پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | عقب افتادگی 15 ساله فاضلاب اهواز

عقب افتادگی 15 ساله فاضلاب اهواز





۲۷ آذر ۱۳۹۹، ۹:۱۵

عضو شورای شهر اهواز دلایل آبگرفتگی های اخیر این شهر را تشریح کرد

عقب افتادگی ۱۵ ساله فاضلاب اهواز 

محمد جعفر فلسفی: سال‌های ۹۷ و ۹۸ آبگرفتگی‌های شدیدی داشتیم که باید برای آن چاره‌ای می‌اندیشیدیم اما نهادها مسئولیت را بر دوش یکدیگر انداختند.

|پیام‌ما| باران هربار که می‌بارد امان از شهر اهواز می‌برد. شهر خسته و رنجور بی‌آن‌که بتواند از آمدن باران شادی کند، در آب گل آلودی غرق می‌شود. آب در شهری که سال‌ها درگیر خشکسالی بوده، راهش را به خانه‌ها باز می‌کند، از پستوها داخل می‌آید می‌نشیند در اتاقک‌ها و به قدری می‌ماند تا با همراهی از خانه خارج شود. همراه آب‌های سطحی شهر، فاضلاب است. فاضلاب همیشه خودش را با آب‌های سطحی اهواز ممزوج می‌کند و آلودگی فاضلاب به آب‌های سطحی هم نفوذ پیدا می‌کند. مدیرعامل شبکه آبفای خوزستان اما می‌گوید سیل و آب‌گرفتگی به فاضلاب مربوط نیست و دریچه‌های فاضلاب شهر از این رو باز می‌شوند که بتواند آب سطحی را جمع کنند.  مشکل فاضلاب اهواز اما مشکل امروز و دیروز نیست، مردم خوزستان سال‌هاست که حتی بدون باران هم آب و فاضلابشان در سطح شهر جاری می‌شود و از شنیدن بوی نامطبوع عاصی‌هستند، محمد جعفر فلسفی، یکی از اعضای شورای شهر اهواز اما در یک برنامه آنلاین در اینستاگرام به ابعاد این موضوع پرداخته است. 

محمد‌جعفر فلسفی، رییس کمیسیون عمران شورای شهر اهواز معتقد است که مسئله دفع فاضلاب ۲۰ سال است که در اهواز جدی است و همواره موضوع بحث اهالی رسانه بوده است. او می‌گوید: عوامل زیادی دست به دست هم داد که اکنون شاهد بروز چنین مشکلاتی باشیم، در دوره قبلی ریاست جمهوری قرار بود برای شبکه دفع فاضلاب بودجه‌ای داده شود اما اهواز به صورت جدی دیده نشد. در گذشته تمرکز مسئولان روی تامین آب اهواز بود و دولت‌ها سعی داشتند تنها به مسئله آب نگاه کنند، باید در گذشته برنامه‌ریزی دقیقی می‌شد تا اکنون شاهد بروز چنین مشکلاتی نباشیم.

او در ادامه با اشاره به وضعیت مناطق مختلف اهواز و مثلا منطقه کیان‌شهر گفت: اوضاع کیان‌شهر خوب نیست و بازسازی این منطقه نیز سخت است و از نظر زیرساخت دچار مشکل است باید با برنامه‌ریزی پیش برویم تا این کار در یک مدت طولانی و یا کوتاه به ثمر بنشیند. 

برنامه و اراده‌ای وجود نداشته است که این مشکل حل شود.

شبکه دفع فاضلاب در شهر اما باعث بروز مشکلاتی نظیر مهاجرت مردم شده است، فلسفی می‌گوید: نقصان در شبکه دفع فاضلاب باعث مشکل در ساخت‌و‌ساز می‌شود و مردم را مجبور به مهاجرت می‌کند. دفع آب‌های سطحی نیازمند اقداماتی است که در گذشته باید برنامه‌ریزی می‌شد اما این موضوع به حال خود رها شد. طرحی را برای بهبود وضعیت فعلی داریم که باید به‌روزرسانی کنیم و در دستور کارمان قرار دهیم.

 استراتژی بلند مدت، مشکلات را در آینده حل می‌کند 

استراتژی بلند مدت اما هنوز مشخص نشده است، عضو شورای شهر اهواز معتقد است که مشکلات شهر نشان دهنده یک ضعف است که ضعف اصلی آن مدیریتی است که تنها یک شخص در این موضوع دخیل نبوده است و به صورت کلی کسی بر روی این بخش نظارت نداشته است.  فلسفی می‌گوید: همزمان نمی‌توانیم تمامی مشکلات را حل کنیم بلکه باید با یک استراتژی بلند مدت مشکلات را برطرف کنیم: باید روی هر مسئله تمرکز ویژه‌ای داشته باشیم، برنامه‌ای را طرح کنیم و به دستگاه‌های موجود ارائه دهیم تا این مشکل هرچه زودتر حل شود، اگر استراتژی نداشته باشیم این مشکلات در آینده دور هم حل نمی‌شود. همه مسئولان باید دست در دست هم برای ساماندهی این موضوع تلاش کنند تا شرایط اهواز بهتر شود.

 تا زمان خشکسالی مشکلی وجود نداشت اما با بارش‌های کنونی باعث شده مشکلات در زمینه آب‌های سطحی جدی شود. 

چرا اهواز را آب برداشت؟ 

اهواز اما شبکه آب‌های سطحی ندارد، یکی از دلایلی که هم که شهر همواره درگیر سیل و آب‌گرفتگی می‌شود همین است، اعضای شورای شهر و مدیر عامل شرکت آبفا پیشتر به «پیام‌ما» دلیل آب‌گرفتگی را نبود شبکه آب‌های سطحی می‌دانستند، فلسفی هم معتقد است که شبکه آب‌های سطحی باید از فاضلاب مجزا باشد: شهردارهای قبلی به این موضوع بی توجه نبوده‌اند و برای این موضوع اقداماتی انجام داده‌اند. 

در گذشته جمعیت شهر اهواز کم بوده است که به همین دلیل شبکه‌های ضعیفی ساخته شده است اما اکنون با بالا رفتن جمعیت شاهد این هستیم که شبکه کشش دفع این حجم از فاضلاب را ندارد. اگر از نظرات و توان کسانی که دلسوز هستند در این بخش استفاده شود قطعاً شاهد اتفاقات خوبی برای شهر خواهیم بود.

کیفیت پایین لایروبی‌ها در بعضی مناطق شهر همچنین باعث شده که شبکه‌های موجود کشش لازم برای دفع فاضلاب را نداشته باشند. فلسفی ادامه می‌دهد:  از ابتدا نگران نحوه دفع آب‌های سطحی بودیم و برای بهبود این وضعیت تلاش زیادی انجام دادیم، شبکه‌های موجود کشش لازم را برای دفع فاضلاب ندارد و اگر آب‌های سطحی نیز اضافه شود اتفاقات بدی برای شهر رخ می‌دهد. لایروبی‌ها شده اما کیفیت آن پایین بود و در همه مناطق شهر دنبال نشد.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر اعتقاد دیگری هم دارد، فلسفی معتقد است: خروجی‌های فاضلاب به سمت رودخانه کارون می‌رود که این اتفاق اصلاً خوب نیست، در اجرا نیز مشکلاتی وجود دارد و در بخش‌های زیست‌محیطی و میراث‌فرهنگی ما دچار مشکل هستیم و نمی‌توانیم فاضلاب شهر را به بهترین شکل به سمت تصفیه خانه‌ها ببریم.

جملات بعدی محکم‌تر ادا می‌شود: کم‌کاری برخی از مدیران باعث شده که در ۱۵ سال اخیر در این زمینه پیشرفتی نداشته باشیم، باید این کار بر عهده افراد متخصص و دلسوز قرار بگیرد تا با یک برنامه‌ریزی خوب به نتیجه مطلوب برسیم.

اهواز نیازمند طرح‌های ضربتی است 

طرح‌های ضربتی اما می‌تواند مشکل آب‌گرفتگی را حل کند، بسیاری از مسئولان اهوازی این‌طور می‌اندیشند و معتقدند که باید مشکل آب‌گرفتگی را سریع و سیر حل کرد: در سال ۹۷ و ۹۸ آبگرفتگی‌های شدیدی داشتیم که ما باید در سال ۹۷ برای رفع آن چاره می‌اندیشیدیم اما این اتفاق توسط شهرداری انجام نشد و نهادها این مسئولیت را بر دوش یکدیگر قرار دادند و همین موضوعات باعث شد تاکنون دلایل بروز این وضعیت رفع نشود.

 با کمک شهرداری و آبفا مشکلات را جمع‌آوری کردیم و طرحی را با نام طرح ضربتی ارائه دادیم، باید خطی را از محل آبگرفتگی اجرا کنیم تا آب از نقطه‌ای به نقطه دیگر برود اما اگر ایستگاه‌ها با ظرفیت کامل خدمات خود را ارائه نکنند طرح ما دچار مشکل می‌شود.

او این نشست آنلاین به کارایی نداشتن بسیاری از ایستگاه‌ها اشاره کرد: طرح ضربتی قرار بود در ۵۶ نقطه اجرا شود اما در برخی ایستگاه‌ها شاهد کارایی لازم نبودیم و پمپ‌ها دچار مشکل بود و قدرت لازم را برای انتقال آب نداشت که همین موضوعات طرح ما را بی‌ثمر می‌کرد.

پایان این طرح جواب می‌دهد اما در ایستگاه‌ها دچار مشکل هستیم و باید این مسئله را حل کنیم تا مشکل آب گرفتگی به صورت کامل حل شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *