پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کشورهای منطقه برای غلبه بر چالش‌های آبی همکاری کنند

وزیر نیرو در سیزدهمین شورای حکام آب مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری:

کشورهای منطقه برای غلبه بر چالش‌های آبی همکاری کنند

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در این اجلاس ضمن اشاره به ضرورت توجه به مقوله آب به‌عنوان یک عنصر وحدت‌ساز گفت: زمان آن رسیده که در حکمرانی منابع آب با مشارکت اعضا گام‌های بلندی برداریم





کشورهای منطقه برای غلبه بر چالش‌های آبی همکاری کنند

۶ اسفند ۱۴۰۱، ۱:۲۰

سیزدهمین اجلاس شورای حکام آب مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری در حالی به کار خود پایان داد که اعضای این نشست بر افزایش همکاری‌ها برای غلبه بر چالش‌ها تاکید کردند.
به گزارش ایرنا، علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو در این اجلاس ضمن اشاره به ضرورت توجه به مقوله آب به‌عنوان یک عنصر وحدت‌ساز گفت: زمان آن رسیده که در حکمرانی منابع آب با مشارکت اعضا گام‌های بلندی برداریم.
وزیر نیرو با بیان اینکه در منطقه در زمینه انرژی رشد خوبی کرده‌ایم، ادامه داد: آب باید محور وحدت برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهای عضو باشد و زمان آن رسیده که در حوضه آب هم یک گام بلند در مدیریت و حکمرانی منابع آب داشته باشیم. او اضافه کرد: همچنین فعال کردن این مرکز به‌عنوان مرکزی برای توسعه مدیریت منابع آب، تبادل تجربیات و بهره‌گیری از آخرین فناوری‌ها مد نظر اعضا بود که امید است به این اهداف برسیم.
محرابیان از اعضا خواست هر چه سریع‌تر نماینده خود را معرفی کنند تا به صورت فعال با مرکز در ارتباط باشند.

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در این اجلاس ضمن اشاره به ضرورت توجه به مقوله آب به‌عنوان یک عنصر وحدت‌ساز گفت: زمان آن رسیده که در حکمرانی منابع آب با مشارکت اعضا گام‌های بلندی برداریم

خسرو ناظری، دبیرکل اکو در این نشست گفت: ایجاد این مرکز در سال ۲۰۰۲ نقطه عطفی در ابتکارات ایران و یونسکو بود و مدیریت پایدار آب امری ضروری برای منابع موجود آب است تا بتوانیم اهداف مدنظر که روی آنها هم تاکید شده را محقق کنیم.
او تاکید کرد: باید از منابع آب برای زندگی مسالمت‌آمیز و رفاه هر چه بیشتر مردم استفاده کنیم و از دستاوردهایی که در مرکز انجام شده به‌ویژه در حوضه ظرفیت‌سازی و مشارکت در حوضه بین‌المللی خرسندیم.
ناظری گفت: روی بهینه‌سازی استفاده از منابع طبیعی تاکید داریم و کشورهای عضو اکو همواره در زمینه مدیریت آب همکاری کرده‌اند. همچنین در زمینه بهره‌وری مناسب برای کشاورزی به دنبال ابتکار هستیم و امیدواریم دستاوردهای خوبی داشته باشد. ما همچنین تلاش می‌کنیم یک سری اهداف مدنظر را با تصویب استانداردهای مناسب و سیاست‌های ملی و منطقه‌ای را مستحکم کنیم تا کشورهای عضو و نیز شرکای منطقه‌ای همکاری کنند.
او افزود: ما نیازمند مدیریت درست منابع آب برای استفاده درست از آن هستیم و آب مهمترین نیاز کشورها برای حیات آنهاست. در ادامه، کالیوش نماینده بانک توسعه اسلامی‌ گفت: بانک توسعه اسلامی‌، مرکزی مالی است و به بحث‌های توسعه‌ای در کشورهای عضو کمک می‌کند. این بانک در دوره زمانی ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۵ بر سه حوضه احیای منابع، ارتقای تاب آوری و توسعه اقتصاد سبز و حمایت از زیرساخت‌های سبز، پایدار، انرژی پاک، آی‌تی و زیرساخت‌های اجتماعی و بهداشت آب تمرکز دارد.
او ادامه داد: بانک توسعه اسلامی‌ برنامه‌هایی را در دستیابی به توسعه پایدار روستایی کشورهای عضو اجرا کرد؛ راهبردی را توسعه می‌دهیم که در آوریل ۲۰۲۱ تصویب شده تا در خلال ۵ سال آینده برنامه‌ای را اتخاذ کنیم که بر توسعه مناطق شهری بر اساس استانداردهای بین‌المللی شهری متمرکز است.
کالیوش اضافه کرد: بانک توسعه اسلامی‌ به دنبال این است که در بخش‌های شهری در حوضه مدیریت شهری کمک کند. بانک آماده است از فعالیت‌های مرکز از طریق انتقال دانش و یافته‌های مدیریتی حمایت کند. همچنین در بخش دیگری از نشست نماینده کشور سریلانکا در اجلاس نیز ضمن اعلام آمادگی دولت این کشور برای همکاری سازنده با اعضا گفت: معتقدیم دستاوردهای این نشست می‌تواند سازنده باشد و کاهش مشکلات آبی کشورها کمک کند. بر همین اساس سریلانکا آماده است به همکاری‌های خود با تمامی‌کشورهای عضو ادامه دهد.
وزیر آب و انرژی تاجیکستان نیز در این اجلاس بیان کرد: مدیریت بهینه منابع آبی در سایه همکاری و همراهی کشورهای منطقه میسر می‌شود.
دلیر جمعه افزود: آب از جمله موضوع‌هایی است که مدیریت مطلوب آن بدون همکاری و تعامل فرامنطقه‌ای امکان‌پذیر نیست. او با تاکید بر ضرورت مدیریت مطلوب منابع آب گفت: امروزه دیگر مرزها نمی‌توانند انسان‌ها را محدود کنند و آب از جمله موضوع‌هایی است که مدیریت مطلوب آن بدون همکاری و تعامل فرامنطقه‌ای امکان‌پذیر نیست.
وزیر آب و انرژی تاجیکستان ادامه داد: در شرایطی قرار داریم که چالش‌هایی مانند تغییر اقلیم و کاهش بارش‌ها و نیز افزایش جمعیت مشکلات فراوانی را برای کشورها در حوضه تأمین منابع آب ایجاد کرده است و همه کشورها در این زمینه‌آسیب‌پذیر شده‌اند.
جمعه افزود: بر این اساس باید در سطح ملی و فراملی بر مسئله آب تأکید کنیم و اقدام‌های صحیحی را برای پیشبرد اهداف و توسعه پایدار دنبال کنیم.
معاون وزیر آب افغانستان دیگر سخنران این اجلاس بود که در سخنرانی خود گفت: تغییر اقلیم دسترسی و مدیریت آب را در این کشور دشوارتر ساخته و تحریم های اقتصادی بر مردم افغانستان آنها را با مشکلاتی در حوضه آب روبه‌رو کرده است.
مجیب الرحمن ادامه داد: مدیریت آب شهری به یکی از چالش های جدی در افغانستان تبدیل شده است. از طرفی دیگر کاهش تغذیه آب های زیرزمینی بر این مشکلات افزوده است.
مجیب الرحمان افزود: رسیدگی به مشکلات ناشی از کمبود آب در حوضه فرامرزی نیاز به همکاری های دو جانبه و چند جانبه دارد و ایفای نقش سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را می‌طلبد.
سیزدهمین اجلاس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری (تحت پوشش یونسکو) به‌عنوان تنها نهاد بین‌المللی متولی مسائل آبی منطقه با حوضه فعالیت در غرب و جنوب آسیا، آسیای میانه و شمال آفریقا با حضور وزرا، معاونان و نمایندگان ۱۵ کشور و هشت سازمان عضو به ریاست وزیر نیرو در تهران برگزار شد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

مرگ‌های تکراری

ظرف دو ماه گذشته ۴ کارگر در ۴ حادثه در معادن زغال سنگ کرمان جان‌باخته‌اند

مرگ‌های تکراری

افزایش سهم صنعت از آب

سخنگوی صنعت آب کشور، نقشۀ راه آب را تشریح کرد

افزایش سهم صنعت از آب

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

گفت‌وگوی «پیام ما» با بستگان کارگران مفقودشدۀ معدن شازند اراک

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

صدای جمهور آمد

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت ۴۰ درصدی برگزار شد

صدای جمهور آمد

جدال نابرابر ویلاسازی با صنعت چای

نمایندۀ استادان «چای جهان» در ایران در گفت‌وگو با «پیام ما» از وضعیت چای می‌گوید

جدال نابرابر ویلاسازی با صنعت چای

نترسید، واگذار کنید!

به بهانۀ سومین نشست گفت‌وگوهای آبی

نترسید، واگذار کنید!

زنگ تنش آبی به صدا درآمد

برخی روستاهای خراسان رضوی و شرق استان گلستان با شروع فصل گرم با مشکل تأمین آب مواجه شده‌اند

زنگ تنش آبی به صدا درآمد

بحران آب برای ۲۸ میلیون ایرانی

بحران آب برای ۲۸ میلیون ایرانی

توسعه‌ انرژی‌های تجدیدپذیر بازوی مهم در امنیت انرژی است

وزیر نیرو در اجلاس وزرای انرژی شانگهای:

توسعه‌ انرژی‌های تجدیدپذیر بازوی مهم در امنیت انرژی است

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

در نشست علمی «خودکشی درمانگران: نگاهی بین‌رشته‌ای» صورت گرفت

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر