سایت خبری پیام ما آنلاین | سرطان پستان، نشانه‌ها، ریسک فاکتورها و سلامت روان (2)

سرطان پستان، نشانه‌ها، ریسک فاکتورها و سلامت روان (2)





۱۳ شهریور ۱۴۰۰، ۲۱:۲۳

در بخش قبل از سرطان پستان به عنوان یکی از رایج ترین سرطان‌های زنان نام برده شد.
گفته شد که این سرطان در هر سنی بعد از بلوغ می‌تواند اتفاق بیفتد و اگر به موقع تشخیص داده شود بسیار قابل درمان است.
متاسفانه رشد اولیه توده‌های سرطانی در پستان‌ها اغلب بدون درد است بنابراین برای پیشگیری و تشخیص زود هنگام خانم‌ها باید خود‌آزمایی‌های ماهانه انجام دهند و در صورت یافتن هر نوع توده یا تغییر شکل در پستان‌های خود به سرعت به یک متخصص زنان، پزشک ، ماما و یا جراح پستان برای معاینه مراجعه کنند.
توجه داشته باشید با وجود اینکه 90 درصد توده‌های پستانی خوش‌خیم هستند اما شما باید به محض رویت و یا احساس هر نوع تغییر در پستان‌ها مورد معاینه توسط پزشک قرار بگیرید. در این قسمت به نشانه‌هایی که می‌تواند ما را مشکوک کند اشاره می‌کنیم.
نشانه های شایع
وجود توده یا سفتی در پستان‌ها: توده‌ای در پستان یا زیر بغل که از بین نمی‌رود، قوام آن سفت است و معمولا درد ندارد. اگر طبق نظر پزشک معاینات روتین ماموگرافی را انجام می‌دهید، پزشک شما معمولاً می‌تواند یک توده را در ماموگرافی مدت‌ها قبل از مشاهده یا احساس آن تشخیص دهد.
تورم در زیر بغل یا نزدیک استخوان ترقوه: این می‌تواند به این معنی باشد که سرطان پستان در غدد لنفاوی آن ناحیه گسترش یافته است. تورم ممکن است قبل از احساس توده شروع شود، بنابراین در صورت مشاهده هرگونه تورم بدون دلیل مشخصی به پزشک اطلاع دهید.
درد و حساسیت به لمس: اگرچه توده‌ها معمولاً درد نمی‌کنند. برخی ممکن است در لمس احساس ناخوشایندی ایجاد کنند و گاهی در هنگام حرکت دست احساس درد تجربه می‌شود. ناحیه‌ای مسطح یا تو رفته روی پستان شما: این می‌تواند به دلیل وجود توده‌ای باشد که شما نمی‌توانید آن را ببینید یا احساس کنید اما متوجه تغییر فرم یا شکل بخشی از سطح پستان خود می‌شوید.
تغییر در سایز یک پستان نسبت به پستان دیگر و نامتقارن شدن: توجه کنید که در زمان شیردهی ممکن است سایز یک پستان نسبت به دیگری کمی متفاوت باشد که معمولا طبیعی است.
تغییرات پوست پستان: ناحیه‌ای شبیه به سنگ مرمر در زیر پوست پستان که با سایر قسمت‌ها متفاوت است.
تغییر در بافت یا دمای یک بخشی از پستان، فرورفتگی، قرمزی، چروک شدن پستان
تغییرات در نوک پستان: نوک پستان به داخل کشیده شده، به یک سمت انحراف پیدا کرده و یا در نوک پستان گودی ایجاد شده است.
ایجاد زخم در نوک پستان که به درمان‌های معمول جواب نداده است. زخم‌هایی که در دوران شیردهی اتفاق می‌افتد توسط پزشک بررسی می‌شود.
ترشح غیر عادی از نوک پستان. این ترشحات می تواند شفاف ، خونین یا به رنگ دیگری باشد.
پیشگیری و تشخیص زود هنگام
بالا بردن آگاهی زنان و دختران و افزایش آگاهی و توانمندی کلیه کارکنان سلامت و درمان که به نوعی با دختران و زنان در تماس هستند از میزان خطر می‌کاهد. خودآزمایی ماهیانه توسط خانم‌ها سبب کشف زودهنگام توده‌های پستانی می‌شود.
معاینات دوره‌ای توسط پزشک
نمونه‌برداری از توده‌های پستانی در صورت صلاحدید پزشک. نکته مهم آن است که اگر این بیماری به موقع تشخیص داده نشود متاسفانه می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن مانند سلول‌های لنفاوی زیربغل و همچنین به سایر اندام‌ها از جمله ریه، کبد، و مغز استخوان سرایت کند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *