بایگانی مطالب برچسب: جهانگردی

ایران؛ دروازه جهان

۶۰ سال پس از «سازمان جلب سیّاحان» و تحولی که در گردشگری ایجاد کرد
یادداشت محمدی (1)

وداع با قصه‌گوی مرزهای ناشناخته

| پیام ما | در روزهایی که نقشه‌های جغرافیایی برای بسیاری از مردم مرزهایی صلب و دست‌نیافتنی بودند، دو برادر از تهران راهی جاده‌هایی شدند که پایانشان معلوم نبود. امروز، با گذشت بیش از هفت دهه از آن آغاز جسورانه، خبر درگذشت «عیسی امیدوار» در ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۵، نقطه پایانی بر یک‌عمر زندگی سرشار از ماجراجویی او گذاشت.
وداع با قصه_گوی مرزهای ناشناخته گردشگری

همه متفاوت؛ همه خویشاونـــد

|پیام ما| در یکی از روزهای «مطبوع و آفتابی» سال ۱۳۳۳ دو برادر پا در راهی گذاشتند که چشم‌انداز روشنی برایش نداشتند. «برادران امیدوار» می‌دانستند که در این مسیر «خطر برادر سوم» آنهاست، اما باز هم موتورسیکلت‌هایشان را راهی مسیری منتهی به مرزهای شرقی ایران کردند و سفری را آغاز کردند که ده سال طول کشید. راهی که از بکرترین مناطق جهان آن سال‌ها عبور کرد. راهی که آنها را تبدیل به نخستین جهانگردان معاصر ایرانی کرد. جهانگردانی که دستاورد سفرشان پژوهشی دقیق و پرخطر از زندگی، آیین‌ها و باورهای مردمان سرزمین‌هایی بود که کمتر اطلاعاتی درباره جزئیات زندگی آنها در سال‌های دهه ۳۰ و ۴۰ شمسی در ایران و جهان وجود داشت. این دو برادر را شاید بتوان جزو آخرین نسل از جهانگردانی دانست که پا در راهی پرخطر گذاشتند، چرا که پس از آنها دنیا به سفرهای آرام و کم‌خطر و امن روآورد و تعریف «جهانگردی» جای خود را به «گردشگری» داد. یکی از آن دو برادر ماجراجو (عبدالله امیدوار) در تیرماه ۱۴۰۱ در شیلی درگذشت و حالا خبر رسیده که برادر دیگر (عیسی امیدوار) در بستر بیماری است.