پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | هورنشینان در محاصره دود و آتش

حریق هورالعظیم ادامه دارد

هورنشینان در محاصره دود و آتش





هورنشینان در محاصره دود و آتش

۵ مرداد ۱۴۰۱، ۰:۰۰

تداوم دود و آلودگی ناشی از آتش‌سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم در یک ماه گذشته، نارضایتی اهالی شهرهای اطراف این تالاب را به دنبال داشته است.
به گزارش ایرنا هورالعظیم دوباره به خودسوزی افتاده است. این تالاب مرزی، دومین تابستان خشک را در حالی سپری می‌کند که نه از رودخانه کرخه سهمی گرفته است و نه از رودخانه دجله. حالا بیش از یک ماه است که آتش سوزی در نیزارهای بخش عراقی این تالاب شروع شده و روز بروز بر وسعت آن افزوده می‌شود. چند آتش سوزی نیز در بخش ایرانی آن در خوزستان به این فاجعه دامن زده است.
دود غلیظ و بوی نامطبوع ناشی از آتش سوزی نیزارهای این تالاب، از اواخر خرداد، نفس شهرها و روستاهای مرزی را تنگ کرده و با وزش باد، در برخی مواقع تا بیش از ۱۰۰ کیلومتر را در برمی‌گیرد. شدت و تداوم این دود غلیظ اما در روزهای اخیر صدای اعتراض اهالی شهر «رُفیِّع» در جوار هورالعظیم را بلند کرده است. شهر مرزی رفیع از توابع شهرستان هویزه، در کنار رودخانه نیسان (از انشعابات کرخه) و حاشیه هورالعظیم قرار دارد. اهالی رفیع ویدیوهایی از هوای دودآلود منتشر کرده و از تداوم این وضعیت گلایه کرده‌اند.
عضو شورای اسلامی شهر رفیع خواستار اقدام مسئولان برای حل مشکل آتش سوزی در هورالعظیم و دودگرفتگی شهرها و روستاهای حاشیه این تالاب شده است.
محمد سواری به ایرنا گفت: بیش از یک ماه است که هر روز عصر دود غلیظی شهر را فرا می‌گیرد و این وضعیت تا پیش از ظهر روز بعد ادامه دارد. شرایط شهرهای رفیع و بستان و روستاهای اطراف آنها بدتر است و دود و بوی نامطبوعی که ایجاد می‌شود نفس مردم را گرفته و امکان فعالیت را از آنها سلب کرده است. غلظت این دود به حدی است که حتی امکان دید در جاده و هنگام رانندگی را کم می‌کند.
معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان به خبرنگار ایرنا می‌گوید: تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد بیش از ۲۰ هزار هکتار در بخش عراقی هورالعظیم دچار آتش‌سوزی شده و در بخش ایرانی نیز حدود ۲۰۰ هکتار از قسمت‌های خشک تالاب دچار آتش‌سوزی شده است.
عادل مولا این آتش سوزی‌ها را ناشی از خشکسالی و خشک شدن تالاب در بخش عراقی می‌داند و می‌افزاید: آتش سوزی‌ها در صورتی خاموش می‌شود که آب از طریق بارندگی و یا رودخانه‌های منتهی به تالاب، به این تالاب برسد؛ البته با توجه به شرایط موجود امیدی به تامین حقابه تالاب از رودخانه‌های دجله و فرات در عراق نیست. او بیان می‌کند: ادامه این روند نگرانی‌ها را از تداوم آتش سوزی در بخش ایرانی هورالعظیم و حتی در سایر مناطق حفاظت شده نیز بیشتر می‌کند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *