بایگانی مطالب: منابع طبیعی

مقابله با بیابان‌زایی در ایران؛ ضرورت نگاه فرابخشی برای مدیریت کانون‌های بحرانی

در آستانه روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی، مدیرکل دفتر امور بیابان‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به خسارات میلیاردی این پدیده در سطح جهانی، بر ضرورت اتخاذ یک رویکرد فرابخشی و ملی برای مدیریت ۱۴ میلیون هکتار کانون بحرانی فرسایش بادی در ایران تأکید کرد.

پلمب معدن «چوزچـــــــال» گلستان به دلیل نقص ایمنی

| پیام‌ما | با وجود وعده‌های مکرر مسئولان کشوری و استانی در گلستان مبنی بر ایجاد ایمنی در معادن پس از فاجعه «معدن زمستان‌یورت» و مرگ ۴۳ کارگر در بهار ۱۳۹۶، معادن زغال‌سنگ این استان همچنان ناایمن هستند. دادستان رامیان هفته گذشته دستور پلمب و توقف حفاری تونل معدن «چوزچال» در این شهرستان استان گلستان را به دلیل نقص فاحش ایمنی صادر کرد. اگرچه حقوق معوق و حق‌بیمه‌های پرداخت‌نشده که از دیگر مشکلات کارگران معدن در این واحد بود، در نهایت با ورود دادستانی پیگیری شد و مقرر شد کارفرما طی ۱۰ روز معوقات را پرداخت و وضعیت بیمه کارکنان و کارگران را شفاف کند. فروردین امسال نیز مدیر اجرایی خانه معدن در این استان در مورد ایمنی کار در معادن استان هشدار داده بود.

جنگل‌داری نوین فرصتـــــی برای مدیریت پایدار جنگل‌ها

حیات‌وحش؛ حلقه‌ای کلیدی در پایداری اقلیم و امنیت ملی کشور

معاون دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست با تأکید بر پیوند ناگسستنی میان تنوع زیستی و ثبات سرزمینی، حفاظت از گونه‌های جانوری را ضرورتی راهبردی برای امنیت ملی دانست. وی معتقد است که در شرایط بحران‌های اقلیمی، حیات‌وحش نه تنها بخشی از طبیعت، بلکه ابزاری حیاتی برای افزایش تاب‌آوری جامعه در برابر تغییرات محیطی و پیشگیری از بحران‌های اجتماعی و اقتصادی است.

اخطار محیط زیست به ۲۵ شهرک و مجتمع منطقه ۲۲ تهران

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران از شناسایی ۲۵ واحد شهرک و مجتمع مسکونی در منطقه ۲۲ خبر داد که امکان اتصال به شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهری را دارند. به گفته محمد رستگاری، برای این واحدها اخطاریه صادر شده و آن‌ها یک ماه فرصت دارند به شبکه فاضلاب شهری متصل شوند؛ در غیر این صورت، اقدام قضایی در دستور کار قرار می‌گیرد.
اخطار محیط زیست به ۲۵ شهرک و مجتمع منطقه ۲۲ تهران

بهره‌کشی از «هیرکانـــــی» را عادی‌سازی نکنید

«برداشت درختان شکسته و افتاده از هیرکانی» بر اساس تبصره یک ماده ۳۶ برنامه هفتم توسعه، این روزها با مخالفت‌های گسترده‌ای هم در میان کنشگران محیط‌زیست مواجه شده و هم انتقاد جمع زیادی از اساتید دانشگاه را به همراه داشته است. در همین زمینه کانون آسیب‌های اجتماعی دانشگاه تهران نشست هم‌اندیشی تشکل‌های مردم‌نهاد و کنشگران محیط‌زیست را با عنوان «جنگل‌داری بهره‌کشانه یا جنگلبانی امنیت‌ساز» را در باغ‌موزه «نگارستان» برگزار کرد. نشستی که در آن مدیران سازمان منابع طبیعی و منتقدان این طرح در کنار هم قرار گرفتند و استدلال‌هایشان را مطرح کردند.

«هشدار اقلیمی» تا «فرهنگ محیط زیست»

سازمان حفاظت محیط زیست برنامه روزشمار هفته ملی محیط‌زیست را که از شنبه ۱۶ خردادماه آغاز می‌شود، اعلام کرد. بر اساس این برنامه، شعارها و محورهای اجرایی این هفته به صورت مشترک برای اجرا در همه استان‌ها ابلاغ شده و موضوعاتی از تغییر اقلیم، آلودگی هوا و مدیریت آب تا حفاظت از تالاب‌ها، اقتصاد چرخشی، انرژی پاک و فرهنگ محیط زیست را در بر می‌گیرد.

کشاورزان، مستأصل در مسیر راه‌آهنِ بلاتکلیف

| پیام ما | دولت و پیمانکار آن یعنی قرارگاه خاتم‌الانبیا برای تکمیل طرح راه‌آهن رشت - آستارا، در طول ۱۶۲ کیلومتر بر مبنای قانون تملک اراضی سال ۱۳۵۸ِ اراضی کشاورزان تالشی و رضوان‌شهری را به قیمتی غیرواقعی و با وعده پرداخت یک‌ماهه تملک کرده‌اند. حالا با وجود تملک در سال ۱۴۰۴ و با گذشت سه ماه از سال ۱۴۰۵، نه پولی به کشاورزان پرداخت شده است و نه به آنان اجازه کشت داده می‌شود. نماینده شهروندان این دو منطقه در مجلس شورای اسلامی می‌گوید که حالا این کشاورزان، در سخت‌ترین روزهای اقتصادی کشور، در بن‌بست معیشتی گیرکرده و اراضی حاصلخیز آنان بدون پرداخت ریالی از سوی دولت یا هیچ شخص حقیقی یا حقوقی دیگری در این طرح از دستشان درآمده است. اتفاقی که هم معیشت خُرد اهالی را تحت‌تأثیر قرار داده است و هم موجب کاهش ظرفیت تولید برنج و صادرات محصولات باغی استان گیلان شده است.

منابع اعتباری، بزرگ‌ترین چالش طرح «کاشت یک میلیارد درخت»

 رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان منابع طبیعی مهم‌ترین چالش طرح کاشت یک میلیارد درخت را میزان منابع اعتباری آن دانست و اظهار کرد: تلاش کرده‌ایم به‌تدریج اتکا به منابع دولتی را کاهش دهیم و از سایر منابع استفاده کنیم.

 پایش ماهواره‌ای؛ راهبرد جدید حفاظت از محیط‌زیست

مدیرکل دفتر مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به گام‌های مهم در راستای تقویت حفاظت از زیستگاه‌های کشور گفت: هوشمندسازی و توسعه زیرساخت‌ها در این مسیر جزو اولویت‌هاست که در این راه «کمیته ملی هوشمندسازی» راه‌اندازی شده است.