پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | رودخانه «دز» کف کرد

وقوع پدیده‌ای عجیب با اولین بارش سال

رودخانه «دز» کف کرد





رودخانه «دز» کف کرد

۱۲ آبان ۱۴۰۱، ۰:۵۹

رودخانه دز در شهرستان دزفول در یک پدیده بسیار عجیب سفید پوش شد و کف سفیدی بستر این رودخانه را فرا گرفت. شدت این ماده کف‌مانند در محدوده رودخانه دز حوالی منطقه زیباشهر و بوستان ساحلی «علی‌کله» بیشتر بود. این اتفاق که عصر سه‌شنبه رخ داد و رفته‌رفته سفیدی کف برطرف شد، نگرانی و شگفتی شهروندان را به‌دنبال داشت. اگرچه اداره محیط زیست شهرستان دزفول دلیل کف‌آلود شدن دز را وقوع نخستین بارش سال دانسته اما اعلام کرده برای اطمینان، نمونه‌برداری کرده و نتیجه را به زودی اعلام خواهد کرد. رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول درباره این رخداد به مهر توضیح داد: اتفاقی که در رودخانه دز رخ داده علت شیمیایی ندارد با این وجود پارامترهای شیمیایی در حال بررسی است و نمونه‌گیری از آب رودخانه نیز به آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی شهرستان ارسال شده است. مسعود نوری‌پور با بیان اینکه این اتفاق به دلیل آب‌شویی و پرآبی حاصل از اولین بارندگی رخ داده است، افزود: کف ایجاد شده ناپایدار است و تا این لحظه بخش زیادی از میزان کفی که تا شب گذشته وجود داشت از بین رفته است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول همچنین عنوان کرد: این کف سفیدرنگ نیز حاصل از فشار آب خروجی از دریاچه سد تنظیمی به رودخانه دز است که به علت فشار زیاد موجب درآمیختگی شده است.
نوری‌پور گفت: به دلیل اینکه این کف به دلیل گل و لای و شویندگی گیاهان رخ داده و لایه‌های گرد و خاک را برداشته امکان تکرار این اتفاق کم است اما در صورت بروز مجدد نیز جای نگرانی نیست و یک پدیده طبیعی محسوب می‌شود.
رودخانه دز از کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرد و به رودخانه کارون می‌پیوندد و کارون بزرگ را تشکیل می‌دهد. تاکنون سه طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم و اراک اجرا شده است. همچنین افزایش برداشت آب کشت و صنعت‌های نیشکر شامل کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، میان‌آب، دهخدا و شعیبیه در فصل تابستان این رودخانه را با کم‌آبی روبه‌رو می‌کند.
در سال آبی گذشته آورد رودخانه دز حدود ۴۰ درصد نسبت به متوسط بلندمدت کاهش داشت و خرداد امسال اعلام شد که این رودخانه برای نخستین بار خشکیده است.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

، ،





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *