بایگانی مطالب : جامعه
تنگناهای تحقق عدالت آموزشی در دولت چهاردهم
عدالت آموزشی در دسترس نیست. همۀ دولتها و وزرای آموزش و پرورش که روی کار آمدند، با هر برنامهای که داشتند، برنامهها و رویکردهای آنان منجر به تحقق عدالت در حوزۀ آموزش نشده است. از همین روست که در این زنجیره همه ناراضی هستند؛ معلم، دانشآموز، اولیاء مدرسه و همۀ دستاندرکاران حوزۀ آموزش. عدالت آموزشی تنها به معنی برخورداری از یک سیستم یکسان و برابر نیست، بلکه رشد علمی، فکری و آموزشی هر دانشآموز براساس استعدادها، منطقۀ جغرافیایی و علایق او است. همچنین معلمان نیز نیازمند کاهش دغدغههای فکری و مالی برای توسعه و رشد معلومات آموزشی خود بر مبنای علوم روز دنیا هستند. بااینحال تا وقتی که مدارس بیکیفیت وجود دارند، تا وقتی که معلم ناراضی است و تا وقتی که حتی یک میز و نیمکت پایه شکسته در مدارس وجود دارد، نمیتوان از عدالت آموزشی، برآوردهشدن مطالبات صنفی و حتی ایدهآلهای آموزشی سخن گفت. در این شرایط آموزش خوب و باکیفیت و تحصیل در مراکز آموزشی معتبر و حتی دستیابی به مدارج علمی و شغلی بهتر، نصیب کسانی میشود که جزو اقشار پردرآمد و برخوردار جامعه هستند. دربارۀ مباحث مربوط به عدالت آموزشی، مطالبات حوزۀ آموزش و پرورش و اینکه چقدر راه برای تحقق اهداف و برنامههای از قبل در نظر گرفته شده در پیش داریم و در مجموع چالشهای این بخش، اعضای کانون صنفی معلمان ابراز نگرانی کردند.
صدای کارشناسان میراث و گردشگری را هم بشنوید
هر سه حوزه زیرمجموعه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی چالشهای زیادی دارند؛ چالشهایی که موجب شده نه تنها این حوزهها از صف تاثیرگذاری در توسعه پایدار جا بمانند بلکه حتی جایگاه اصلی خود را هم نداشته باشند. چالشها از سطح مسائل کلان چون فراموشی، تخریب، کاهش قابل توجه گردشگری خارجی و ... گذشته و به تلاش برای بقا تبدیل رسیده است. این چالشها اگرچه نسل به نسل از دولتی به دولت بعد منتقل شدهاند، اما گرد زمان هم نتوانسته از اهمیت آنها بکاهد. در این گزارش با کارشناسان حوزههای مختلف به گفتوگو نشستهایم تا مهمترین چالشهای این حوزه را به دولت منتخب گوشزد کنند؛ هرچند به نظر میرسد انتخاب مدیران متخصص و آگاه میتواند گام بلندی برای رفع بسیاری از همین چالشهای کهنه باشد. این در حالی است که رئیس دولت چهاردهم در کارزار انتخاباتیاش از راهبردهای کارشناسانه برای گرهگشایی مشکلات حوزههای مختلف خبر داد و حالا کارشناسان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی میگویند چاره عبور از مشکلات این حوزه هم همین کارشناسیهاست.
آتش در نخلستانهای سیستانوبلوچستان
با شروع فصل تابستان و در اثر گرمشدن هوا، نخلستانهای روستاهای «پوسار» در شهر «خاش» و روستاهای شهرستان «گلشن» در استان سیستانوبلوچستان، طعمۀ حریق شدند. اهالی محلی به «پیام ما» میگویند که هیچ کمک دولتی به آنها برای اطفاء حریق نرسیده است و خاموشکردن نخلستان از عهدۀ آنان خارج است. مسئولان جهاد کشاورزی این استان، بهعنوان متولی نخلستانها پاسخگو نیستند. اهالی همچنین میگویند برآورد خسارت درحالحاضر امکانپذیر نیست، اما اگر شرایط آبوهوا این طور بماند، نخلستانهای بیشتری خواهد سوخت.
موضوعات محیطزیستی در سینمای ایران تُنُک است
«هَبوب»؛ بادی که با خودش خاک را از صحرا میآورد و به سر و صورت خوزستاننشینان میریزد. در اهواز، کوت عبدالله و باقی شهرها و روستاها، مردم با هبوب نفسشان تنگ میشود و خاک پلکهایشان را میپوشاند. سهم خوزستانیها از این همه مصیبت در رسانهها تنها یک تیتر تکراری است. در این میانه اما کسانی تلاش کردهاند به شکلی متفاوت صدای نفس بهتنگآمدۀ مردم این استان باشند. «مهسا سامانی» یکی از آنان است که انیمیشنی به نام «هبوب» را کارگردانی کرده و دربارۀ آن با «پیام ما» به گفتوگو نشسته است.
راهیابی دو انیمیشن ایرانی به یک جشنواره فرانسوی
انیمیشنهای کوتاه «جیرفت» و «پیانو» به بخش مسابقه یازدهمین جشنواره «هنر در راه است» فرانسه راه یافتند.
تعطیلی تئاتر به مدت ۶ روز
همزمان با ایام سوگواری شهادت امام حسین (ع)، همه نمایشها در سراسر کشور به مدت ۶ شب به صحنه نمیروند.
شناسایی ۱۶ میلیون نفر زیر «خط فقر» در کشور
معاون وزیر کار و رفاه تشریح کرد:
اجرای طرحهای حفاظتی و مرمتی در تخت جمشید
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان فارس از اجرای ۲۳ طرح حفاظت، مرمت و زیرساختها در مجموعه جهانی تخت جمشید خبر داد.
امکان عضویت «بازیسازان» در صندوق اعتباری هنر
معاون کسب و کار و تولیدات محتوایی بنیاد ملی بازیهای رایانهای اعلام کرد بازیسازان میتوانند در صندوق اعتباری هنر عضو شوند.
آمریکاییها حمام زنگبار را مرمت کردند
|پیام ما| هزار سال پیش بود که تاجران و ملوانان شیرازی در مسیر تجارت خود در اقیانوس هند، با کشتیهای خود وارد جزیرهای به نام «زنگبار» شدند؛ جزیرهای خوشآبوهوا که تاجران را مجاب کرد آنجا بمانند و زندگی تشکیل دهند. آنها البته فقط در زنگبار نبودند و به سومالی و موزامبیک هم رفتند و با دختران محلی ازدواج کردند و آنجا ماندگار شدند. حضور شیرازیها در زنگبار فقط به همین تغییر مسیر زندگیشان ختم نشد؛ نتیجۀ این حضور علاوهبر دهکدهای که اصالت خود را ایرانی و شیرازی میدانند، یک مسجد به نام «کیزیمکازی» است که ساخت آن را به مهاجران شیرازی نسبت میدهند که در سال ۱۱۰۷ میلادی ساخته شده و گفته میشود در طراحی بسیاری از مساجد قرن نوزدهمی ساخته شده در شهر سنگی زنگبار اثرگذار بوده است.