بایگانی مطالب : فرهنگ
اکران «تدفین» در گروه هنر و تجربه
فیلم سینمایی «تدفین» به کارگردانی «محمد تنابنده» و تهیهکنندگی «امیر سیدزاده»، از چهارشنبه ۱۰ مردادماه در سینماهای گروه هنر و تجربه میزبان تماشاگران است.
«شکستن خط فرضی» در تماشاخانۀ ملک
نمایش «شکستن خط فرضی» به تهیهکنندگی« سیدعماد عامری» و نویسندگی و کارگردانی «رسول کاهانی» در تماشاخانۀ «ملک» روی صحنه رفت.
مترجم آثار نویسندگان صاحبسبک
|پیام ما| شامگاه یکشنبه هفتم مردادماه، نشر «نو» از درگذشت یکی دیگر از مترجمان و منتقدان ادبی ایرانی خبر داد و نوشت: «محمدتقی غیاثی» در ۹۲ سالگی در فرانسه از دنیا رفته است. او مترجمی بود که سراغ نویسندههای صاحبسبک و متفاوت میرفت و کار خود را با ترجمۀ نقد ادبی آغاز کرده بود.
۳۵ سال خاطرات گالری «گلستان» در یک کتاب
کتاب «گالری گلستان» از نشر «گهگاه»، همزمان با آیین گشایش نمایشگاه «دروس، شماره۳۴» که نگاهی به ۳۵ سال فعالیت گالری گلستان است، در گالری «آرتیبیشن» رونمایی میشود.
«ادنا اوبراین»، نویسندۀ ایرلندی درگذشت
«ادنا اوبراین» نویسندۀ ایرلندی که در طول بیش از نیم قرن فعالیت ادبی خود، به پیچیدگیها و تناقضهای زندگی زنان پرداخته بود، پس از تحمل یک دورۀ طولانی بیماری در ۹۳ سالگی درگذشت.
نمایش «طلبکارها» در خانۀ هنرمندان ایران
بیستمین برنامه از سلسله جلسات نمایش فیلم تئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش فیلم تئاتر «طلبکارها» اختصاص دارد.
چگونه میتوان بهرهوری انرژی در ساختمانهای مدرن را بهبود بخشید؟
|پیام ما| در طول تاریخ معماری، بهرهوری انرژی و توجه به میزان انتشار دیاکسید کربن، بهعنوان موضوعی حاشیهای تلقی میشد. اما حالا در عصر تغییر اقلیم و کاهش منابع طبیعی، پایدارکردن ساختمانهای موجود و صرفهجویی در مصرف انرژی ضروری است؛ خواه ساختمانها مدرن باشند یا سنتی و بومی. اصطلاح «بهسازی» بهطور گسترده برای توصیف مجموعهای از پیشرفتها در یک ساختمان استفاده میشود تا نشاندهندۀ این باشد که ساختمان در برابر تغییر اقلیم انعطافپذیر و سازگار است.
نمایش یک مستند دربارۀ احیاء هنر خیمهشببازی
مستند «لعبتباز» به کارگردانی «پوریا نوری»، روز سهشنبه ۹ مرداد از ساعت ۱۵ در سالن «فردوس» موزۀ سینما نمایش داده میشود.
«الهام کردا» یک نمایش جدید را به صحنه میبرد
«الهام کردا» نویسنده و کارگردان، نمایش «خاطرۀ تحملناپذیر یک همهمۀ نامفهوم» را که محصول پایان دورۀ آموزشی مدرسۀ «این/جا میان شهر» است، روی صحنه میبرد.
رژهٔ بیسلیقگی روی لباس المپیکیها
مانتوی سفید، شلوار و مقنعۀ مشکی، کت سفید، شلوار و تیشرت مشکی؛ این لباس ورزشکاران ایرانی در رژۀ رسمی المپیک ۲۰۲۴ پاریس بود. نقش دوختهشدۀ پرچم ایران در کنار ۵ حلقۀ المپیک روی لباس، تنها نمادی است که خاستگاه لباسها را نشان میدهد. اما حاشیهسازشدن پوشش ورزشکاران در المپیک، برای اولینبار نبود که اتفاق افتاد. لباس کاروان ایرانی برای المپیک ریو ۲۰۱۶ و لباسهای بازیهای المپیک توکیو ۲۰۲۰ هم چنین سرنوشتی داشت؛ با این تفاوت که امسال حتی قبل از اعزام ورزشکاران، هیچ رونمایی رسمیای انجام نشد تا احتمالاً کمیتۀ ملی المپیک خود را از موج تکرار انتقادها در امان نگه دارد و اعزام آنان با این لباسها بدون رونمایی قبلی تبدیل به تیری شد که از کمان در رفته است.