پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | امیرعبداللهیان: بر سر تمامیت ارضی تعارف نداریم

سفیر روسیه به وزارت امور خارجه احضار شد

امیرعبداللهیان: بر سر تمامیت ارضی تعارف نداریم

سفیر روسیه در جمهوری اسلامی ایران نیز ضمن تأکید بر احترام به تمامیت ارضی کشورمان اعلام کرد که مراتب را در اسرع وقت به مسکو منتقل خواهد کرد





امیرعبداللهیان: بر سر تمامیت ارضی تعارف نداریم

۲۱ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۵۶

|پیام ما| بیانیۀ پایانی ششمین نشست مشترک وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و روسیه دربارۀ جزایر سه‌گانۀ ایرانی، اعتراض ایران را به‌دنبال داشت. در این بیانیه آمده بود که برای گفت‌وگوهای راهبردی از تلاش‌های امارات برای ایجاد راه‌حل مسالمت‌آمیز برای مسئلۀ جزایر سه‌گانه، «تنب کوچک»، «تنب بزرگ» و «ابوموسی»، از طریق گفت‌وگوهای دوجانبه و یا دادگاه عدل بین‌المللی براساس قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل حمایت شده است.
حالا در پی واکنش‌ها به این بیانیه، سفیر فدراسیون روسیه از سوی دستیار وزیر و مدیرکل خلیج فارس به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران به مطالب مندرج در بیانیۀ مذکور به سفیر روسیه در ایران ابلاغ شده است.

 

روز سه‌شنبه شورای همکاری خلیج فارس متن بیانیۀ پایانی ششمین نشست مشترک وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و روسیه برای گفت‌وگوهای راهبردی را منتشر کرد. در این بیانیه وزرای خارجه شش کشور عربی و روسیه از توافق ایران و عربستان استقبال کردند. اما در این بیانیه وزرای خارجۀ شورای همکاری خلیج فارس و روسیه خواستار حل «مسالمت‌آمیز» مناقشۀ جزایر «سه‌گانه» شدند.
به گزارش ایسنا، این موضوع واکنش ایران را به‌دنبال داشت و صبح دیروز ضمن احضار سفیر روسیه در تهران به وزارت امور خارجه، اعتراض جمهوری اسلامی ایران به مطالب مندرج در بیانیۀ مذکور به سفیر روسیه در ایران ابلاغ شد.
«علیرضا عنایتی»، دستیار وزیر و مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه در دیدار با سفیر فدراسیون روسیه با تأکید بر تعلق ابدی جزایر سه‌گانۀ ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، به خاک کشورمان، خواستار تصحیح موضع فدراسیون روسیه نسبت به این موضوع شد.

سفیر روسیه در جمهوری اسلامی ایران نیز ضمن تأکید بر احترام به تمامیت ارضی کشورمان اعلام کرد که مراتب را در اسرع وقت به مسکو منتقل خواهد کرد

سفیر روسیه در جمهوری اسلامی ایران نیز ضمن تأکید بر احترام به تمامیت ارضی کشورمان اعلام کرد که مراتب را در اسرع وقت به مسکو منتقل خواهد کرد.
«حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه نیز در توییتی نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. او در توییتی نوشته است: «بر سر استقلال، حاکمیت و تمامیت‌ارضی ایران، با هیچ طرفی تعارف نداریم.»
«علی بهادری جهرمی»، سخنگوی دولت هم در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «‏بر سر منافع ملی و خاک کشور با احدی تعارف نداریم.»
همچنین روز سه‌شنبه سخنگوی وزارت امور خارجه مطالب مندرج در بیانیۀ مشترک کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و روسیه دربارۀ جزایر سه‌گانۀ ایرانی را مردود دانسته بود. «ناصر کنعانی» گفته بود: «این جزایر تعلق ابدی به ایران داشته و صدور اینگونه بیانیه‌ها با روابط دوستانه ایران و همسایگان مغایرت دارد.»
به گفتۀ سخنگوی وزارت امور خارجه «جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر استمرار سیاست حسن همسایگی و احترام متقابل، توسعه و ثبات منطقه را مسئولیت جمعی کشورهای منطقه می‌داند.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر