بایگانی مطالب برچسب: سازمان حفاظت محیط زیست
تالابهای مرزی در محاصره قاچاقچیان
مدیرکل حفاظت محیطزیست هرمزگان با تشریح بحرانهای زیستمحیطی این استان، قاچاق سوخت را تهدیدی جدی برای تالابها و اکوسیستمهای ساحلی دانست. وی همچنین از پیشرفت ۸۰ درصدی طرح بازچرخانی پساب بندرعباس و تلاش برای مهار آلودگی هوای ناشی از صنایع و نیروگاهها خبر داد.
محیطزیست در آتش جنگ، صنایعدستی در بحران؛ مروری بر تیترهای پیام ما در ۲۰ خرداد ۱۴۰۵
شماره ۳۴۲۳ روزنامه «پیام ما» امروز چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۵ با مجموعهای از گزارشها و یادداشتها درباره پیامدهای جنگ بر محیطزیست، بحران صنایعدستی و فرش ایران، چالشهای سیاستگذاری فرهنگی و موضوعات اجتماعی و زیستمحیطی منتشر شد. مهمترین تیتر این شماره «جنگ تمام میشود، زخم طبیعت نه» است که به خسارتهای ماندگار جنگ بر زیستبومها میپردازد.
پایش هوشمند خسارات جنگی در مناطق دریایی با استفاده از هوش مصنوعی و تصاویر ماهوارهای
معاونت محیطزیست دریایی و تالابهای سازمان حفاظت محیطزیست، دوره تخصصی آموزش کاربرد سنجش از دور و هوش مصنوعی را با هدف ارتقای دانش فنی کارشناسان در شناسایی و پایش خسارات محیطزیستی ناشی از جنگ در مناطق ساحلی برگزار کرد. در این دوره بر نقش حیاتی ابزارهای نوین در ارزیابی دقیق آلودگیهای نفتی و تخریب زیستگاههای حساس تأکید شد.
خاموشـــــــی سبز در «جاجرود»
خشکیدگی گسترده جنگلهای بید تنها یک بحران محلی نیست؛ هشداری درباره فرسایش اکوسیستمهایی است که در سکوت از دست میروند بیدستانهای انبوه «جاجرود» همچون نواری سبز در امتداد رودخانه از پل تاریخی شاهعباسی تا سد «ماملو» امتداد داشتند. آنها زیستگاهی ارزشمند برای پرندگان، آبزیان و گونههای جانوری بودند که حیاتشان به این اکوسیستم وابسته بود.
کیادلیری: دولتها مسائل محیطزیستی را ایجاد میکنند اما راهحلها در دست مردم است
معاون آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیطزیست با تأکید بر نقش مردم در حل چالشهای زیستمحیطی گفت: در همه جای دنیا دولتها مسائل محیطزیستی را ایجاد میکنند، اما راهحلها پیش مردم است و برای بهرهگیری از این ظرفیت باید جامعه را توانمند کرد.
تالابها آبگیری شدند، اما احیا نه!
رئیس ســـــازمان حفاظت محیطزیست در پاسخ به «پیام ما»: اقداماتی برای احیــــــــای برخی تالابها و مدیریت زیستبومی آنها انجام شده است. درباره دریـاچه ارومیه نیز اقداماتی صورتگرفته، امــا باید تأکید کنم که از منظر اکولوژیک هنوز نمیتوان گفت احیا اتفاق افتاده است. بخشی از وضعیت فعلی حاصل اقدامات اجرایی و بخشی دیگر ناشی از بارشهای مناسب بوده است
معدن در زیستگـــــــاه گورخرها
«شورایعالی محیطزیست در تاریخ ۶ خرداد بخشی از محدوده جنوبی و شرقی منطقه حفاظت شده بهرام گور را با هدف رفع مشکل عملیات شرکت گهر زمین برای فعالیت معدنی واگذار کرد.» این خبر را چند روز قبل سایت «فولادبان» منتشر کرد؛ اما ماجرا آنطور که یکی از اعضای شورایعالی محیطزیست به «پیام ما» میگوید به جلسه دیماه گذشته این شورا بازمیگردد. جلسهای که در آن قرار شد بخشی از این منطقه حفاظت شده با بهانه نابودشدنش توسط فعالیتهای معدنی از فهرست مناطق حفاظت شده خارج شود. «نغمه مبرقعی» هرچند میگوید این شورا اجازه نمیدهد از میزان مناطق حفاظت شده کم شود و منطقهای دیگر جایگزین این کمکردن میشود، اما پاسخی برای چرایی این کار در زیستگاه گورخر ایرانی ندارد و نمیگوید چطور سازمان حفاظت محیطزیست، دفتر زیستگاهها و درنهایت شورایعالی محیطزیست راضی به دادن بخشی از منطقه حفاظت شده برای معدنکاوی شدهاند.
تحقق کامل سهم سالانه حقابه دریاچه ارومیه
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی از تحقق صددرصدی سهم سالانه حقابه دریاچه ارومیه به میزان ۳.۱ میلیارد مترمکعب خبر داد و همزمان بر ضرورت توسعه زیرساختهای پایش آلودگی هوا از طریق راهاندازی پنج ایستگاه سنجش جدید در استان تأکید کرد.
