پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | «زاکانی» در جلسه غیررسمی شورای شهر شهردار تهران شد

«زاکانی» در جلسه غیررسمی شورای شهر شهردار تهران شد





«زاکانی» در جلسه غیررسمی شورای شهر شهردار تهران شد

۱۴ مرداد ۱۴۰۰، ۱:۴۳

با وجود این‌که اعضای شورای ششم اعلام کرده بودند تکلیف گزینه نهایی شهرداری تهران روز چهارشنبه 13 مرداد ماه مشخص می‌شود و ناصر امانی، نیز در گفت‌وگو با روزنامه پیام ما اعلام کرد که قرار نیست، سه گزینه انتخاب شوند و گزینه نهایی اعلام عمومی می‌شود، اما تا لحظه انتشار این گزارش هنوز خبری از کلیددار بلدیه نیست. اما بنابر اخبار بعضی رسانه‌های اصولگرا علیرضا زاکانی در جلسه غیررسمی شورای شهر تهران با 12 رای به عنوان شهردار پایتخت انتخاب شده است.
از میان تمام نامزدهای شهرداری تهران، تاکنون شش گزینه برنامه‌های خود را ارائه کردند. معصومه آباد، علیرضا زاکانی، محسن پیرهادی، هابیل درویشی، اسماعیل احمدی مقدم و مازیار حسینی. دیروز هابیل درویشی استعفا داد.
به این ترتیب گمانه‌زنی‌ها خبر از جدی‌شدن سه گزینه برای شهرداری تهران می‌دهد. علیرضا زاکانی، کاندیدای سابق ریاست جمهوری که دقیقه نود به نفع ابراهیم رئیسی کناره‌گیری کرد و اکنون نماینده مردم قم و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس است، مازیار حسینی که سابق بر این معاون قالیباف بود و طراح بزرگراه امام علی(ع) و پل طبقاتی صدر و محسن پیرهادی، عضو سابق شورای شهر تهران که اکنون نماینده مجلس است.
شهردار متخصص و شهردار سیاسی دو کلیدواژه‌ای بود که طرفداران مازیار حسینی و علیرضا زاکانی در فضای مجازی برای حمایت از این دو گزینه و رسیدنشان به خیابان بهشت استفاده می‌کردند.
طرفداران حسینی می‌گویند او به واسطه سال‌ها فعالیتش در حوزه شهری به چم و خم شهرداری آشناست و کار جهادی می‌داند و در آن سو هم طرفداران زاکانی می‌گویند چون شهردار کسی است که در هیات وزیران حشر و نشر می‌کند باید در قواره ملی باشد. دیروز اما خبرهایی درباره انصراف زاکانی در فضای مجازی منتشر شد، خبری که البته به سرعت تکذیب شد.
پس از آن سایت خبری دیده‌بان ایران، با استناد به مصوبه هیات وزیران در سال 97 اعلام کرد که به واسطه بی‌ارتباط بودن رشته تحصیلی و نداشتن سابقه مدیریتی زاکانی و پیرهادی در حوزه شهری، آن‌ دو شهردار نمی‌شوند و اگر هم از سوی شورای ششم انتخاب شوند، به سرنوشت شورای پنجمی‌ها دچار می‌شوند و به‌دلیل تایید نشدن در وزارت کشور مجبور به انتخاب شهردار دیگری می‌شوند.
سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور سال 97 در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرده بود، تمام افرادی که قرار است به عنوان شهردار انتخاب شوند، باید از رشته‌های مشخصی مانند: عمران، سازه، راه و ترابری، حمل و نقل، مدیریت ساخت، محیط زیست، ساختمان‌های هوشمند، شهرسازی، ساخت و تولید، نقشه‌برداری، طراحی محیط زیست از گروه فنی و مهندسی و رشته‌های فضای سبز، بهداشت محیط، علوم و مهندسی، محیط زیست، ارزیابی و آمایش سرزمین و آلودگی‌های محیط زیست از گروه علوم تجربی و رشته‌های مدیریت در گروه علوم انسانی و معماری در گروه هنر باشند.
همچنین در این مصوبه گفته شده که شهرداران باید 9 سال سابقه مدیریت ارشد داشته باشند. علی دشتی حقوق‌دان عمومی در همین رابطه به روزنامه پیام ما می‌گوید: این آیین‌نامه که مصوب سال 97 است شرایط و مدارکی را برای هر کسی که بخواهد کاندیدای شهرداری شود لحاظ کرده است.
او در پاسخ به این پرسش که آیا با روی کارآمدن وزیر کشور جدید، این قاعده تغییر خواهد کرد، نیز می‌گوید: این آیین نامه مصوب هیات وزیران است و یک دستورالعمل دارد که آن هم مصوب وزارت کشور است و به راحتی تغییر مدیران، تغییر نمی‌کند.
یعنی این دستور وزیر نیست، مقررات است، به عبارتی آیین نامه شرایط احراز سمت شهردار است که توسط وزارت کشور پیشنهاد شده و به تصویب هیات وزیران رسیده است.
دشتی معتقد است باید شورای شهر وظیفه دارد فردی ذی‌صلاح مطابق با آیین‌نامه به وزارت کشور معرفی کند و وزیر کشور نیز باید شرایط گزینه معرفی شده را با آیین‌نامه تطبیق دهد او اما می‌گوید شرایط باید دقیق و با جزییات بررسی شود: «حتی گاهی سابقه کار مدیریت در بخش خصوصی هم می‌تواند مشمول سوابق کار باشد و قابلیت تطبیق و معادل‌سازی دارد و اینطور نیست که ماجرا خیلی سهل و آسان باشد، نیاز به کارشناسی و ارائه شاهد و مدرک دارد.» دشتی همچنین تاکید می‌کند گاهی این آیین‌نامه استثناهایی هم دارد و همچنین نیز طبق آیین‌نامه اختیاراتی دارد.
از سوی دیگر مخالفان مازیار حسینی نیز اخباری درباره قرارداشتن نام او در لیست املاک نجومی منتشر کردند، اینکه او مجری طرح بزرگراه صدر از جمله پروژه‌های پرهزینه در دوران مدیریت قبلی شهرداری تهران بوده نیز بازار رقابت و تصاحب خیابان بهشت را داغ‌تر کرده است.
اکنون باید دید شورای ششم سرنوشتی مانند شورای پنجم پیدا می‌کند و در بازی انتخاب شهردار چندباره گرفتار می‌شود یا نه.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *