بایگانی مطالب : جامعه
حق اعتراض کجاست؟
بررسی روشهای اعتراض مسالمتآمیز مردم به مشکلات کشور
اعتراض و حق بر فضای عمومی شهر
قانون اساسی حق اعتراض را برای مردم فراهم کرده است
سکههای تاریخی ایران زیر چکش حراج
|پیام ما| سکههای باستانی که سه هفته پیش خبر به حراج گذاشتن آنها منتشر شده بود، دیروز در حراج تخصصی «CNG» در نیویورک چکش خوردند و فروخته شدند. سه قطعه از این سکهها که متعلق به دورههای هخامنشی و ساسانی بودند، با قیمت ۸۰ ، ۱۱۰ و ۲۲۵۰۰ هزار دلار فروخته شدند. تا لحظه تدوین این گزارش هیچیک از مسئولان وزارت میراثفرهنگی به این اتفاق واکنشی نشان نداده و اظهارنظری نکردهاند. این اولینبار نیست که اشیای تاریخی ایران در حراجیهای دنیا چکش میخورد. کوتاهی متولیان و دستگاههای مربوطه در برخورد با حفاران غیرمجاز و دلالان آثار تاریخی و باستانی، فضای مطلوب را برای آنها فراهم کرده است تا بهراحتی آثار را از کشور خارج و در بازارهای بینالمللی به فروش برسانند. برخی از این حراجها رسانهای شدهاند و شاید پیگیریهایی برای توقف آنها صورت گیرد، اما برخی آثار هم در سکوت خبری در حراجهای کوچک و بزرگ دنیا چکش میخورند و راهی کلکسیونها و موزهها میشوند و دست ایران برای همیشه از آنها کوتاه میشود.
چرا کلکسیونرهای بزرگ کمتر به نمایشگاهها میروند؟
نمایشگاههای هنری که زمانی نقطهعطف خریدوفروش آثار هنری بودند، حالا با چالشی جدی روبهرو شدهاند: کاهش حضور کلکسیونرهای مهم و VIP! این گروه که همیشه نقش کلیدی در موفقیت نمایشگاهها داشتهاند، دیگر مثل گذشته به این رویدادها نمیآیند و این تغییر، زنگ خطری برای برگزارکنندگان است.
درباره انتقال پایتخت گروه کارشناسی به صورت جدی تشکیل نشده است
🎥 معاون امور اجرایی رئیسجمهور:
آخرین وضعیت تب دنگی در کشور
سرپرست مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت بیماری «تب دنگی» توضیحاتی ارائه داد.
جنوب کالیفرنیا همچنان در آتش
در حالی که شمار تلفات آتشسوزیهای مرگبار که همچنان در لسآنجلس آمریکا ادامه دارند به ۲۵ تن رسیده، آتشنشانان نیز برای مهار این حریق با چالشهایی مواجه هستند.
فروش سکههای هخامنشی و ساسانی ایران در حراجی نیویورک
حراج آنلاین سی.ان.جی در نیویورک صبح امروز (چهارشنبه) سکههای هخامنشی و ساسانی ایران را با رقم بسیار گزاف فروخت. وزارت میراثفرهنگی اعلام کرده بود، اجازه حراج سکه های ایرانی در نیویورک را نمی دهد و این حراجی را متوقف میکند.
«سند امنیت غذایی» در نقطه صفر
پیامما: با وجود دو سال از ابلاغ سند امنیت غذایی، این سند هنوز اجرا نشده است و مدیران و کارشناسان دولتی در دستگاههایی که هرکدام سهمی کلیدی در اجرای آن دارند، میگویند در این سند الزامات اجرایی نیز مطرح شده است، اما نقطه ضعف این است که متولی اجرای این سند کدام دستگاه است. وزارت جهادکشاورزی میگوید باید مجری این سند این وزارتخانه باشد، اما وزارت بهداشت نیز به استناد برنامه هفتم پیشرفت مدعی است که باید مجری این سند شورای سلامت باشد. بااینحال، یک اتفاقنظر میان دستگاهها وجود دارد: «لایحه بودجه و برنامه هفتم تخصیص منابع لازم این سند امنیت غذایی را انجام نداده است. این سند برای اجرایی شدن در سال اول نیاز به یکهزار همت منابع مالی دارد و برای رسیدن به اهداف پنجساله هشت هزار همت بودجه نیاز دارد، اما این منابع تخصیص داده نشده است.» بلاتکلیف ماندن اجرای این سند و به درازا کشیدن این تعلیق تا آنجاست که شورایعالی انقلاب فرهنگی هم برای آسیبشناسی و حل مشکلات آن پا پیش گذاشت و نشستی میان همه دستگاههای مربوطه برگزار کرد؛ اما گرهای از این مشکل گشوده نشد.
