پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مسمومیت دانش آموزان از قم تا تهران

«مدارس حضوری، آنلاین باید گردد»

مسمومیت دانش آموزان از قم تا تهران

این شعاری است که تجمع‌کنندگان در قم می‌دهند و در ویدئویی در توییتر دست به دست شده است





مسمومیت دانش آموزان از قم تا تهران

۲۶ بهمن ۱۴۰۱، ۹:۴۳

«مدارس حضوری، آنلاین باید گردد». این شعاری است که تجمع‌کنندگان در قم می‌دهند و در ویدئویی در توییتر دست به دست شده است. تقریبا یک هفته پس از ماجرای مسمومیت دانش آموزان دختر در قم، خبر مسمومیت دختران دانش‌آموز مدرسه‌ای در منطقه ۱۱ تهران همه نگاه‌ها را به سوی این موضوع کشانده است.
البته اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران توضیحاتی پیرامون مسمومیت تنفسی تعدادی از دانش‌آموزان این مدرسه در منطقه ۱۱ پایتخت ارائه داد اما آنچه که در هفته‌های اخیر به‌ویژه در قم برای دانش‌آموزان اتفاق افتاده، شفاف نکرد.
ماجرا از این قرار است که روز دوشنبه 17 بهمن گزارش مسمومیت در هشت مدرسه به اورژانس ۱۱۵ قم اعلام شد که پس از بررسی و حضور تیم‌های امدادی در مدارس ۶۱ دانش‌آموز به مراکز درمانی منتقل شدند. اغلب این دانش‌آموزان علائمی مانند تهوع، سرگیجه، سردرد و بی‌حسی در اندام‌ها داشتند.
در همین حال پایگاه خبری «اکو ایران» به سابقه این ماجرا و مسمومیت مشابه اشاره کرد و نوشت: از تاریخ 9 آذر امسال بنا بر اعلام رسمی مسئولان، تاکنون ۱۲ بار دانش‌آموزان مدارس قم دچار مسمومیت تنفسی شدند. این در حالی است که تاکنون هیچ خبری مبنی بر شناسایی علت اصلی این حوادث منتشر نشده است. همچنین «اکو ایران» دراین‌باره نوشت: آن‌طور که در سایت‌های خبری استان قم اعلام شده در روزهای ۹ آذر در هنرستان نور یزدانشهر قم تعداد ۱۸ دانش‌آموز، ۲۲ آذر در هنرستان نور یزدانشهر قم تعداد ۵۱ دانش‌آموز، ۸ بهمن در مدرسه فاطمیه صفاشهر قم تعداد ۱۵ دانش‌آموز، ۱۰ بهمن در مدرسه فاطمیه صفاشهر قم تعداد ۱۸ دانش‌آموز، ۱۲ بهمن در مدرسه بلقیس برقعی قم ۷ دانش‌آموز و یک معلم، ۱۶ بهمن در دبیرستان دخترانه قرائتی در پردیسان قم، همان روز در مدارس میثم، طاها و امامی، ۱۷ بهمن دانش‌آموزان مدرسه حضرت فاطمه الزهرا(س) منطقه ۳۰ متری کیوانفر، مدرسه شاهد رضوی در منطقه هنرستان و هنرستان سید حسن برقعی در محله عمار یاسر، دچار مسمومیت شدند.
در همین رابطه مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی اعلام کرده است که ۳۰ خانواده در خصوص «مسمومیت دانش‌آموزان» شکایتی را در «دادسرای قم» مطرح کردند که دادستان و بازپرس با همکاری «ضابطین مربوطه» در حال «بررسی ابعاد» آن هستند.
از سوی دیگر در توضیح اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران توضیحاتی پیرامون مسمومیت تنفسی تعدادی از دانش‌آموزان‌آمده: ساعت ۱۰ صبح امروز ۲۵ بهمن‌ماه، در پی کنجکاوی دو دانش‌آموز یکی از مدارس منطقه ۱۱ تهران، اسپری حشره کش در فضای کلاس، منتشر و حدود۳۰ دانش آموز دچار مشکل تنفسی شدند که این امر موجب ایجاد استرس شدید در میان دانش‌آموزان شد.
در ادامه این گزارش آمده است: در ادامه با اقدام سریع عوامل مدرسه، دانش‌آموزان از فضای کلاس خارج شده و تعدادی از آنها که دچار استرس شده بودند توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شدند.
بر اساس پیگیری‌های انجام شده از سوی مسئولان مربوطه، این اقدام در نتیجه کنجکاوی کودکانه رخ داده است و همه دانش‌آموزان در صحت و سلامت به سر می‌برند.
با این حال هنوز تا مشخص شدن عامل اصلی این مسمومیت‌ها که پی‌در‌پی رخ داده‌اند فاصله بسیار است. در چنین شرایطی «محمدرضا دانایی»، مدیرمسئول پایگاه خبرهای فوری و مشاور رسانه‌ای در حساب توییتری خود با انتشار ویدئوی اعتراض خانواده دانش‌آموزان قمی نوشت: ماجرایی که این روزها تحت عنوان ترور بیولوژیکی و یا حمله بیولوژیکی و یا مسمومیت مدارس دانش‌آموزان دخترانه در استان قم مطرح است، گویا با ورود یک نوع قرص ناشناخته و تبخیر آن اتفاق میفتد که چون اتری از خود به‌جای نمی‌گذارد، تاکنون نوع گاز و عوارض آن به‌صورت دقیق مشخص نشده است.
این در حالی است که شایعاتی مبنی بر دست ‌داشتن گروه‌های افراطی برای جلوگیری از تحصیل دختران هم به گوش می‌رسد، هنوز هیچ‌از مقامات مسئول اعم از انتظامی و قضایی هیچ اظهارنظری دراین‌باره مطرح نکرده‌اند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر