پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | قصور محرز وزارت بهداشت در بحران دارو

کمیسیون اصل نود مجلس به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تذکر داد

قصور محرز وزارت بهداشت در بحران دارو

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران:«توزیع هر روزه آنتی‌بیوتیک در استان‌ها به اندازه نیاز داروخانه‌ها نیست»





قصور محرز وزارت بهداشت در بحران دارو

۱۲ آبان ۱۴۰۱، ۰:۵۹

بیش از 10 روز از انتشار اخبار اولیه کمبود دارو به ویژه آنتی‌بیوتیک در کشور گذشت. اما هنوز داروخانه‌ها با وجود خبر واردات 50 تن آنتی‌بیوتیک با کمبود این داروی ضروری مواجه هستند. نایب رئیس انجمن داروسازان سهم 14 هزار داروخانه موجود در کشور را از شربت‌های آنتی‌بیوتیک‌ وارداتی ناچیز و در حد 10 شیشه شربت برای هر واحد می‌داند. این به معنای آن است که در عرض یک هفته دوباره کمبود دارو مشهود خواهد شد. از طرفی مشکلات مالی داروخانه‌ها به دلیل مطالبات معوقه از تامین اجتماعی در چرخه توزیع دارو نیز مشکلاتی ایجاد کرده است. این وضعیت پای کمیسیون اصل نود مجلس را به ماجرا با تذکر به وزیر بهداشت باز کرد و در جلسه‌ای اعلام شد که ریشه کمبود دارو در کشور، سوءمدیریت وزارت بهداشت است.

 

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به وضعیت توزیع آنتی‌بیوتیک‌ها در کشور، گفت: هر روز توزیع آنتی‌بیوتیک در استان‌ها وجود دارد، اما به اندازه نیاز داروخانه‌ها نیست و کماکان اگر به داروخانه‌ها مراجعه شود، متاسفانه در مقاطعی آنتی‌بیوتیک ندارند. سید علی فاطمی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت توزیع آنتی‌بیوتیک‌ها در داروخانه‌ها، ‌گفت: در حال حاضر کمبود آنتی‌بیوتیک عمدتا از طریق تولید داخلی در حال جبران است. هر روز توزیع آنتی‌بیوتیک در استان‌ها وجود دارد، اما به اندازه نیاز داروخانه‌ها نیست و کماکان اگر به داروخانه‌های مراجعه شود، متاسفانه آنتی‌بیوتیک ندارند. آنتی‌بیوتیک‌های توزیعی خیلی سریع تمام می‌شود و داروخانه‌ها مابقی روز را به مشکل برمی‌خورند.

علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس: سوء مدیریت و ترک فعل در این موضوع برای اعضای کمیسیون محرز است

