پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | فراخوان برای «خوی»

چهار روز پس از زلزله در استان آذربایجان غربی، مردم با کمبود نان، اقلام بهداشتی، وسایل گرمایشی و… مواجه‌اند

فراخوان برای «خوی»

یکی از ساکنان خوی توضیح می‌دهد: اقلام پزشکی مثل نوار بهداشتی برای زنان، پوشک برای بچه‌های زیر پنج سال، قرص‌های سرماخوردگی نیاز است چون یا داروخانه‌ها تعطیل‌اند یا به اندازه کافی داروی مصرفی ندارند





فراخوان برای «خوی»

۱۲ بهمن ۱۴۰۱، ۹:۳۳

خوی و روستاهای اطرافش نیمه تعطیل‌اند. مردم می‌گویند که بیشتر شهروندان این شهرستان، خانه و زندگی خود را گذاشته و به شهرهای مجاور مثل تبریز و ارومیه رفته‌اند. بعضی هم که اقوامی را در این شهرها نداشتند، آواره‌ تهران شده‌اند. زلزله‌‌های پی‌درپی خوی و پس‌لرزه‌های تمام‌نشدنی آن، مردم را ترسانده و حالا بسیاری از آنها با وجود اینکه خانه‌هایشان آنقدر تخریب نشده، ترجیح می‌دهد در خیابان و چادر بخوابند. برخی می‌گویند حالا پس از گذشت چهار روز تعداد کسانی که در ماشین می‌خوابیدند کمتر شده اما هنوز مردم می‌ترسند به خانه‌ها برگردند. همچنین شهروندان خوی و روستاهای اطراف آن به گفته شهروندان و ساکنان این مناطق، به وسایل گرمایشی، اقلام دارویی، مواد غذایی به‌ویژه نان احتیاج دارند. «پیام ما» از وضعیت شهروندان شهرستان زلزله‌زده خوی گزارش می‌دهد.

 

«کسی نمانده. همه رفته‌اند. ما هم با اولین زلزله، خانه و زندگیمان را رها کردیم و رفتیم.» این را یکی از املاکی‌های شهرستان خوی به «پیام ما» می‌گوید. شهروندان می‌گویند شهر نیمه‌تعطیل است، همه مغازه‌ها به‌خصوص آنهایی که خدمات می‌دادند، بسته شدند و اگر کسی بخواهد حتی در تامین یک وعده غذا، مواد اولیه تهیه کند، دستش به جایی بند نیست. آقای پرتوی، یکی از ساکنان روستاهای اطراف خوی که کارخانه‌دار است و این روزها را با خانواده‌اش در کانکس به صبح می‌رساند، می‌گوید: «اوضاع مردم خوب نیست. آنها نیازمندند، همه چیز می‌خواهند. آذوقه…نان…نان نیست.» او می‌گوید که نانوایی‎های شهر تعطیل شده‌اند و به جز سوپرمارکت‌ها، تک و توکی از نانوایی‌ها فعالیت می‌کنند که نسبت به نیاز مردم، خیلی کم است. او حال و هوای امروز روستاهای اطراف شهرک صنعتی خوی را آرام می‌داند اما می‌گوید: «خرابی همه جا زیاد است. یعنی خانه‌ای نیست که آسیب ندیده باشد. در کمترین حالت، نمای خانه‌ها تخریب شده است.» او می‌گوید هرچند که خانه‌ها هنوز قابل سکونت هستند اما آنقدر پشت سر هم زلزله آمده که کسی جرئت نمی‌کند در خانه‌اش بخوابد. همین ترس هم ظاهرا سبب شده که بیشتر مغازه‌داران، کار را تعطیل کنند. این کارخانه‌دار، ادامه می‌دهد: «اینجا شبیه یک شهر جنگ‌زده شده چون همه رفتند شهرهای دیگر.»

یکی از ساکنان خوی توضیح می‌دهد: اقلام پزشکی مثل نوار بهداشتی برای زنان، پوشک برای بچه‌های زیر پنج سال، قرص‌های سرماخوردگی نیاز است چون یا داروخانه‌ها تعطیل‌اند یا به اندازه کافی داروی مصرفی ندارند

او در حرف‌هایش همچنین به کمبود مواد غذایی اشاره می‌کند: «این روزها می‌بینم که مردم جلوی هلال احمر و فرمانداری صف می‌کشند و برای تامین خوراکشان کمپوت، کنسرو می‌گیرند. نمی‌دانم همه نیاز دارند یا از ترسشان است که این‌طور توی صف‌های شلوغ منتظر یک کنسرو می‌شوند.» او می‌گوید که مردم ترسیده‌اند و به همین دلیل بیشتر از نیازشان برخی اقلام را دریافت می‌کنند: «برخی از مردم، مثلا اگر یک چادر نیازشان را برطرف می‌کند توی صف‌های طولانی می‌ایستند که چهار چادر بگیرند، اوضاع این‌طور است.»
کمک‌های مردمی ادامه دارد
او اوضاع خانواده خودش را به نسبت باقی مردم بهتر می‌داند و می‌گوید: «ما در کانکس‌های نزدیک کارخانه می‌مانیم، بخاری برقی و وسایل گرمایشی داریم و اوضاع ما بد نیست. اما مردم پتو می‌خواهند. اینجا هوا خیلی سرد است.» او البته به کمک‌های اهدایی از شهرهای مجاور اشاره می‌کند و می‌گوید: «دو روز پیش، حدود یک هزار بخاری برقی به دست مردم رسید.» در این زلزله، مردم کمک‌های مردمی و مشارکت‌های شهروندان شهرهای همجوار خوی را پررنگ‌تر از کمک‌رسانی ارگان‌های دولتی دیده‌اند. این را هم آقای پرتوی و هم سعید بلدی که خودش هم در حال کمک‌رسانی و توزیع مواد غذایی بین مردم است، می‌گویند. آنها می‌گویند که مردم به یکدیگر خیلی کمک می‌کنند. او درباره تعطیلی نانوایی‌های شهر می‌گوید: «از صد نانوایی، فقط دوتا از آنها باز هستند. اینجا نان‌های بسته‌بندی نرم لواش برای زلزله‌زدگان بهتر است از نان‌های خشکی که به دست ما می‌رسانند.» پرتوی به خدمت‌رسانی هلال احمر نیز اشاره کرده و اضافه می‌کند: «شنیده‌ام که چادر‌ها اسکان ضروری در خوی و روستاهای اطرافش، برپا شده است. از شهرهای همجوار مثل ماکو، مرند، زنجان، همدان هم کمک‌های زیادی رسیده است.» بلدی اما تجربه‌ی دیگری دارد، او می‌گوید که مشخص نیست شورای شهر خوی کجاست؟ همه خدمات و کمک‌ها، مردمی است و از شهرهای اطراف مثل سلماس، ارومیه، سقز، بوکان، تبریز، اصفهان، فولادشهر و تهران تا امروز توانسته‌ایم کمک‌های مردم را از طریق شماره کارت‌هایی که اعلام کرده بودیم، دریافت کنیم و مواد مورد نیاز مردم را بخریم.»
مردم به دارو و بخاری برقی نیاز دارند
در حالی که دیروز سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که در پی دستور وزیر مبنی بر تامین فوری اقلام دارویی مورد نیاز مناطق زلزله‌زده، 3 هزار عدد سرم به شهرستان خوی ارسال شد و قرار است فهرست دارو و اقلام نیاز مناطق زلزله‌زده به این سازمان اعلام شود تا به صورت خارج از برنامه تامین و در کوتاه‌ترین زمان به مناطق زلزله‌زده ارسال شود. بلدی درباره نیازمندی‌های مردم خوی به دارو و لوازم بهداشتی توضیح می‌دهد: «غذا بالاخره تامین می‌شود اما چادر کم است. همچنین اقلام پزشکی مثل نوار بهداشتی برای زنان، پوشک برای بچه‌های زیر پنج سال، قرص‌های سرماخوردگی نیاز است چون یا داروخانه‌ها تعطیل‌اند یا به اندازه کافی داروی مصرفی ندارند.» او همچنین ادامه‌ می‌دهد: «لباس گرم و جوراب‌های پشمی برای بچه‌ها و بخاری برقی از نیازهای اصلی است.» او درباره برق‌رسانی و نحوه استفاده از بخاری خارج از خانه‌ها اضافه می‌کند: «بیشتر مردم در خانه‌های ویلایی سکونت دارند و در اکثراً در فاصله بیست متری خانه‌هایشان چادر زده‌اند، به همین دلیل از خانه‌ها برق گرفته و سیم‌کشی کرده‌اند یا با شلنگ گاز کشیده‌‌اند و در چادرهای هلال‌احمر در حال استفاده از گاز و بخاری هستند.»
240 تن مواد غذایی از تهران به مقصد خوی
همچنین رئیس جمعیت هلال احمر از بارگیری محموله‌ ۲۴۰ تنی بسته‌های غذایی ۷۲ ساعته از تهران به مقصد خوی خبر داد. به گزارش ایسنا، پیرحسین کولیوند در تشریح آخرین اقدامات انجام شده گفت:‌ «تاکنون ۲۵ هزار بسته غذایی ۷۲ ساعته در بین متاثرین مردم از زلزله خوی توزیع شده است و امروز نیز ۲۴۰ تن مواد غذایی از تهران بارگیری شده و از طریق زمینی و هوایی در راه شهرستان خوی است.» رئیس جمعیت هلال احمر افزود: «تا ظهر دیروز، تعداد ۱۹ هزار و ۲۰۰ تخته چادر توزیع و ۴۰ اردوگاه اسکان اضطراری در شهر خوی و روستاهای آسیب‌دیده برپا شده که بر این اساس ۷۶ هزار و ۸۰۰ زلزله‌زده اسکان داده شدند.»
کولیوند ادامه داد: «تاکنون ۲۸ هزار و ۳۴۰ تخته پتو و ۱۹ هزار و ۸۵۰ تخته موکت شش متری در اختیار زلزله‌زدگان قرار گرفته است.» براساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال احمر، او تاکید کرد: «۳۸۸ نیروی عملیاتی هلال احمر به طور شبانه‌روزی در حال امدادرسانی به زلزله‌زدگان هستند و تیم‌های واکنش سریع از جمعیت‌های هلال احمر تهران، اردبیل، قزوین، زنجان و آذربایجان شرقی از روز اول سانحه در منطقه حضور یافته و در حال ارائه خدمات هستند.»
هلال‌ احمر بالاخره فراخوان مردمی داد
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال احمر، جمعیت هلال احمر در فراخوانی از مردم خواست در تامین هیتر برقی و پتو برای کمک به زلزله‌زدگان «خوی» هلال احمر را یاری کرده و در صورت تمایل به اهدای کمک‌های نقدی، مبالغ کمک را به شماره کارت ۶۳۶۷۹۵۷۰۷۸۷۵۸۳۳۶ نزد بانک مرکزی و به نام جمعیت هلال احمر واریز کنند. این جمعیت با اجرای طرح کمک‌های مردمی «مهر تابان» از مردم دلسوز و مهربان ایران خواست با کمک نقدی در تهیه لوازم مورد نیاز برای زلزله‌زدگان شهرستان خوی هلال احمر را یاری کنند و مبالغ اهدایی خود را به شماره حساب ۴۱۰۱۰۳۴۷۴۱۹۹۹۹۹۸ و یا با کد دستوری #۳*۱۱۲* به حساب هلال احمر انتقال دهند. در حال حاضر بیشترین کمک غیرنقدی مورد نیاز وسایل گرم‌کننده مثل هیتر برقی و پتو است و مردم می‌توانند این اقلام را به شعب جمعیت هلال احمر در سراسر کشور تحویل دهند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

، ،





مطالب مرتبط

نظر کاربران

حسین نژاد

سلام چی میشه یه کمکی هم به ما کنید خونه هامون بسازیم زلزله خوی خونمون تخریب شده😭😞😞 اصلا بیایید پرس جو کنیدد خونمون تخریب شده نمیدونیم چطور بسازیم دیگه تاوان نداریم اونایی که یه دستی پارتی تو ارتش سپاه داشتن همشون اوکی شده درست میکنن کمم ما موندیم😞 چه گناهیی کردیم اخ دخت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر