بایگانی مطالب : جامعه
گلرنگ مالک جدید «تپسی» شد
با خرید 70 درصد سهام تپسی به ارزش نهایی 2.1 هزار میلیارد تومان در تاریخ 15 و 16 بهمن، از این پس هلدینگ گلرنگ مالک اصلی یکی از بزرگترین استارتاپهای کشور خواهد بود.
جیب خالی کشاورزان از بازار میوه
جلال محمودزاده در رابطه با وضعیت بازار میوه گفت: پولی که به دست کشاورز می رسد بسیار پایین است؛ مثلا سیب را از کشاورز کیلویی ۱۲ هزار تومان می خرند که اصلا جوابگوی هزینه های کشاورز هم نیست اما در بازار بالای ۵۰ هزار تومان به فروش می رسانند که این سود به واسطه ها می رسد.
گردهمایی سالانه باستانشناسان ایران در جیرفت
در سفر رئیس پژوهشگاه میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی کشور به همراه رئیس پژوهشکده باستانشناسی وزارت میراثفرهنگی و مشاور رئیس پژوهشگاه میراثفرهنگی باهدف اتخاذ تصمیمات لازم دررابطهبا موضوعات پیرامون از محوطه تاریخی شهر قدیم جیرفت، کنار صندل و محطوط آباد و همچنین موزه میراثفرهنگی این شهرستان بازدید کردند.
موتورسیکلتهای برقی آماده حضور در خیابانهای پایتخت
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانههای مسافری شهر تهران گفت: متقاضیان موتورهای برقی حمل بار بعد از ثبت نام، نسبت به اسقاط موتورسیکلت فرسوده خود اقدام کرده و با پرداخت مبلغی به عنوان پیش پرداخت و در اقساط ۶۰ ماهه، صاحب موتورسیکلت برقی شوند.
گزینه «عجله دارم» گران فروشی و تخلف است
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: گزینه «عجله دارم» در تاکسیهای اینترنتی مصداق گران فروشی است.
اولویت کاهش آلودگی هوا با طرحهای زودبازده
مدتی است که مسئولان از سر تا ذیل از برقیسازی ناوگان حملونقل بهعنوان راهی برای مقابله با آلودگی هوا سخن میگویند و شهرداریها مداوم قول فعالیت اتوبوسها و موتورسیکلتها برقی بهجای ناوگان فرسودهٔ فعلی را میدهند. «علیرضا زاکانی»، شهردار تهران، حدود ۲۰ روز پیش در حاشیهٔ جلسهٔ هیئت دولت به رسانهها گفته بود دو هزار و ۶۹۴ اتوبوس برقی از طریق کمک دولت، تضامین شهرداری و تأمین مالی چینیها به ناوگان حملونقل اضافه خواهد شد. این درحالیاست که براساس آخرین گزارش مرکز پژوهشهای مجلس دربارهٔ تجربیات جهانی در برقیسازی ناوگان اتوبوسرانی شهری، هرچند برقیسازی ناوگان حملونقل یکی از راههای کاهش آلودگی هواست، اما مقرونبهصرفه نیست و لازم است اقدامات مدیریتی دیگری کنار آن انجام شود.
داستان یک احیای موفق در باکو
یک اقدام موفق در حفظ میراث تاریخی، شهری قدیمی در کشور آذربایجان را بهعنوان نقطهٔ گردشگری مورد توجه جهان بدل کرده است. «ایچری شهر» طی یکدههٔ اخیر و از زمانی که به فهرست جهانی یونسکو بهعنوان یک نمونهٔ تاریخی بهخوبی حفظشده از یک مجموعهٔ شهری اضافه شد، آذربایجان و بهویژه شهر باکو را به مقصدی ضروری برای مسافران سراسر جهان تبدیل کرد. شهری که تقریباً از اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی اقدامات حفاظتی برای میراث تاریخیاش را با معماران و صنعتگران بومی آغاز کرد و با نگاهی به گردشگری بینالمللی در کمتر از یکدهه به ایستگاه فهرست جهانی هم رسید. مطالعات و بررسیها نشان میدهد که تجربهٔ موفق این شهر در حفظ بافت و میراث تاریخی برای دو شهر بزرگ ایران هم قابلتکرار است و میتوان با رویکردی چندوجهی یک ظرفیت ویژه در این حوزه فراهم کرد.
مناقشه بر سر «زمین»
با ملی شدن قانون ملی شدن جنگلها و مراتع مالکیت عرصههای طبیعی در ایران تغییرات گستردهای یافت. فارغ از زمینهایی که از بزرگمالکان با پرداخت حق و حقوق دریافت و اسنادی که باطل شد، زندگی گروهی از روستاییان نیز با این قانون تغییر یافت. در دههٔ ۴۰ با رشد فرآیند صنعتی شدن، بسیاری از روستاییان به شهرها رفتند، عدهای از آنها زمانی که به روستا برگشتند، با یک چالش مواجه شدند: زمینهای آنها جزو اراضی ملی بود و اجازهٔ ساختوساز یا هیچگونه فعالیتی را نداشتند. تعارض مردم محلی و سازمان منابعطبیعی در سالهای اخیر با افزایش قیمت زمین بیشتر هم شده است. محلیها میگویند زمین متعلق به آنهاست و در عوض سازمان منابعطبیعی سندی دارد که نشان میدهد این اراضی مالکیت عمومی دارد.
خطر در کمینِ خانهٔ «دیدهبان»
بارش برف و باران امروز ادامه دارد
سازمان هواشناسی برای امروز باراش برف و باران را در اغلب مناطق کشور پیشبینی کرد.