سهم 14 هزار داروخانه از آنتی‌بیوتیک‌های وارداتی فقط 10 شیشه شربت
نایب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: آنتی‌بیوتیک‌های وارداتی نیز سهم زیادی ندارند. برخلاف اینکه گفته می‌شود که ۵۰ تن آنتی‌بیوتیک وارد شده، اما وقتی لیست این هفت هشت قلم آنتی‌بیوتیک را که از هند وارد شده، می‌بینید؛ از هر کدام ۶۰ هزار الی ۱۰۰ هزار شیشه شربت یا سوسپانسیون بیشتر نیست. ما ۱۴ هزار داروخانه در کشور داریم که اگر بخواهیم این آنتی‌بیوتیک‌های وارداتی را بین داروخانه‌ها توزیع کنیم، از هر کدام کمتر از ۱۰ شیشه به هر داروخانه می‌رسد که شاید نیاز یک یا دو روز داروخانه‌ها را بیشتر برطرف نمی‌کند. بنابراین کل محموله‌ای که وارد شده، در کمتر از یک هفته مصرف شده و تمام می‌شود. بنابراین این واردات اثر زیادی نمی‌گذارد.
ذخایر شرکت‎های پخش دارو به صفر رسیده است
فاطمی ادامه داد: «مهمتر از همه آنچه که می‌تواند مشکل ما را حل کند، تولید آنتی‌بیوتیک‌های ایرانی است که از اواخر مهرماه و حدود سه هفته است که قیمت جدید به کارخانه‌های آنتی‌بیوتیک‌سازی داده شده و به صورت فشرده آنتی‌بیوتیک تولید می‌کنند، اما از آنجایی که ذخایر داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش صفر شده، ‌تا این تولیدات به تدریج بخواهد وارد بازار شده و توزیع شود و جبران کسری‌هایی را که از مردادماه وجود داشته را کند، مقداری طول می‌کشد. بنابراین باید مقداری صبور باشیم. با این حال واردات اثر زیادی نداشت. زیرا همانطور که گفتم از هر قلم آنتی‌بیوتیکی که وارد شده، ۱۰ شیشه به داروخانه‌ها می‌رسد.»
مطالبات معوقه داروخانه‌ها، قوز بالا قوز شرایط کمبود دارو
نایب رئیس انجمن داروسازی ایران، درباره پرداخت مطالبات داروخانه‌ها از سوی سازمان تامین اجتماعی نیز گفت: با اجرای طرح دارویاری برخی داروها ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند و عملا نقدینگی مورد مطالبه ما از سازمان تامین اجتماعی دو برابر شده است. تا هفته قبل، سه ماه از تامین اجتماعی طلبکار بودیم که معادل شش ماه سال قبل می‌شود. یک ماه آن را پرداخت کردند و بدهی‌ها به دو ماه رسیده که معادل چهار ماه طلب ما در سال گذشته است. اکنون سه ماه از اجرای دارویاری گذشته که فقط مرداد‌ماه را تسویه کردند و شهریور و مهر‌ماه را هنوز تسویه نکردند که فشار زیادی به داروخانه‌ها وارد می‌کند. او گفت: پیش از اجرای طرح دارویاری داروخانه‌ها به صورت مدت‌دار از شرکت‌های پخش، دارو می‌خریدند، اما اکنون شرکت‌های پخش اعلام می‌کنند که داروخانه‌ها اصطلاحا باید پای بار کارت بکشند و تا داروخانه پول نقد ندهد، دارو به داروخانه نمی‌دهند. بنابراین در این شرایط بحرانی داروخانه باید دارو را نقد بخرد، به امید اینکه دو یا سه ماه بعد مطالبات پرداخت شود. از طرفی مردم هم پنج تا ۱۰ درصد پول را می‌پردازند و ۹۰ درصد را باید منتظر باشیم تا بیمه‌ها پرداخت کنند. در این شرایط بی‌دارویی واقعا این موضوع هم عرصه را بر داروخانه‌ها تنگ کرده است.
سوء مدیریت و ترک فعل عامل کمبود دارو
در این بین سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از تذکر اعضای این کمیسیون به وزیر بهداشت برای رفع مشکل کمبود دارو به خصوص آنتی‌بیوتیک ها خبر داد. علی خضریان در توضیح جلسه کمیسیون اصل نود با وزیر بهداشت و معاونان این وزارت‌خانه گفت: جلسه سه ساعته کمیسیون به منظور پیگیری وضعیت اخذ مابه‌التفاوت از اعضای زنجیره تولید و توزیع در طرح دارویاری، اجرای سامانه ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت دارو موسوم به تیتک، اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی و پیگیری موضوع طب سنتی برگزار شد. بر اساس بررسی‌های اولیه کمیسیون میزان مابه التفاوتی که بین نرخ جدید و قدیم پس از حذف ارز ترجیحی در طرح دارویار ایجاد شده، در حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان است؛ مقرر شد در این خصوص کارگروهی متشکل از کمیسیون اصل نود و وزارت بهداشت تشکیل شده و ظرف حداکثر دو هفته نتیجه را اعلام کنند. وزارت بهداشت نیز در خصوص اخذ این مبلغ از اعضای زنجیره با اعلام برنامه زمان‌بندی اقدام کند. خضریان با اشاره به کمبود برخی اقلام دارویی در کشور به ویژه آنتی‌بیوتیک ها گفت: «سوء‌مدیریت و ترک فعل در این موضوع برای اعضای کمیسیون محرز است. اینکه با توجه به شرایط ارزی کشور و نیازهای روز چه دستگاهی مسئولیت پیش‌بینی این شرایط و کدام مجموعه‌ها جهت تامین دارو اقدام می‌کردند، نیاز به بررسی بیشتر دارد. البته کمیسیون به وزیر بهداشت تذکر داد که هرچه سریعتر این مشکل مرتفع شود. سخنگوی کمیسیون اصل نود همچنین اظهار کرد: «از سال ۱۳۹۲ مصوب شده تا سامانه ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت دارو (تیتک) با هدف ردیابی و رهگیری کالاهای سلامت‌محور راه‌اندازی شود اما پس از گذشت ۹ سال هنوز این سامانه به شکل کامل تکمیل نشده است. موضوع در جلسه مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد که اولاً وزارت بهداشت حداکثر تا یکشنبه هفته آینده دستگاه‌هایی که در این خصوص همکاری نمی‌کنند را به کمیسیون معرفی کرده و ثانیاً کارگروهی متشکل از کمیسیون اصل نود و وزارت بهداشت تکالیف باقیمانده برای راه‌اندازی کامل این سامانه را اعلام کند.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *