پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | «دراز مدت» برای یوزپلنگ یعنی این!

چندی پیش جلسه‌ای که برای ایمن‌سازی جاده‌های استان سمنان با هدف کاهش تلفات جاده‌ای یوزپلنگ در فرمانداری شهرستان میامی برگزار شد

«دراز مدت» برای یوزپلنگ یعنی این!

معاون عمرانی استاندار سمنان گفته بود که فنس‌کشی دو طرف مجور میامی-عباس‌آباد که مطالبه اصلی فعالان محیط زیست است، را در «درازمدت» به اجرا خواهند گذاشت





«دراز مدت» برای یوزپلنگ یعنی این!

۶ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۴۶

چندی پیش در جلسه‌ای که برای ایمن‌سازی جاده‌های استان سمنان با هدف کاهش تلفات جاده‌ای یوزپلنگ در فرمانداری شهرستان میامی برگزار شد، معاون عمرانی استاندار سمنان گفته بود که فنس‌کشی دو طرف مجور میامی-عباس‌آباد که مطالبه اصلی فعالان محیط زیست است، را در «درازمدت» به اجرا خواهند گذاشت. مطالبه اصلی فعالان محیط زیست، فنس کشی دو تکه ۲۰ و ۱۶.۵ کیلومتری (جمعا به طول ۳۶.۵ کیلومتر) در دو طرف جاده بود. طبق برآورد اولیه، هزینه هر کیلومتر فنس‌کشی، چیزی در حدود پنج میلیارد تومان است اما با توجه به گفته‌های معاون استانداری سمنان، معلوم نیست آغاز و پایان این برنامه «درازمدت» چه زمانی است. با این حال یک چیز مشخص است، درازمدت در ابعاد وضعیتی که یوزپلنگ آسیایی گرفتار آن است، یعنی هیچ وقت!
واقعیت این است که حفاظت از یوزپلنگ و جلوگیری از انقراض آن، تبدیل به مطالبه‌ی ملی شده است. هرچه هم مدیران دولتی آن را مطالبه‌ای فانتزی و پیش پا افتاده بدانند، هر اتفاق تلخ برای یوزها تبدیل به نمره‌ای منفی در کارنامه مدیران خواهد شد. فارغ از این، ایمن‌سازی جاده‌ای ترانزیت که ماهانه، محل تردد ده‌ها هزار نفر است، حتی اگر با هدفی «فانتزی» هم انجام شود، به نفع جامعه و مردمی است که از این جاده عبور می‌کنند.
آنچه تاکنون از وزارت راه و سایر بخش‌های دولتی دیده‌ایم، تعلل در انجام تعهدات و ملزوماتی است که برای یوز و حتی انسان‌های متردد از جاده میامی-عباس‌آباد حیاتی محسوب می‌شوند. اما ظاهرا تنها اعدادی اهمیت دارند که در بیلان پایان کار مدیران ارشد ذکر می‌شوند، همان اعدادی که رسم است مدیران بعدی، آنها را نادرست و اغراق شده بدانند. اما نباید فراموش کرد، انقراض واقعیتی است که حتی اگر در آمارها نیاید، در ذهن افکار عمومی و نسل‌های آینده می‌ماند. شاید آنچه در درازمدت از ما به یادگار بماند، همین انقراض باشد!

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر