بایگانی مطالب : میراث
روزگار سپری شدۀ کیسهبافی
صنایعدستی در روزگار گذشته مانند عصر حاضر، یک کالای لوکس یا گرانقیمت که بیشتر کاربری تزئینی داشته باشد، به حساب نمیآمد. هنرهای دستی چنان با زندگی بشر درآمیخته بود که وقتی در آستانۀ فراموشی قرار گرفت، یادمان آمد باید برای حفظ و احیاء آن دستبهکار شویم. هنر «کیسهبافی» هم از گزند فراموشی در امان نمانده و حالا باید راهورسم آن را از زبان برخی اهالی روستا بشنویم.
![روزگار سپری شدۀ کیسهبافی](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/میراث-آریا-copy.jpg)
پایههای «مسجد جامع عباسی» در حال نشست است
سخنگوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان از نشست پایههای مسجد جامع عباسی به سبب فرسودگی سامانه فاضلاب خبر داد.
![پایههای «مسجد جامع عباسی» در حال نشست است](https://payamema.ir/pubfiles/2024/08/مسجد-جامع-عباسی.jpg)
نشانههایی از عصر آهن در تپه تاریخی علیشار
معاون ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان مرکزی، از یافتههای سفالی در عملیات کاوش در تپه تاریخی علیشار که نشان از زندگی در عصر آهن دارد، خبر داد.
![نشانههایی از عصر آهن در تپه تاریخی علیشار](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/تپه-تاریخی-علیشار.jpg)
ورود شهرداری به حریم «آزادی»
«آزادی» را نمیتوان از راه دور دید. سازههای شهرداری حریم بصری این برج را مخدوش کرده و تصاویر منتشرشده نشان میدهند که سنگفرشهای حریم اطراف آن بهدلیل نصب این سازهها کنده شده است. نامۀ سرپرست برج آزادی خطاب به شهردار منطقۀ ۹ نیز نشان میدهد، سوراخکردن و جایگذاری پیچ (رولبولتکردن) در سنگ سطح کف عرصۀ میدان آزادی، باعث تخریب سنگها شده. اما سرپرست برج آزادی در گفتوگو با «پیام ما» مدعی است که آسیبی به خود بنا وارد نشده و شهرداری برای رفع این آسیب اقدام کرده است. این اتفاق درحالیاست که برج آزادی، بهعنوان نماد پایتخت و حتی بهعنوان یک نماد ملی، در سال ۱۳۵۳ به ثبت ملی رسیده و چنین اقدامی خلاف قانون است.
![ورود شهرداری به حریم «آزادی»](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/photo_5855231664148562422_y.jpg)
رد پای یک نهاد در تخریب غسالخانۀ «عمو زینالدین»
|پیام ما| سال ۱۳۹۹ که ماجرای تغییر کاربری غسالخانۀ «عموزینالدین» مطرح شد، «محمد فروغی» یکی از معتمدان محله و عضو هیئت امنای مسجد «حاج آخوند»، به «ایسنا» گفته بود که اهالی محل بخشی از قبرستان را حصارکشی کردهاند و انتظار داریم بنای غسالخانه که به ثبت ملی هم رسیده است و مزار تعدادی از شخصیتها در این محل وجود دارد، حفظ شود. محلیها میگفتند کتیبهای در غسالخانه بوده که بهیکباره ناپدید شده است. «مجید رضازاد عموزینالدینی» مورخ تبریزی که اصالتً اهل محلۀ «عموزینالدین» هم هست نیز، همان موقع گفته بود ساماندهی قبرها بهعلت تاریخینبودن این قسمت، شاید عیبی نداشته باشد، اما حفظ و مرمت غسالخانه مهم است؛ انتظاری که برآورده نشد و حالا مسئولان تبریز پیگیر عاملان تخریب غسالخانهای هستند که ثبت ملی شده بود.
![رد پای یک نهاد در تخریب غسالخانۀ «عمو زینالدین»](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/فارس.jpg)
میراث ایرانی در راه المپیک
|پیام ما| چند روزی از آغاز رسمی المپیک ۲۰۲۴ در فرانسه میگذرد. در کنار انتقادها به طراحی لباس کاروان ایران در این رویداد که میتوانست نمایشی از میراث فرهنگی ایران برای جهانیان باشد، اتفاقات خوبی هم رقم خورده؛ از جمله نمایش نقاشی عصر صفوی ایران در افتتاحیه و همچنین راهیشدن فرش تبریز به این رویداد ورزشی.
![میراث ایرانی در راه المپیک](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/دیجیتال-15.jpg)
شانس الحاق مرکز تاریخی همدان به «هگمتانه»
|پیام ما| شهر تاریخی «هگمتانه» در میان تپهای وسیع قرار گرفته که به آن «تپۀ هگمتانه» هم میگویند. باتوجهبه وسعت ۳۰ هکتاری، این تپه بهعنوان پهناورترین تپۀ باستانی در تمام ایران شناخته میشود؛ البته وسعت این منطقه با محاسبۀ بخشهای قدیمی، به بیشتر از ۳۵ هکتار هم میرسد. حدود ۱۰ هکتار از این شهر مالک شخصی داشت، اما در سالهای ۱۳۴۷ و ۱۳۴۸ خریدند و به شهر تاریخی اضافه کردند. معماری و نقشۀ منظم، معابری که سنگفرش شدهاند، آجرهایی مربعیشکل، شبکۀ آبرسانی بزرگ و باورنکردنی، حصاری طولانی و بزرگ و خیلی موارد دیگر، باعث شده تا شهر باستانی هگمتانه بهعنوان یک جاذبۀ گردشگری بزرگ و مهم در همدان شناخته شود. این شهر، زمانی اولین پایتخت ایران بود و از معدود شهرهای باستانی جهان است که همراه آتن در یونان، شوش در خوزستان و رم در ایتالیا هنوز پابرجا مانده است.
![شانس الحاق مرکز تاریخی همدان به «هگمتانه»](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/ایمنا.jpg)
هگمتانه جهانی شد
![هگمتانه جهانی شد](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/5097547.jpg)
مرمت آینه کاری مقرنس عمارت شمس العماره کاخ گلستان
![مرمت آینه کاری مقرنس عمارت شمس العماره کاخ گلستان](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/19C5D1D4-21FC-405B-898A-F3316E3D1F0B.jpeg)
آجیدهدوزی؛ نقش زیبای دستدوز
صنایعدستی هر شهر سوغات همان دیار هم بود. البته تا قبل از اینکه پای چینیها به بازار صنایعدستی باز شود. مسافرانی هم که به کرمان سفر میکردند، با خود تکهای از هنر «آجیدهدوزی» را بهعنوان سوغات میآوردند. آجیدهدوزی، دوخت ریز و ظریف بر روی پارچهای دولایه با لایۀ نازكی از پنبه است که قدمت آن به روزگار هخامنشیان میرسد.
![آجیدهدوزی؛ نقش زیبای دستدوز](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/ایسنا.jpg)