بایگانی مطالب برچسب: آلودگی هوا
از طرح حملونقل رایگان در تهران تا دغدغههای میراث،
شماره ۳۴۱۵ روزنامه «پیام ما» (یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۵) با تیتر یک «رایگانسازی روی ریل تردید» به سراغ طرح رایگانسازی حملونقل عمومی در تهران رفته؛ طرحی که شورای شهر آن را راهی برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا میداند، اما منتقدان درباره اثرگذاری واقعی و تبعات مالی آن هشدار میدهند. در کنار این گزارش، «پیام ما» از صدور سند بناهای تاریخی، وضعیت سلامت دهان و دندان، چالشهای نساجی در عصر کمآبی و نگرانیها درباره میراث فرهنگی و حیاتوحش نیز نوشته است.
معاون رئیسجمهور: ارتقای کیفیت سوخت اولویت اصلی سازمان محیطزیست است
معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان حفاظت محیطزیست کشور گفت: ایستگاههای پایش کیفی هوا ابزاری برای مدیریت بههنگام آلودگی هستند و صنایع بزرگ باید در اجرای برنامههای کاهش انتشار آلایندهها و ارتقای کیفیت سوخت پیشقدم باشند.
نخستین مطالعه ملی اثر گردوغبار بر تنوع زیستی در توران آغاز شد
معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیطزیست سمنان گفت: مطالعات علمی در زمینه کاهش آثار گردوغبار بر تنوع زیستی، برای نخستینبار در کشور، در ۲ منطقه حفاظتشده شاهرود در استان سمنان و مهریز یزد در قالب همکاری برنامه پیشرفت و توسعه ملل متحد یا برنامه عمران ملل متحد (UNDP) کلید خورد.
تسهیل در فرآیند ترخیص و شمارهگذاری خودروهای وارداتی و داخلی
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست از تسهیل در فرآیند ترخیص و شمارهگذاری خودروهای وارداتی و داخلی خبر داد و گفت در شرایط ویژه کشور تلاش شده است ارائه خدمات به مردم بدون وقفه ادامه یابد.
پایش مداوم آلودگی هوا در روزهای جنگ تحمیلی سوم
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست گفت: در فرایند جنگ تحمیلی سوم به علت انفجارهای پیاپی گازهای آلاینده زیادی وارد جو شد که سازمان محیطزیست بر اساس وظیفه خود، در این مدت به طور مداوم وضعیت هوا را رصد میکرد تا آلایندگی از حد معمول بالاتر نرود و در صورت افزایش آلودگی اطلاعیههای هشداری به موقع صادر شود.
این «اکوسایـــــــد» است
هفتمین روز جنگ انبارهای نفت تهران مورد حمله قرار گرفت، انبارهایی که هرکدام هزاران لیتر سوخت در خود داشتند. حالا پس از گذشت دو ماه رئیس سازمان حفاظت محیطزیست این حمله را مصداق «اکوساید» یا «بومکشی» خوانده است؛ مفهومی که به اقدامات غیرقانونی یا بیپروایانه با آگاهی از احتمال وقوع خسارت شدید، گسترده یا درازمدت به محیطزیست اشاره دارد. به گفته «شینا انصاری» در طول جنگ اخیر که اکنون به آتشبسی شکننده گره خورده، ۳۶۸ هزار مترمکعب سوخت مایع و نزدیک به ۱۹۹ میلیون مترمکعب گاز طبیعی از بین رفته و آلودگی ناشی از آن وارد آسمان کشور شده است. همچنین گزارش رئیس سازمان محیطزیست نشان میدهد که آلودگی نفتی فعلی در خلیجفارس ناشی از رهاسازی آب توازن کشتی اروپایی بوده است. این موارد همراه با آسیبهای دیگر به طور مستند برای سازمانهای جهانی فرستاده شده؛ اما هنوز پاسخی درخور به این گزارش و گزارش پیشین (جنگ ۱۲روزه) داده نشده است.
آلودگی نفتی خلیج فارس همچنان در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست است
معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ادامه بررسیهای تخصصی درباره آلودگی نفتی خلیج فارس گفت: نتایج پایشها نشان میدهد منشأ آلودگی، تخلیه آب توازن آلوده از یک نفتکش غیرایرانی بوده و تاکنون هیچ نشت نفتی از خطوط لوله، پایانهها یا سکوهای نفتی کشور گزارش نشده است.
روایت زندگی در جوار دود مشعلها
وقتی از مناطق نفتخیز جنوب کشور گذر میکنی، حضور مشعلهای متعدد فلرسوزی، یک امر کاملاً متداول و طبیعی است که جزء جدانشدنی زندگی مردمان بومی محسوب میشود. این در حالی است که برای کسانی که زیر سایه این شعلهها زندگی میکنند، این آتش دائمی نه فقط یک چشمانداز جالب، بلکه یک چالش عمیق در زیست روزمره محسوب میشود. این مشعلهای همیشه روشن که برای سوزاندن گازهای اضافی استخراج شده همراه نفت تعبیه شدهاند با نفوذ در لایههای زندگی مردم بومی، بهمثابه نشانگان نابرابری عمل میکنند که نباید آنها را صرفاً یک چالش صنعتی یا معضل محیطزیستی تقلیل داد؛ بلکه باید آن را به منزله شکلی از خشونت فضایی و تغییر اجباری زیستبوم به بهانه توسعه خوانش کرد.
