اخیر سیستان و بلوچستان، مقام معظم رهبری ناراحت و نگران شدند و دستور بررسی داشتند و پس از اینکه گزارش‌هایی خدمت ایشان رسید خواستار شدند تا جوانب مسئله مشخص و مستندات و دلایل کاملا مورد بررسی قرار گیرد.
او ادامه داد: خواسته مقام معظم رهبری این بود تا بر اساس آنچه از واقعیت‌ها به دست می‌آید عمل شود که بررسی‌ها صورت گرفت و حاصل آن در شورای عالی امنیت ملی جمع‌بندی و تصمیماتی اتخاذ شود.
علی اکبری همچنین توضیح داد: بر اساس نظر صریح مقام معظم رهبری افرادی که بی‌گناه مورد اصابت قرار گرفته‌اند از نگاه ایشان شهید و کسانی که بی‌گناه مجروح شده‌اند جانباز و در بنیاد شهید دارای پرونده خواهند شد.
او در بخش دیگری از توضیحاتش در خصوص چگونگی رسیدگی به این ماجرا افزود: در این میان با افراد یا کسانی که به امنیت خدشه وارد کرده و جرمی مرتکب شده‌اند مماشات نخواهد شد و باید مجازات و محاکمه شوند زیرا امنیت جامعه خط قرمز همه نظام‌هاست و تحت هیچ شرایطی مقام معظم رهبری اجازه نمی‌دهند حقی ضایع شود و نظر ایشان رسیدگی بر اساس موازین حق است.
این مقام مسئول همچنین توضیح داد: در ماجراهای اخیر استان کسانی عامل تحریک مردم بوده‌اند و حساب آنها جداست و باید خطایی که در تحریک عمومی مرتکب شدند را اصلاح و عذرخواهی کنند و از این کوتاهی‌های صورت گرفته نمی‌توان به راحتی عبور کرد.
او در عین حال اضافه کرد: طبق بیان مقام معظم رهبری کلید عمران شرق، استان سیستان و بلوچستان است و این عمران و آبادانی از سواحل مکران شروع شده و در آینده نیز به سایر نقاط گسترش پیدا خواهد کرد. مزیت ویژه سیستان و بلوچستان از نگاه نظام اسلامی مسئله وحدت و زیست مسالمت‌آمیز شیعه و سنی در کنار یکدیگر است و نباید اجازه دهیم کسی این مهم را به بازی بگیرد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *