بایگانی مطالب: منابع طبیعی

روایت بیانیه‌ای که به جهان نرسید

هفته سوم اسفند ۱۴۰۴ و در میانه بمباران ممتد تهران بود که اعضای شبکه تشکل‌های محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور بیانیه‌ای مهم نوشتند، آنها از آسیب‌های گسترده حملات اسرائیل و آمریکا تا آن لحظه بر محیط‌زیست کشور گفتند و سازمان‌های بین‌المللی حفاظت محیط‌زیست را خطاب قرار دادند. بیانیه به سازمان حفاظت محیط‌زیست رفت و از آنجا به وزارت امور خارجه. وزارتخانه بیانیه را برای سازمان‌های مختلف ارسال کرد و به آنها از تبعات آسیب‌های جدی این جنگ بر زیست‌بوم ایران هشدار داد. حالا «محمد الموتی» در روزهای آتش‌بس شکننده از نوشتن بیانیه زیر بمباران ممتد می‌گوید. از اینکه قطع اینترنت چطور ارتباط آنها را با دنیا و فعالان محیط‌زیست جهانی مختل کرد و از اینکه بخش بین‌الملل محیط‌زیست و وزارت امور خارجه چطور با قطع ارتباط تشکل‌های محیط‌زیستی در دهه‌های گذشته با دنیا عامل ضعف و سختی در شرایط بحرانی کنونی شدند.

آغاز طرح مشترک دستگاه‌های مسئول برای حفاظت از حریم تهران و مقابله با ساخت‌وساز غیرمجاز

با هدف جلوگیری از تصرف اراضی ملی، مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز و ساماندهی حریم پایتخت، مجموعه‌ای از اقدامات مشترک میان دستگاه‌های مسئول استان تهران آغاز شد. به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران، این همکاری‌ها با بازدیدهای میدانی، پاکسازی نخاله‌ها و ایجاد موانع فیزیکی در نقاط حساس دنبال خواهد شد.

امید به کنشگران

مقابله با تصرف اراضی ملی در منطقه حفاظت شده الموت غربی

مامورین سرمحیط بانی الموت غربی با هوشیاری و اقدام به‌موقع، ۴ مورد تصرف به مساحت تقریبی ۷۰۰۰ متر مربع در روستای ازگنین سفلی را شناسایی و پیگیری کردند

حمله جنگنده‌ها به سازمان منابع طبیعی کشور

ظهر روز شنبه ۸ فروردین ۱۴۰۵ حمله هوایی به مناطقی از شمال تهران همراه با حمله به ساختمان‌های سازمان منابع طبیعی در بلوار ارتش بود.

تهدید تنوع زیستی ایران در پی تجاوز نظامی/ بر اساس قوانین بین‌المللی تخریب طبیعت ممنوع است

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از پیامدهای مهم جنگ که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، تخریب طبیعت و از دست رفتن تنوع زیستی است.

آماده‌باش یگان حفاظت منابع طبیعی/ حفظ عرصه‌های منابع طبیعی یک تکلیف ملی و انقلابی است

فرمانده یگان حفاظت منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور با اعلام آماده‌باش کامل به فرماندهان یگان حفاظت منابع‌طبیعی سراسر کشور بر هوشیاری لازم در شرایط حساس کنونی، اتخاذ تدابیر و اقدامات پیشگیرانه و حفظ امنیت عرصه‌های منابع‌طبیعی تاکید کرد و حفاظت از منابع طبیعی را علاوه بر وظیفه سازمانی یک تکلیف ملی و انقلابی دانست.

منابع طبیعی؛ رکن راهبردی حکمرانی و امنیت زیستی کشور

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با تأکید بر نقش راهبردی این حوزه در حکمرانی نوین، اعلام کرد ۸۳ درصد مساحت ایران تحت مدیریت منابع طبیعی قرار دارد و بر اساس ارزیابی‌های بین‌المللی، روند جنگل‌زایی در کشور از جنگل‌زدایی پیشی گرفته است.

«خشکسالی مدیریتی» ریشه بحران آب ایران است

یک کارشناس محیط‌زیست با بیان اینکه بحران آب کشور بیش از آنکه ناشی از خشکسالی اقلیمی باشد، حاصل «خشکسالی مدیریتی» است، تأکید کرد ضعف در برنامه‌ریزی، توسعه نامتوازن و نبود شفافیت، ریشه مشکلات فعلی منابع آب است.

تدوین مصوبه برای محدودسازی بارگذاری در استان تهران

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از تهیه مصوبه‌ای در کمیسیون زیربنایی دولت برای محدودسازی بارگذاری‌های جدید در استان تهران خبر داد و اعلام کرد ساماندهی نواحی صنعتی خودجوش نیز به تصویب رسیده است.
شینا انصاری