بایگانی مطالب : گزارش روز
سهم حدود 40 درصدی صنایع در آلودگی هوای اصفهان
مدیرکل حفاظت محیطزیست اصفهان با بیان این که بین ۵۸ تا ۷۰ درصد از آلودگی هوای شهر اصفهان ناشی از تردد وسایل نقلیه است، گفت: بررسیها نشان میدهد که سهم واحدهای مسکونی، اداری و تجاری شهر اصفهان در آلودگی هوا تنها حدود یک درصد و در طول سال بین ۲۹ تا ۴۱ درصد سهم آلودگی هوای شهر اصفهان ناشی از صنایع داخل یا اطراف آن است.
تکرار ادعای غلط
وزیر آموزشوپرورش همچون همتای پیشین خود ادعا کرده که «در هیچ جای دنیا مدارس در زمان آلودگی هوا تعطیل نمیشوند». در زمانی که دولت در مدیریت آلودگی ناتوان است، او این ادعای نادرست را مطرح کرده در حالیکه «پیام ما» پیش از این در گزارشی از دستورالعملهای بینالمللی آلودگی هوا نوشته بود که براساس آنها تعطیلی مدارس و مکانهای عمومی در شرایط ناسالم بودن هوای شهرها پیشبینی شده است. استانداردهای جهانی میگویند «فقط در مواردی که هوا پاک است، کودکان بدون نظارت میتوانند از خانه بیرون بروند.» به این معنی که حتی در هوای «قابل قبول» هم توصیه میشود کودکان بهدلیل شدت حساسیت آنها و آثار زیانبار آلودگی هوا، در منزل بمانند. با این حال وزیر آموزشوپرورش ادعا کرده که در روزهای اوج آلودگی هوا، سیاست دولت و این وزارتخانه نهتنها تعطیلی مدارس نیست بلکه باید به جای آن «راهنمای فعالیت در زمان آلودگی هوا داشته باشیم.»
عادیسازی آلودگی هوا
ادعای نادرست وزیر آموزشوپرورش
بررسیهای پیام ما نشان میدهد ادعای وزیر آموزش و پرورش مبنی بر تعطیل نشدن مدارس در هیچ جای دنیا زمان آلودگی هوا درست نیست.
مازوتسوزی در اراک به دلیل مصرف بالای گاز اتفاق افتاد
رئیس سازمان محیط زیست در حاشیه جلسه هیئت دولت با اشاره به این که مازوتسازی در البرز، تهران و اصفهان و کلانشهرها نداریم، گفت: استان مرکزی که این اتفاق افتاد که به دلیل کاهش سوخت و شرایط سرما و مصرف بالای گاز بود.
باید برقیسازی را زودتر آغاز میکردیم
در روزهایی که آلودگی هوا در اکثر کلانشهرهای کشور و بهویژه پایتخت به اوج خود رسیده است، وزیر کشور در همایش روز ملی حملونقل بر استفاده از مدهای مختلف حملونقل تأکید کرد. احمد وحیدی همچنین راه مقابله با آلودگی هوا و آثار مخرب سوختهای فسیلی را برقیسازی ناوگان حملونقل میداند. در همین راستا، روز گذشته جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران نیز از وضعیت بحرانی هوای تهران انتقاد کرد و گفت که شهرداری در اجرای سیاستهای کاهش آلودگی هوا عملکرد مناسبی ندارد. همچنین او همسو با وزیر کشور به فرسودگی ناوگان حملونقل در نطق خود در جلسهٔ شورای شهر اشاره کرده و گفته است: «از بودجهٔ هزار و ۲۶۵ میلیارد تومانی برای بازسازی اتوبوسها فقط ۱۰ درصد از بودجه برای نوسازی بهکار گرفته شده و این بهمعنای آن است که عقبماندگی جدی در این حوزه وجود دارد و هنوز ناوگان فرسوده در حال کار است.»
غفلت از استانداردهای مناسب برای سوختهای فسیلی
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: استانداردهای مناسب برای سوختهای فسیلی که صریحاً در ماده ۱۸ قانون هوای پاک مصوب سال ۱۳۹۶ مصرح شده، سالهاست به عناوین مختلف مغفول مانده است.
آلودگی هوا دیگر قابل پیشبینی نیست
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امروزه چالشهای بسیاری همچون خشکسالی، انقراض گونههای بومی، مصرف انرژی، کمبارشی و... وجود دارد اما آلودگی هوا در شرایطی است که دیگر قابل پیشبینی نیست و در وضعیت بسیار بدی قرار دارد.
کار خودروهای کاربراتوری از معاینه فنی گذشته است
مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: به دلیل منسوخ شدن سطح تکنولوژی به کار رفته در سیستم سوخت رسانی خودروهای کاربراتوری تنها چاره و راهکار کاهش آلایندگی این خودروها خروج آنها از چرخه تردد است.
سیاهه انتشار آلایندههای هوا به روز نیست
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که شرایط امروز محیط زیست ما تغییر پیدا کرده گفت: سیاهه انتشار سال 96 پاسخگوی سال 1402 نیست و باید شاخصها در این حوزه بهروز شود.