بایگانی مطالب: آب
یغمای آب
شش ماه از شروع سال آبی گذشته است و سال آبی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ به نیمه رسیده است. بااینحال، کشاورزان اصفهانی در حوزه زایندهرود میگویند قطرهای آب برای تأمین حقابه قانونیشان بهسمت اراضی زیر کشت رهاسازی نشده است. موضوعی که نماینده شهروندان اصفهان در مجلس شورای اسلامی را ناگزیر به تذکر شفاهی به وزیر نیرو در صحن مجلس و درخواست از رئیسجمهوری برای مداخله مستقیم در این موضوع کرده است. پیشتر نیز دادستان اصفهان در مورد عدم تأمین حقابه کشاورزان اصفهانی صحبت کرده بود. براساس تابلوی منابع و مصارف که در جلسه سیزدهم شورایعالی آب مصوب شد، مجموع حجم آبی که دولت با سرمایه خودش تأمین و به حوزه زایندهرود وارد کرده است، معادل ۳۸۴ میلیون مترمکعب است؛ ولی آبی که از سال ۴۷ بهبعد تخصیص داده است، معادل ۱۹۷۶ میلیون مترمکعب است؛ یعنی پنجبرابر حجم تأمین شده. حالا دبیر صنف کشاورزی اصفهان میگویند مشکل در تمام این سالها از فروش حقابه کشاورزان اصفهانی توسط وزارت نیرو بوده است، درحالیکه مطابق ماده ۴۴ و ۴۵ قانون توزیع عادلانه آب وزارت نیرو حق اینکه حقابههای این افراد را به کسی بفروشد، ندارد و نداشته است. متأسفانه طی چهاردهه اخیر این وزارتخانه حجم زیادی آب را در حوضه زایندهرود فروخته است.
کاهش ۴۱ درصدی بارندگی در ایران در سال آبی جاری
سخنگوی صنعت آب کشور از کاهش ۴۱ درصدی بارندگی نسبت به میانگین درازمدت و افت شدید ذخایر سدها در برخی مناطق خبر داد و نسبت به بحران آبی در استانهای کمبارش هشدار داد.
سدهای تهران آب ندارند
اکنون تهران با خشکسالی ۵۷ ساله دست و پنجه نرم میکند و آخرین وضعیت سدهای تهران گویای شرایط مناسبی نیست، آنطور که اعلام شده سد کرج تنها ۷ درصد سد لار یک درصد و سدهای لتیان و ماملو ۱۲ درصد پرشدگی دارند.
زمستان سختی را گذراندیم/دنبال این نیستم که بگویم چه کسی مقصر است
رئیسجمهور گفت: اگر دست در دست هم دهیم، با علم و مشارکت مناسب و به دور از اختلافات و دعواهای سیاسی میتوانیم مشکلات را حل کنیم. دنبال این نیستم که بگویم چه کسی مقصر است بلکه تا جایی که ممکن است برنامهریزی کنیم تا مشکلات حل شود.
جنگلها فقط منبع اقتصادی نیستند، خدمات اکوسیستمی آنها مغفول نماند
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تهدیدات گسترده جنگلها در ایران و جهان، همکاریهای بینبخشی، استفاده از فناوریهای نوین و مشارکت جوامع محلی را در مدیریت پایدار عرصههای طبیعی ضروری دانست.
مردم کاهش چشمگیر حجم آب در سدهای تهران را جدی بگیرند
مدیرعامل شرکت آب منطقهای تهران از کاهش چشمگیر حجم آب سدهای تهران خبر داد و گفت: مدیریت مصرف برای همه شهروندان و مراکز ذیصلاح امری ضروری است.
کاهش ۵ درصدی ذخایر سدهای کشور
سخنگوی آب با اشاره به کاهش چشمگیر بارندگیها و افت ۵ درصدی ذخایر سدهای کشور، مدیریت مصرف آب را به عنوان یک راهکار ضروری برای مقابله با بحران کمآبی بیش از هر زمان دیگری مورد تأکید قرارداد.
قفلهای توسعه در منطقه آزاد انزلی باز میشود
منطقه آزاد انزلی، در دل شمال ایران، به عنوان یکی از مناطق استراتژیک در مسیر کریدورهای بینالمللی، همواره مورد توجه مسئولین و سرمایهگذاران بوده است. اما در سالهای اخیر، چالشهای مدیریتی و کمبود تصمیمگیریهای عملیاتی باعث رکود در این منطقه شده است. مصطفی طاعتی مقدم، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، در نشست هماندیشی با سردبیران، دبیران و مدیران رسانههای کشور، از برنامههای خود برای رفع این موانع و باز کردن گرههای توسعهای سخن گفت. وی با اشاره به مشکلات ناشی از عدم ثبات مدیریتی در منطقه، تصریح کرد که هدف اصلی وی تکمیل پروژههای نیمهتمام و جذب سرمایهگذاری جدید است.
صنعت و کشاورزی، هماهنگی برای آینده
حمایت صنایع از کشاورزی و مسئولیت اجتماعی صنایع در قبال کشاورزان مسائلی هستند که در سالهای اخیر در سخنان مسئولین کشور به چشم میخورد. اما آیا این حمایتها، بهویژه در شرایط بحران منابع آبی، میتوانند در چارچوب توسعه پایدار کشور جای بگیرند؟ تحلیلها نشان میدهد که این حمایتها، اگر بهدرستی طراحی و اجرا نشوند، ممکن است نهتنها کمکی به توسعه پایدار نکنند، بلکه منابع طبیعی و اقتصادی کشور را با چالشهای جدی مواجه سازند.
ایران چگونه منابع آب خود را نابود میکند؟
